OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Az emlékek őrétől a Hírvivőig

Az emlékek őrétől a Hírvivőig

Tamás Zsuzsa  2016.08.19. 22:43

Lois Lowry: Az emlékek őreLois Lowry: Valahol, messzeLois Lowry: Hírvivő
 
Utópia Lowry-módra
 
Lois Lowry Hírvivő című utópiájával tulajdonképpen trilógiává bővült egy sorozat, amelynek világai között (szó szerint és képletesen) az ismerős szereplők biztosítanak átjárást, noha nem kapcsolódnak szorosan egymáshoz.
 
Lois Lowry – nálunk 2001-ben megjelent – első negatív utópiájában, Az emlékek őrében egy lassan „tizenkettessé” váló kisfiú szépnek tűnő új világába nyerhettünk bepillantást: Jonas egy kiegyensúlyozott család A nemű tagja, mely család Apából, Anyából, Jonasból és a (B nemű) húgából áll. Reggelente megbeszélik álmaikat, este elmesélik egymásnak, mi történt velük napközben, és mindig őszintén beszámolnak egymásnak érzelmeikről, méghozzá a lehető legpontosabb szóválasztásra, nyelvhasználatra törekedve. Ha egymás szavába vágnak, bocsánatot kérnek, a bevallott érzelmeket megköszönik.

 

Lois Lowry: Az emlékek őre Minden egyes „egység” a házassági kérvényük benyújtása után alaposan megfigyelt gondviselőkből és a maximálisan kérvényezhető két gyermekből áll. Szó sincs önálló párválasztásról vagy vérszerinti rokonságról. A közösség megvédi az embereket az efféle veszélyes dolgoktól. Utódokról a megvetett szülőanyák gondoskodnak. A biztonságos életért cserébe csak be kell tartani bizonyos szabályokat: például az említett érzésbeszámolót, merthogy ez egy kötelező rítus, vagy a pontos nyelvhasználatot, melynek értelmében nevetséges olyan elavult és értelmét vesztett szavakat használni, mint például szeretet.
 

A történet egy olyan utópisztikus rendszer (az „egyenlét”) keretei között játszódik, amely rendszer nem lépi át az elképzelhetőség határait, sőt még azzal a – később hamisnak bizonyuló – érzéssel is áltatja egy ideig az olvasót, hogy Jonas világa egy kényelmes, kissé túlszabályozott, de nagyon is élhető világ. Fokozatosan derül ki, hogy túlszabályozottsága még a kamaszodás („bolydulás”) mégoly természetes folyamatát is rögtön elnyomja gyógyszerek segítségével, hogy az érzelmek kényelmesen kicsiny skálája alapvetően az őszintétlenségből fakad, s hogy ez a világ egy színek, zene és emlékek nélküli, vagyis egy élhetetlen világ. Jonast választják ki az emlékek őrének – így az emlékek örökítőjén kívül ő lesz az egyetlen, aki ráébred a fájdalmas valóságra. Hosszas ocsúdása után úgy érzi, ez az élet nem csak az ő, de az egész közösség számára élhetetlen. És ennek megfelelően cselekszik.
 

 

Lois Lowry: HírvivőA Hírvivő című regényben viszontlátjuk a kis Jonast, immáron felnőtt férfiként, sőt Falu (sic) vezetőjeként.

 

A kis szánkó, amellyel ebbe a valóban szép új világba érkezett, azóta Falu múzeumának féltve őrzött kiállítási tárgya lett. Már nem is Jonasnak hívják: Vezető lett belőle.

 

Faluban előbb-utóbb mindenki megkapja az igazi nevét. Igazi nevére vár történetünk főhőse, Matty is. Leghőbb vágya, hogy a Hírvivő nevet kapja.
 

 

A Hírvivővel tulajdonképpen trilógiává bővült egy sorozat, amelynek világai között (szó szerint és képletesen) az ismerős szereplők biztosítanak átjárást, egyébként nem kapcsolódnak szorosan egymáshoz. (Olyannyira nem, hogy az Animus kiadó sem kezelte látványosan sorozatként a három regényt.)

 

A Valahol, messze című középső történet főhőse Kira, egy testi fogyatékkal élő lány volt, aki azért a közösségért volt képes áldozatot hozni, akik csúfolták, kiközösítették.
 

A Hírvivőben mindhárman, Vezető (az egykori kis Jonas), Kira és Matty is fontos szerepet töltenek be. Falu baljós változások színterévé vált: az egyes emberek fokozatos megváltozásával barátságos, befogadó közegből kezd mindinkább ellenségessé válni, olyannyira, hogy elhatározzák, lezárják Falu határait, s többé nem fogadják be az Erdőn túlról érkezőket. Matty az egyetlen, akit a szintén egyre ellenségesebben viselkedő Erdő keresztülenged, így neki kell elvinnie a hírt az Erdőn túli közösségekhez, de még egy fontos megbízatásnak is eleget kell tennie. El kell hoznia Faluba Kirát – a különleges képességei miatt a Látó nevet viselő világtalan nevelőapja lányát –, amíg nem késő.
 

 

Falu abban különbözik Az emlékek őrében bemutatott közösségtől, hogy valóban csaknem tökéletes közösség. Tökéletessége nem „hibátlanságában” rejlik, legalábbis ami az egyes emberek testi adottságait illeti: „a testi hibák és fogyatékosságok egyáltalán nem minősültek rendellenességnek – épp ellenkezőleg: tisztelték a fogyatékkal élőket.” A felnőtt olvasót Homéroszra emlékeztető vak nevelőapát Látónak hívják, de az arcán „méhjegyet” viselő, görbe hátú Mentort, a tanítót is „Rózsásnak” hívják néha, bíborszín foltjára utalva minden rosszindulat nélkül.
 

Már a regény elején értesülünk arról, hogy a cserepiac valaha hangulatos dolog volt, de ma inkább valami rossz történik ott. Mikor Matty ellátogatott a piacnak helyet adó térre, szokatlan módon aggodalmat érzett a levegőben. Ráadásul senkinél nem látott semmiféle elcserélésre alkalmas tárgyat. A Cseremester „Mit kérsz cserébe?” kérdésére mindenki hangosabban válaszolt, mint arra, mit ad cserébe. Végül látszólag üres kézzel – mégis elégedetten távozott mindenki. De Mentornak, aki azért jár a cserepiacra, hogy egyre vonzóbbá váljék Számadó özvegye előtt, kiegyenesedett a tartása és mintha a méhjegyét is teljesen elveszítette volna; igaz, régi kedvességével együtt. A cserepiacon legbensőbb önmagukat cserélik el az emberek.
 

Didaktikus, szájbarágós történet volna a Hírvivő története, ha csupán arra hívná fel olvasói figyelmét, hogy „(a) félelem, a csalárdság és a hatalomvágy kibogozhatatlan, sűrű szövedéke volt az, ami alattomos álca mögé rejtőzve kis híján mindent elpusztított.” Matty alakja, különös képességének, erejének megismerése és öntudatra ébredése megmenti ettől a történetet. Matty először csak egy békát, majd egy kiskutyát gyógyít meg, de egyre erősebben érzi: nagyobb tetteket is végre tudna hajtani. S a fiú – aki Jézusról talán soha nem is hallott, a Vezető otthonában található művészi albumokban csak „egy sorozatra való festett kép”-et látott, „amelyeken egy újszülöttet dajkáló nő volt látható” – megmenti, mi több: megváltja Falut.
 

 

Megváltás pedig nincs áldozathozatal nélkül. Matty önfeláldozása mágikus-szakrális mélységeket érint, és ezáltal a történet is mágikus-szakrális mélységet nyer.

 


Tamás Zsuzsa

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót