OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : A világ legszebb mosolya

A világ legszebb mosolya

  2020.08.22. 19:56

Írta: Brynjulf Jung Tjønn, fordította: Petrikovics Edit, Kolibri Kiadó, 2015., 132 oldal
 
Életünk földi mása

Számomra fontos tanulsággal szolgált Brynjulf Jung Tjønn regénye, miszerint: ki cím alapján választ könyvet, az valamilyen formában csalódik végül. A világ legszebb mosolya a kötet címe, és elmondják ugyan, milyen is a világ legszebb mosolya, de elsősorban sokkal keserűbb dolgokról van szó, a legszebb mosoly mögött ott a tengernyi szenvedés, és hiába várom annyira az utolsó oldalt, nem emel föl. Mondjuk, ez nem is olyan nagy baj.

Megkínozza az olvasót a könyv, de jó értelemben, és a sok fájdalom mögé rejti el a szépséget, vegye észre, aki tudja értékelni.

 

Henrik, a főhős tudja értékelni, legalábbis menthetetlenül szerelemes Kjerstibe, aki szintén szerelmes a fiúba, szóval látszólag nincs semmi probléma. Vagyis nem, mert Henrik nagybátyja haldoklik, és miközben a szerelem kezd kibontakozni, a férfi egyre rosszabb állapotba kerül, hogy a végére elérjünk oda, ahová nagyjából sejtjük, ott vagyunk a beteljesülés pillanatában, egyszerre történik meg az a két dolog, ami ellen nem lehet tenni, és egy percig sem érzem azt, hogy didaktikus volna az egész, pedig végig sejtem, mi lesz a történet vége.
 
Nem érzem azt, mert Brynjulf Jung Tjønn nagyon tudja, miről akar beszélni, és még az sem zavarja, hogy egy elég furcsa mondattal kezdi regényét. Semmi sem zavarja, ahogy az olvasó számára sem lesz zavaró a lecsupaszított nyelv, hogy gyakran tőmondatokat olvasunk. Értem, hogy ez az elbeszélő nyelve, akinek nincsenek bekészített mondatai egy ilyen helyzetre: a nagybátyja egyszerre volt a bátyja és az apja, korábban az erkélyen szívták a füstöt, most meg nincs se erkély, se füst, se nagybácsi. Van viszont szerelem, és ha úgy veszem, az elválás és találkozás regényéről van szó, nyilván örülni kellene, meg sírni, és az elbeszélő számára marad egyfajta kettősség, a tengerparti sétát követi a szomorú látogatás.
 
Összemosódik a szépség és a rútság, Kjersti formás vállának leírását kapjuk, a következő oldalon meg ott vannak a testi hegek, hogy a nagybácsi miként fekszik a földön. Mert hát őszinte a könyv, semmiben sem akar hazudni, a kiugró érzelmeket a maguk valójában írja meg, a szerelmes együttlét olyan, mintha egy romantikus regényben olvasnánk, mindjárt egymáséi lesznek. Engem mégis az érdekel a leginkább, hogyan hat ez az állapot a főhősre, mit kezd azzal, hogy akkor jön a szerelem, amikor a nagybátyja megy. Szerencsére a szerzőt is ez foglalkoztatja leginkább, és látni a fázisokat, az értetlenség után jön az elfogadás, a menekülés, hogy a szerelem lehet az egyetlen kiút.
 
Aztán mégsem a szerelem az egyetlen kiút, vannak apró pillanatai a könyvnek, amikor azt érzem, hogy az együttlét sem lehet teljes, átkarolják egymást, táncolnak, de olyan, mintha a nagybátyját érintené a srác. Rohanunk a beteljesülés felé, ami a katasztrófa is, és persze, valahol nagyon átlátszó az egész, hogy ez az élet, a boldogság soha nem lehet teljes.
 
Nagyon átlátszó, és talán érezte ezt Brynjulf Jung Tjønn is, ezért alkalmazta az egyes szám első személyű elbeszélőt, így pedig könnyebb a helyzet, ez  behatárolt nézőpont, nem tudja feleslegesen sokkolni az olvasót, éppen elég sokkoló, ami előtte van. Közben meg rendre meglep a szerző, ahogy például nem a megszokott módon használja az évszakto­poszt, nem a derűs tavaszból jutunk el a kegyetlen télig, a nyár napfénye mögé kúszik be a szenvedés és a kiteljesedés.
 
Ami a tartalmat illeti, Brynjulf Jung Tjønn jelesre vizsgázik, pedig egyszerű volna tanmesévé tenni az egészet, bemutatni, ilyen az élet, kedves olvasók. Tényleg ilyen az élet, de azt már kevésbé hiszem, hogy a fiatalok olyan stílusban beszélnek, ahogy azt néha olvasom a könyvben. Olykor feláldozza a szerző a formát a tartalom oltárán, a mondatokon látszik, hogy megcsináltak.
 
Pedig annyira felesleges ez, így is világos, miről akar beszélni Brynjulf Jung Tjønn. Itt van ez a könyvecske, százharminc oldal ez egész, és voltaképpen a pillanatok regénye. A legfontosabb pillanatoké.
Lovász Andrea
Forrás: Élet és Irodalom

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót