OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Max (2)

Max (2)

Kleyer Éva  2020.08.21. 21:20

Írta: Sarah Cohen-Scali. Kolibri Kiadó, 2015., 474 oldal
 
Sarah Cohen-Scali: Max
Pólyától az SS-egyenruháig
 
A Sorcières-díjat nyert ifjúsági holokausztregény nemcsak attól különleges, hogy hosszabb ideig egy szenvedélyesen antiszemita, lelkes náci csecsemő a narrátora, hanem attól is, hogy egy történelmileg máig vitatott és homályos, a gyerekirodalom korpuszából pedig teljességgel hiányzó témát dolgoz fel: azokat a disztópiákban is nehezen elmesélhető életeket, amelyek a második világháború idején életre hívott náci nevelő és átnevelő intézményekben zajlottak.
 
Középiskolában nem sokat hallottunk róla, de a regényen keresztül a leghorrorisztikusabb részletekig megismerhetjük ezeket a fajnemesítő otthonokat, ahol az ún. Lebensborn program szellemében a fizikailag és szellemileg is tiszta árja ifjúság gyártása folyt. Itt, az SS által támogatott intézményekben születtek és nevelődtek az északi germán fajba sorolt gyerekek, egészen addig, míg ki nem utalták őket a Harmadik Birodalom valamelyik árja családjába, vagy hadba nem küldték őket.

 

Max, aki először embrióként szólítja meg az olvasót, és aztán kilencéves koráig mesél, büszke arra, hogy egy napon született Hitlerrel, és hogy dolichokefál koponyaformájának köszönhetően a Lebensborn etalonja. Ridegen elemzi, miért szükséges legyilkolni az anatómiailag fejletlen egyedeket, és ereje teljében érzi magát, mikor a besúgásának köszönhetően több családot küldenek koncentrációs táborokba – majd látjuk kibontakozni azt is, hogyan hasonlik meg, amikor belehabarodik egy szintén árja külsejű, de zsidó fiúba.
 
Mi is ez a Lebensborn, ami emberek, nők, gyermekek ezreinek életét befolyásolta (tette lehetővé, vagy éppenséggel tönkre)? A német vezetés már a harmincas évek közepén elégedetlen volt a születésszámmal, magas volt a magzatelhajtások száma is. Erre a kínzó problémára született megoldásként a Lebensborn-program.  Kiválogatott, az árja krité­riu­mok­nak messzemenően megfelelő lányok, asszonyok párosodjanak hasonló minőségű SS-tisztekkel, az anyák a terhesség idejére ellátást kaptak, majd szülőotthonokban hozták világra a tökéletes árja gyermeket.
 
A mai Németország területén összesen hét anyaotthon nyílt, ahol 770, házasságon kívüli gyermek jött a világra. Ha akarták, a nők megtarthatták a gyermeket, de le is mondhattak róla. Ilyenkor magas rangú tisztek fogadták örökbe ezeket a kicsiket. Így remélték megteremteni az árja faj kellő utánpótlását, a „jövő nemességét”. (A működéséről ironikusan számolt be Hrabal az Őfelsége pincére voltam című regényében és Menzel a belőle készített filmben.)
 
A program azonban nem működött kellő hatékonysággal (viszont drága volt), ezért kiterjesztették a megszállt európai országokra, méghozzá szörnyű módon: amennyiben a lakosság egy része az árja-kritériumoknak megfelelt, gyerekeket raboltak el a családjuktól, és hű nácivá átnevelő intézményekben helyezték el, illetve örökbe adták őket. A katonák pedig parancsba kapták, hogy minél több helybéli nővel teremtsenek kapcsolatot, nemzzenek gyermekeket, s az így szülésre fogott tenyészanyákat a megszállt országokban létesített további
 
Lebensborn otthonokba terelték (Ausztriában, Lengyelországban, Belgiumban, Luxem­burgban, Hollandiában). A legtöbb ilyen intézmény a „legtisztább árja fajúnak” tekintett Norvégiában létesült. A nagyon hiányosan fennmaradt dokumentációból tudjuk, hogy körülbelül 6-7 ezer gyermek születhetett a háború végéig, Norvégiában 6-12 ezer német-norvég baba jöhetett a világra, és úgy becsülik, hogy a megszállt területekről 20-25 ezer gyereket rabolhattak el.
 
Sarah Cohen-Scali könyve tehát erről a történeti szituációtól startol, hogy ifjú felnőtt olvasóinak bemutassa a náci ideológia egyik legperverzebb hajtását. A történet főhőse Max, aki édesanyja méhében már öntudatra ébredt, tökéletes kis náci. Elbeszélése szerint ő az első bébi, aki egy SS-tiszt és egy hajadon lány „egyszeri párosodása” eredményeként épp Hitler születésnapján jön világra. Ezért aztán kivételezett helyzetbe kerül, ő az, akit „a Führer személyesen keresztel meg”, azaz a FSZKM, neki több mindent szabad, és kitüntetett figyelemben is részesül. Minthogy roppant intelligens (az árja faj príma példánya, ugyebár) éberen követi a körülötte zajló eseményeket. (A betűszavak, rövidítések túlburjánzó használata erősen jellemezte a Harmadik Birodalom nyelvét.)
 
