OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Magas Cé és Jobbhorog

Magas Cé és Jobbhorog

  2020.08.22. 19:17

Írta: Sally Gardner, fordította: Petrikovics Edit. Kolibri Gyerekkönyvkiadó,  2014., 254 oldal

Arne Svingen hatásos képpel vág bele a Magas Cé és jobbhorog megrázó, s egyben elragadó történetébe. A tizenhárom éves Bart a padlón fekszik, mert ökölvívó társa pofonja ledöntötte a lábáról.

„Nem számít. Megesik az ilyesmi” – vélekedik az ütésről. Miután azonban még többet árul el magáról, a kezdő mondat optimizmusával kevésbé értünk egyet.

A kamasz fiúk egészséges fejlődéséhez kevéssé illik az olyan szociális bérlakás – egy szoba + fürdőszoba –, amilyenben Bart is lakik. Használt injekciós tűk a lépcsőházban, züllött, lepukkant alakok a környéken. Máshova kellene költözni, de erre egy csepp remény sincs. Bart „szerencséje”, hogy szinte mindig egyedül van otthon.

Apja ismeretlen, a tengerentúlról érkezett, valamikori szerető.

A túlsúlyos, alkoholista, depressziós anya szereti a gyermekét, de képtelen gondoskodni róla. Ha a fia éhes, leküldi gyorskajáért a boltba. A mama néha egész napokra eltűnik, aztán az éjszaka közepén ébreszti fel Bartot, hogy elmondja neki, milyen jó fiú, és mindig megígéri, hogy most aztán tényleg meg fog javulni.

 

A mostoha körülmények között felnövekvő fiatalokról nem szívesen beszélünk, holott ugyanott élnek, ahol mi, talán éppen a közvetlen szomszédságunkban. A legfejlettebb jóléti államokban, mint amilyen Norvégia is, még élesebben mutatkozik meg a látszólagos gazdagság mögött a valóság, ahol szerető gondoskodás híján az utca neveli a gyerekeket.

A Kolibri Kiadó nem véletlenül ragasztotta a Magasfeszültség emblémát Arne Svingen regényére. A főhőséhez hasonló fiatalok legtöbbjének reménye sem lehet egy jobb életre, legfeljebb az isteni gondviselés vagy a vakszerencse terelheti őket a megfelelő irányba. És persze kell Bart éleslátása is. Ő azért tanul bokszolni, mert – úgy érzi – anyja egy sokkal vagányabb srácot szeretne. De van bátorsága változtatni, s képes a legreménytelenebb élethelyzetekből is kihozni a legjobbat. Az edzőteremben tapasztalta meg, hogy „A boksz nem arról szól, hogy hogyan küldenek padlóra, hanem hogy hogyan állsz fel onnan.”

Milyen az élete egy nehéz sorsú fiúnak a suliban? Nem közösítik ki a diáktársai, senki sem veszi el az uzsonnáját, nem nyomják fejét a víz alá a mosdóban. Gúnynevet sem ragasztanak rá. Levegőnek nézik. Mert inkább hallgat magáról vagy meglepő hírekkel téveszti meg társait. Abból baj nem érheti, ha senki sem ismeri igazán.

De mert ő is vágyik a többiek elismerésére, hazudik nagymamának anyáról, társainak az életkörülményeiről, de becsapja önmagát is. Csak nekünk mond igazat: hogy bokszol, operát hallgat, időnként áriákat énekel.

Forrest Gump ismert bonbon hasonlata nála is legyőzhetetlen derűlátásra utal,„az életben az a klassz, hogy az ember sohasem tudja, mi fog történni. Így egy kicsit minden nap ajándék. Kibontod, és meglátod, mit kaptál.” De arra talán még ő sem számít, hogy egy olyan lány lesz a legjobb barátja, aki az osztály legklasszabb csaja (de az első háromban biztos benne van), vagy hogy olyasvalakire számíthat mindig, akinek állandóan zavart a tekintete a drogoktól. Akár a Chokito régi reklámszövegében: „Ne ítélj elsőre! Ronda és finom” – ilyen Bart története. Azt gondolhatnánk, semmi oka mosolyogni, de rengeteg humor és szeretet van benne. Meséjével ajándékba kapunk egy jókora örömcsomagot, ami az igazán nehéz pillanatokban is talán tud segíteni.

Svingen könyvében megidéződnek a facebook, az sms-ek és e-mailek nyelvet rontó fordulatai is, de Petrikovics Edit fiatalos lendülettel magyarra fordított szövegében egyértelműen a szépirodalomé a hangsúlyos szerep. Nem kell attól tartani, hogy a tizenéves fiúk és lányok csak azért veszik a kezükbe, mert a szülők az elolvasásért cserébe valami menő számítástechnikai eszközt vagy csini ruhát ígértek be. A kezdet és végpont között Svingen olyan szépen rajzolja meg a főhős fejlődési ívét, hogy szinte filmre kívánkozik a könyv cselekménye. A főszereplő személyes története napjaink társadalmi problémáira is ráirányítja a figyelmet. Svingen könyvéből gyerekeink többet tanulhatnak az életről, mint néhány megunt vagy meg sem értett, klasszikus kötelező olvasmányból. De ha Svingen nem is fér bele az irodalom tantervébe, egy osztályfőnöki órát érdemes lenne rááldozni.

A Magas Cé és jobbhorog kitartásról, reményről, hitről, bátorságról és önmagunk vállalásáról fogalmaz meg tisztán érthető üzenetet. Svingen eközben egy pillanatra sem engedi, hogy történetén eluralkodjon a túlzott érzelgősség. Bart keményen megküzd a saját démonaival, hogy közönség előtt se változzanak rémes zajjá a torkából kiengedett hangok. A történetet lezáró hepiendet így nem tarthatjuk pusztán kötelező technikai zárókőnek. Az utolsó oldalon megismételt indító mondat itt már egészen másként cseng.

Jeges-Varga Ferenc
Forrás: olvassbele.com

 

 

 



 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót