OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Visszatérünk - A pipacsok ártatlano

Visszatérünk - A pipacsok ártatlano

Asztalos Veronka-Örsike  2020.08.12. 04:54

Írta: Hajdú-Antal Zsuzsanna. Ciceró, 2019., 232 oldal
 

A Visszatérünk című regény alapvetően egy kedves szerelmi történet, amelynek huszonéves elbeszélői egy túlélt baleset után az érettségi találkozón figyelnek fel egymásra. Egyre szorosabbá váló kapcsolatuk segít traumáik feldolgozásában/enyhítésében, boldog véget kölcsönözve a regénynek, ezáltal feloldva a valós katasztrófákon alapuló történet drámaiságát.

Hajdú–Antal Zsuzsanna harmadik kötete, a Visszatérünk, már a borítójával zavarba hozza az olvasót, mivel a megszokottnál többet árul el magáról. A regény alcíme (A pipacsok ártatlanok) a védőborítóra is felkerült, és ennek belső oldalán, fülszövegként szerepel egy idézet is a műből.

A hátsó borítón egy sokat sejtető tartalomszerű felvezető és egy újabb regénybeli idézet található, míg az ehhez tartozó fülszövegben a szerzőtől a regény születésére vonatkozóan egy rövid ismertető olvasható.

 

A fiatal felnőtteknek szánt alkotás ajánlással kezdődik: az „Emléketekre” többes szám második személyű birtokos személyjelű főnévvel, így a regény olvasása előtti pillanatban létrejön két csoport: azoké, akik nevében a Visszatérünk cím releváns tud lenni, és azoké, akiknek az emlékét (látszólagosan) megőrzi ez a kötet. A könyvtárgyat alaposan megvizsgáló, figyelmes olvasó tehát következtethet a regény tartalmára: „egy közösen megélt tragédia” túlélői (Szücs Kori/Szücsi, Mosonyi Anti, Pásztor Csilla) ötéves osztálytalálkozójuk után elindulnak megkeresni az osztályfőnöküket. Habár az akció nem úgy lesz sikeres, ahogyan szerették volna, a szereplőknek a mű végére sikerül megbékélni a múlt történéseivel.

Az olvasó egyrészt Kori és Anti perspektíváján keresztül ismerkedik meg az előzményekkel, a szereplők életével és a lassan előrehaladó cselekménnyel, másrészt a különböző kurzivált párbeszédrészletek, informatív szövegek, visszaemlékezések alkotják meg a szövegvilágot, több ízben indokolt funkció nélkül. Az 52. oldalig csupán körvonalazódik, vajon mi történt a múltban a szereplőkkel, miért annyira megrázó a két elbeszélőnek a Csilla által szervezett ötéves osztálytalálkozó. Tényszerűen ekkor derül ki, hogy a budapesti Ajtósi Dürer Gimnázium 11.A osztálya 2012-ben buszbalesetet szenvedett egy kirándulás alkalmával, és hármójukon, illetve az osztályfőnökükön kívül mindenki más életét vesztette. A tragédia meghatározza a szereplők életét, mégis a regény további részében legfőképpen a két elbeszélő közötti új érzések kialakulása – nem meglepő módon – a szerelem lesz a cselekmény mozgatórugója.

A kötet erőssége Anti figurájának a megrajzolása és többnyire hitelesnek érezhető elbeszélői attitűdje, amely magában foglalja a virtuális, számítógépes játékok karaktereinek és a regénybeli szereplőnek összemosódását.

„Ördögszekeret gördít elém a szél, ahogy a kihalt, ezernyolcszázas évekbeli kisvárosban poroszkálok, talán valahol Texas államban. Hogy pontosan merre, arról a leghalványabb elképzelésem sincs; még sose jutottam messzebb a nyíregyházi állatkertnél, ahol az egyik gyűrűsfarkú maki botot dugott a fülembe, és a vállamra ürített.” [14]

Hasonló módon valósul meg elbeszélésében a felébredés pillanatában a valóság és az álom keveredése.

„A telefon rezgése mentett meg; felfoghatatlan sebességgel zuhantam vissza a testembe.” [45]

A túl választékos nyelvhasználat és eufemizálás több ízben is a narráció kárára megy, kizökkentve az olvasót a huszonéves elbeszélők gondolatfolyamából.

„Az elmúlt napok a síelés, a mértékkel történő borivás és a felhőtlen jókedv jegyében teltek.” [62]

Anti narrációjának érzékenysége és laza humorossága gördülékenyebb, kidolgozottabb, és meggyőzőbb, mint Korié. Amikor kiderül, hogy Pásztor Csilla osztálytalálkozót szervez, akkor Kori úgy beszél róla, mint egy idegen emberről, miközben ez a lány az egyetlen, aki látható, maradandó sérülést szenvedett hármójuk közül. Akinek az arca eltorzult.