Roppant szórakoztató ez, és roppant kétségbeejtő, hiszen egy hithű náci világába kukucskálunk be. Abba nézőpontba, ami tízmillióké volt a harmincas évek formálódó és erősödő hitleri Németországában. Hiszen egy egész ország csaknem 80 millió lakója tűrte-támogatta, majd szenvedte évtizeden át. Ennyi embert valahogy át kellett itatni az eszmével, lelkesíteni, oktatni, tömegeit befolyásolni és jól tartani. És persze szaporítani, hogy az új generáció már ne is kérdőjelezze meg a vezér állításainak igazát, az ideológia helyességét.
 
Max náci szemüvegén keresztül követjük, ahogy leválasztják anyjáról. A szuperbaba tudatosan szakítja el a „láthatatlan zsinórt”, mert erős és kemény akar lenni, mint a Krupp-acél. Ötéves, amikor csali szerepet kap az árjagyerek-rablási akcióban. Itt már szenvtelenül segédkezik a szökési kísérletek megakadályozásában. A halál, a gyilkolás számára a mindennapi élet része. Először akkor rendül meg, amikor meghal egyetlen barátja, akivel együtt küzdötték végig és élték túl Berlin bombázását, az éhezést, az oroszok bevonulását.
 
Az olvasó végigjárja az utat, amíg Max tökéletes náci kisfiúvá, Konráddá válik. Az a lépése viszont már szimbolikus erejű, amikor visszaveszi a szülőanyja által adott Max nevet, és eldobja a Konrádot. Fokozatosan eltávolodik a náci eszméktől, egyre kifinomultabb nyelvezetet használ, összetettebbé alakul a világlátása. Észreveszi maga körül az embereket, a szenvedést, megtapasztalja a barátságot.
Az első ember, akihez ragaszkodni megtanul, egy lengyel fiú. Őt is a családjától rabolták el, és kiderül róla, hogy zsidó. Max e küzdelmes barátság révén, nagy lassan döbben rá, hogy a zsidók is épp olyan emberek, mint a nem zsidók. Lehetnek bátrak, akár hősök is, és bizony: szerethetők.
 
Megrendítő, ahogy a kicsi gyerek lelkesen idézi a náci gondolatokat, Hitlert. A vezér és kancellár nem véletlenül akart egy új, az ideológiát meg nem kérdőjelező ifjúságot nevelni, amelyik kérdések nélkül indul háborúba érte.
 
»Azt akarom, hogy a fiatal vadak ereje és szépsége áradjon a német ifjakból. Szigorú testi gyakorlatoknak fogom alávetni őket. Ifjainknak elsősorban sportosnak kell lenniük: ez a legfontosabb. Így vezethetem vissza őket a természet ártatlanságához és nemességéhez. Nem akarok intellektuális képzést. A tudás csak elrontja az ifjúságot« – idézi Max Hitler szavait. Vajon miért hangzik ez annyira ismerősen ma Magyarországon?
 
Amikor minden összeomlott kívül és belül, Max dél felé menekül, bele az amerikaiak karjaiba. Sokáig nem hiszi el, hogy a magára maradt gyerekeket összegyűjtő amerikai katonák nem veréssel fegyelmezik őket, mint a katonai iskolában, és hogy az egészségi állapot felmérése után a gyengéket nem küldik megsemmisítő táborba (mint a német Braune Schwesterek), hogy enni adnak nekik és megpróbálják megkeresni a családjukat. Most akkor nem németesítenek – csodálkozik Max –, hanem amerikanizálni fognak?
 
»Az előbb azt mondtad, hogy a gyerekeknek nem kell megfizetniük a szüleik bűne miatt – mondja Max az amerikai ápolónőnek. – Ő (szőke nő a képen) ő az a Frau, aki párosodott egy SS-tiszttel, hogy engem (a babára mutatok) megcsináljanak, és ajándékba adjanak neki (és a Führerre mutatok).«
 
A nővér azonban csak akkor hiszi el Max meséjét, miután az elmondja az egész történetet. És mi, olvasók továbbgondoljuk Max sorsát az események tükrében. Emberek millióinak torzult el a gondolkodása az egyetlen ideológia mindent elsöprő és megkérdőjelezhetetlen uralma idején.
Vajon sikerül-e az összeomlás után újra talpra állni, a romokon felépíteni egy új világlátást? Mi történt ezekkel a gyerekekkel, akiknek nem voltak szüleik, nem ismerték a gyökereiket? És akiket elraboltak és erőszakkal átneveltek? Hogyan dolgozták föl mindezt? Vajon kiket tekintenek felelősnek mindezért, kiket gyűlölnek, és tudnak-e megbocsátani?
 
Fontos könyvet ad a kezünkbe Sarah Cohen-Scali. Bár gondosan felkészült a témából, s a történetben sok dokumentált tény, név, adat szerepel, mégis a könyv utószavában Karsai László történész rámutat néhány tévedésre, utóbb városi legendának bizonyult történetre. Kiegészítései, a regényhez fűzött hasznos tudnivalók is jelzik, akad még feltáratlan történet – tehát érdemes tovább kutatni, hozzáolvasni.
A mélyen elgondolkodtató, megrázó történetet Tótfalusi Ágnes nagyszerű fordítása teszi letehetetlenné.
Kleyer Éva
Forrás: olvassbele.com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót