OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Zseblámpás mesék (2)

Zseblámpás mesék (2)

  2020.08.20. 11:23

Írta: Tóth Krisztina, illusztrálta: Timkó Bíbor. Magvető, 2017.,  56 oldal

Tóth Krisztina - Zseblámpás mesékEligazodni kint és bent

Tóth Krisztina egyéb szövegeinek súlyát a kilátástalanság ábrázolása, a monotonitás és a fatalizmus megszüntetésének lehetetlensége adja, addig a mesék állandó és színes ellentmondásai mindezeknek.

„A  meséknek nemcsak a gyógyításban lehet óriási szerepük, hanem az oktatásban és a mindennapi életben is.” – mindezt Boldizsár Ildikó meseterapeuta írja  és nem sokkal később azt is hozzáteszi:
 
„A mesék ugyanis olyan létfontosságú tapasztalatokhoz juttatják a gyerekeket és fiatalokat, amelyek megkönnyítik a külső és belső világokban való eligazodást.”

 

Nyilvánvaló, hogy Tóth Krisztina legújabb mesekötete nem tűzte ki célul mindezeket, már csak azért sem, mert a Zseblámpás mesék elődeikhez, a Felhőmesékhez hasonlóan nem pusztán gyakorlatiasan működő szövegek – bár azok is – hanem elsősorban történetek: előzményekkel, eseményekkel, lezárásokkal. Ezzel együtt érdemes megvizsgálnia kötet darabjait erre nézve is, mert a mesék világa, szereplői és nem utolsósorban a nyelvezet a praxisra mutat.
 
A kötet öt története városi szcénában játszódik, kettő egyenesen olyan nagyvárosban, ahol metró közlekedik, de még az egyébként átlagos helyszínű óvodai mese is a városi terephez tartozik, hiszen szerepel benne egy másik történet megidézett szereplője. Az urbánus fogalmakat eleve használó, vagy éppen megismerő olvasó (és itt nyugodtan gondoljunk a mesét hallgatóságként befogadó „olvasókra”, az óvodásokra) mindennapi tájékozódásának ismerős terepe a szövegek tere. A metróban, a nagyváros utcáin, illetve erkélyes lakásban élő, közlekedő olvasó számára nem csak az otthonosság, hanem a megismerendő világ terepei is ezek, így a mesék a külső világban való eligazodás, az ott létező tárgyak, jelenségek és összefüggések megismerésének kiváló eszközei.
 
Tóth Krisztina meseíróként azt a jól bevált módszert alkalmazza, hogy miközben mesélőt szerepeltet (és ezzel nagyobb távlatba is helyezi a történéseket, például a Metrómese elbeszélője a metró építésének történetét is befűzi szálként a történet szövetébe) a cselekményen belül jó ritmusú párbeszédeket ad. Ebben helye van minden olyan, a felnőttek számára talán túl egyértelmű, de a gyerekek számára újra és újra megfogalmazandó válasznak, amik miatt elsősorban létrejön maga a mese. Például: a metróalagútban élő óriás százlábú semmilyen körülmények között nem jön elő nappal, azaz soha nem találkozik az emberekkel, ez egy szabály,amit nyilvánvalóan be fog tartani. Az olvasó ebből tudja - mert számára a szabályok, főleg, ha a mesében vannak, szentek és sérthetetlenek -, hogy ez valóban így volt és van, így a magyarázat kétirányú: tudható, mi történik az alagútban, amikor nem jár a metró és tudható, miért nem történik meg mindez akkor, amikor napközben a metrót használja, mondjuk épp az olvasó. Ráadásnak, a didaktikusság határát súrolóan, de még attól innen, a mese az egyébként megfoghatatlan félelem forrására is magyarázatot ad:
 
„az emberek mindentől félnek, ami nagyobb náluk, vagy nem hasonlít rájuk” – mondja a metrószerelvény a százlábúnak.
 
Ez a külső világban való eligazodás segítése mellett a belső világban való tájékozódást is segíti, és magyarázatot ad az olvasóban eddig alaktalanul működő érzésre, miközben eszközt is kínál annak meghaladására.
 
Ugyanezen az elven működik A lámpaegér című mese, ahol egy hétköznapi tárgy (közlekedési lámpa) működési elvének valós elmagyarázása helyett egy fantáziában létező, de koherens ismertetést kapunk. A szálak ráadásul átnyúlnak egy másik mesébe, tehát nem egyszerűen egy lezárt magyarázattal van dolgunk, hanem Tóth Krisztina biztos kézzel felvázol egy valóságon belül létező és működő világot, mesevilágot teremt, egészen pontosan: mitológiai hátteret ad a látható világnak azzal, hogy mögé enged látni, és ez nem csak mese-, hanem minden más írói erény is.
 
A Százados út sarki közlekedési lámpa működéséért felelős lámpaegérnek van egy evilági ismerőse. Az illető egy rendőr, aki a dolgozó egeret eteti, és majdnem egészen be van avatva a titokba (de ennél többet nem szabad elárulni a meséből). A mese világa tehát szépen belelóg, beleilleszkedik a valóságba, a történet alapvető részei egy az egyben megfeleltethetők a realitásnak. Éppen ezzel lesz ez a darab is a külső világ megismerésének remek eszköze. Külön erénye ennek a mesének (is), hogy a feldolgozandó valóság ábrázolásakor sem hazudik a szerző: amikor egy szerencsétlen eset folytán forgalmi probléma alakul ki, az emberek valóságnak megfelelő viselkedését is megírja. Bizony, a (mellék)szereplők  a veszekedéstől a verekedésig terjedően pont úgy viselkednek, ahogy a mindennapi életben is tapasztalható. Ez utóbbi feldolgoztatása és reménybeli meghaladása – talán nem túlzok, ha így írom – fontos célja a kötetnek.
 
A harmadik, egyértelműen városi közegben játszódó történet tanmese, tulajdonképpen egy banális ötletvázlat mesei felöltöztetése és kiszínezése: a Csizmaevő szörnyről. Elsősorban tanító szándékú szöveg, helyes, biztonságos viselkedésre nevel, de Tóth Krisztina ezt az egyszerű helyzetet drámai erővel képes megjeleníteni. Ez a kötet egyik legerősebb része.
 
A történet az epika hagyományos törvényei mentén épül, az elbeszélő bemutatja a szereplőket, akikről a fontos alapinformációkat tudunk meg, hogy a következőkben kibontakozzon egy (a helyzethez mérten) drámai szituáció. A kötet meséi közül ez követi leginkább a népmesei fordulatokat, épp csak a mindent eldöntő ütközet és megdicsőülés marad el (bár a főhős utólag, kortársainak tartott beszámolójakor elismerésként megkapja azok megerősítő helyeslését). A történeten belüli epizódok egyrészt a legmesszebbmenőkig valóságosak (az elbeszélő még arra is odafigyel, hogy a metróajtó, stb. veszélyességét magyarázva a mozgólépcső hasonló tulajdonságára is felhívja egy félmondattal a figyelmet), másrészt a (felnőttek számára) valószerűtlen szál az olvasónak érthető és elfogadható magyarázatot ad az eseményekre. Tóth Krisztina kompakt világképet ad, mely séma mentén akár egy teljes enciklopédiát is írhatna. (Gyakorló szülőként ezúton biztatnám erre.)
 
Az éjszaka az óvodában című burleszk egy fontos olvasói kíváncsiságot elégít ki, bár azzal, hogy kiderül végre, mit is csinálnak a játékok éjszaka az óvodában, nem biztos, hogy jót tesz az olvasónak. Mert míg az oknyomozó mesék jelenségek megértéséhez, feldolgozásához adnak mankót, ez a mese inkább behatárol, és mivel keveset bíz a fantáziára, nem felépít, hanem megszüntet egy vélt mesevilágot. Viszont Tóth Krisztina meséinek nagy erénye, hogy ahol a varázstalanítással elvesz valamit, ott cserébe kétszer annyit ad vissza: az óvodában éjjel egyedül hagyott játékok kalandjait erős fantáziával tárja az olvasó elé. Itt sem felejtkezik meg arról, hogy minden szereplőt egyforma létjogosultsággal szerepeltessen a kalandban, és ez a szándék minden bizonnyal találkozni fog a befogadók értékrendjével, mert a gyermekek világában, miközben ők szigorúan és pontosan ítélik meg a különbségeket, nem a másmilyenség eltávolító, szétszóró valósága létezik, hanem a kiegészítő. A gyerekeknél a különbözőség színessé teszi az egészet, számukra minden integrálható egy nagy közösbe, így érthető, hogy az óvodai játékok éjszakai bulijában még a könyvek is részt vehetnek, a sellőlány is ki tud menni az udvarra (kiviszi a szekér), legfeljebb a könyv nem csúszdázik, nehogy összekoszolódjon.  
 
A végére maradt egy mese az elengedésről és a ragaszkodásról. A hóember meséje tulajdonképpen felnőtteknek szóló novella gyermeklélektani utalásokkal. Az évszakok váltásáról, annak elfogadásáról éppúgy tanít, mint a gondoskodásról, a figyelemről, és nem utolsó sorban az összetartozásról egészen odáig, hogy a hóemberek történetén keresztül a felnőtté válásról is beszél.
 
„A gyerekkor nem apránként, fokozatosan ér véget, hanem egyetlen váratlan, visszavonhatatlan pillanatban, ami néha már a gyerekévek közepén, de néha csak fiatal felnőtt éveinkben következik el.” – olvasható Tóth Krisztina Párducpompa című legutóbbi novelláskötetében. Mintha ezzel a tétellel szállna vitába ez a mese és általában a kötet. Mert míg a szerző egyéb szövegeinek súlyát épp a kilátástalanság ábrázolása, a monotonitás és a fatalizmus megszüntetésének lehetetlensége adja, addig a mesék állandó és színes ellentmondásai mindezeknek. A jövőről beszélnek, aminek biztonságos megalapozása zajlik a gyerekkorban, a világ színe mögött egy még annál is izgalmas valóság látszik, a gyerekek nem kiesnek, kiszakadnak a gyerekkorból, hanem a felnőttek által (is) végigkísérve kinőnek belőle. Már amennyire érdemes kinőni.
 
Éppen ezért nem csak a szövegek megkomponáltságát és a megteremtett világokat köszönheti az olvasó a szerzőnek, hanem ennél is többet, azt, amit nagy valószínűséggel már csak a mesék képesek közölni, ha kellően figyelmes olvasókká bírunk lenni.
 
Ahogy más köteteknél, a szöveget most is Timkó Bíbor rajzai kísérik, melyek hűségesen tükrözik a mesén belüli világot, de önállóan is értékesek. Tóth Krisztina mindig kitűnő illusztrátorokkal dolgozik együtt, ebben a kötetben azonban a rajzoló a fent vázoltaknak is megfelelően alakítja a kötet képi világát. Egyrészt bárhol lakjon is az olvasó, sokat tanulhat a városi képekből (kedvencem a hóemberépítéskor látható tipikus városi konyha asztala, rajta cserépben fűszernövények, még a címkék is ott virítanak a növényeken).
 
A mesevilágban otthonosan helyet foglaló hétköznapi tárgyak közül különösen is figyelemreméltó, ahogy a legtöbb oldalon megjelennek a könyvek, az utcákon az autók, pékségek mellett a könyvesboltok. Azért, hogy az óvodai könyvespolcon a Grimm és az Andersen mellett ott a Boribon, külön dicséret jár, de felfedezhetünk egy Geronimo Stiltont is, nem is beszélve arról, hogy J. Itten A színek művészete című kötete épp úgy megtalálható a valóság-mese közös világában, mint az alagútban lakó százlábú könyvtárában egymás mellett Orwell Állatfarmja és egy Etika könyv. (A lámpaegér pedig, nem is kérdés, Steinbecket olvas.)
 
Kompakt óvodás városkalauz Tóth Krisztina legújabb mesekönyve, a népmesékhez méltóan tudást ad, megerősít, segít eligazodni a külső és nem utolsósorban a belső világban, nem csak gyerekeknek s bár a kötet címe szerényen zseblámpányi megvilágítást ígér, de ennél sokkal többet nyújt.
 
NAGYGÉCI KOVÁCS JÓZSEF
Forrás: revizoronline.com

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!