„Egyáltalán hogy juthatott eszébe Csillának megszervezni egy ilyet?/Ezzel is azt bizonygatja, milyen bevállalós, és így akarja felhívni magára a figyelmet ennyi év után?/Nem lehet valaki ennyire exhibicionista.” [25]

Ötletes megoldás úgy szemléltetni a fiú érzelmeinek változását, hogy amíg Anti a „kontyos, festékes nadrágban szaladgáló” osztálytársként tekint a lányra, addig Szücsiként nevezi meg, majd amikor rájön arra, hogy „épkézláb, felnőtt nőt” lát benne, kerüli a jól megszokott becenevet, és Koriként szólítja.

A Visszatérünk aktualitása olvasmányossá teszi a regényt: a cselekmények jelenidejűsége, a fővárosi környezet, a szereplők egymás között váltott írott üzeneteinek és más különböző típusú szövegeknek a beemelése, vagy az éppen ismert zeneszámok/együttesek utalásai gazdagítják a regény világát, mint amikor Kori megvesz egy Fedél Nélkült, idéz belőle egy rövidebb alkotást, majd reflektál az olvasottakra. Az intertextualitás mellett a közösségi média szerepének szemléltetése is fontos része a szövegnek, amelyek a narrátorok gondolatainak heterogenitására, párhuzamosságára, érzelmeik bizonytalanságára mutatnak rá.

Az osztálykirándulás anyagi hátterét az a jelentős összeg képezte, amelyet Kori nyert az osztálynak az önkormányzat művészeti pályázatán a Pipacsok című olajfestményével. Ennek ismeretében dekódolható az alcím is: amikor Anti vigasztalni próbálja Korit a történtek miatt, elmagyarázza neki, hogy „a pipacsok ártatlanok”. Kori képtelen színes olajfestékkel alkotni a baleset óta, és csak szénrajzokat készít.

Megmagyarázhatatlanul kegyetlen és a regény szempontjából feleslegesnek tűnő szövegrész az iskolaújságba szánt cikk az Elszíntelenedve – avagy Szücs Kornélia pálfordulása, amelyben Kori szénre való áttéréséről szenzációként beszélnek, pedig az iskola tanulói számára egyértelmű volt, hogy ő az egyik túlélője a buszbalesetnek. Kori elbeszélésében az epilógus feloldja a kötet feszültségét, mivel kiderül, hogy az osztálytalálkozó után sikerül megfestenie az osztálytablót, és még az osztályfőnök is részt vesz az alkotást bemutató iskolai rendezvényen. A túlságosan boldog zárlat nem ad arra elfogadható magyarázatot, hogy a diákjait korábban elzavaró, alkoholista tanár hogyan kerül az iskolai rendezvényre. Annak ellenére, hogy megtalálásakor Anti úgy látja az osztályfőnökét, hogy

„[e]z egy alkoholtól aszott figura, keze-lába vékony, a bőre helyenként szürke, vagy inkább sárga; a szeme beesett és opálos, a szemgödre mély és fekete.” [178],

a festett osztálytabló bemutatásakor az osztályfőnököt Kori elbeszélése csak pozitív jellemvonásokkal írja le:

„egyszer csak feltűnt egy kedves, régi ismerős gondosan félrefésült szürke haja./Horpadt mellkasa, sárgás bőre./Szemhéját és száját övező megszokott ráncai.” [228].

Az olvasó meghökkenve tapasztalja a kötet végén a két megtörtént autóbusz-balesetre tett utalást, amelyek forrása a Wikipédia. A közelmúltbeli tragédiák felidézése problematikussá teszi a regény tárgyát: a cselekmény inkább a két fiatal közötti szerelem kibontakozására, és nem a háttérként működő buszbalesetre vagy az el nem készült, ezért megfestett tablóképre fókuszál. A cím és az ajánlás is megkérdőjeleződik, hiszen kinek állít emléket a regény, mi által és hova is térnek vissza a szereplők és az elbeszélők?

A gyakori betűhiányok, szerkesztési hiányosságok megakasztják az olvasási folyamatot, és a fejezetek számozásába becsúszó hiba is hagy némi kívánnivalót maga után. A történetszál mellett a két narráció alkalmas annak megmutatására, mennyire másképp értelmezhető egy-egy szituáció két különböző perspektívából (például amikor Kori nem érti Anti bókjait), illetve, hogy a huszonéves szereplők mennyire eltérően élik meg a baleset utáni időszakot. Míg Anti rosszul van a tűztől és a buszban pánikrohama van, addig Kori a nem sikerült, szénnel készített tablóképeket elégeti.

Asztalos Veronka-Örsike
Forrás: tiszatajonline.hu

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal