OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A JÓ MESE TITKAI
A JÓ MESE TITKAI : A mese semmilyen pótszerrel nem helyettesíthető

A mese semmilyen pótszerrel nem helyettesíthető

„Még az a felnőtt is időről időre kiéli meseszükségletét, aki azt gondolja, hogy ilyenje már rég nincs neki. Egy brazil szappanoperában is megtaláljuk a klasszikus mesék figuráit, legfeljebb az öreg királyt itt Señor Lopeznek hívják, a királylányt meg Manuelának” – meséli Dániel András, aki írt már könyvet egy kicsi házaspárróla kuflikról és az ágy alatt barangoló kisfiúról is.
 
A Könyves Magazin legújabb (2016-03-02) számában a jó mese titkait kutattuk, és számos szakértőt – kutatókat, pszichológusokat, meseírókat, főszerkesztőket – megkerestünk azzal, osszák meg velünk, hogy mit jelent az ő életükben a mese.
Dániel Andrással a legelső meséről, a közös mese nyújtotta lelki élményről és a mordizomadtajelentőségéről is beszélgettünk.

 

  • Mitől működik egy mese? Vannak esetleg olyan feltételei, amelyeknek mindenképpen teljesülniük kell ahhoz, hogy a mese megérintsen egy gyereket? Szerinted mi a jó mese öt legfontosabb ismérve?

Nem szeretem az ilyen listákat, de egye fene:

1. Legyen következetes a saját szabályaihoz, legyenek ezek bár a legtótágast állóbb szabályok.

2. Ne hagyjon szorongást a gyerekben, miután véget ér.

3. Vegye komolyan a gyereket. Ne legyen gügyögve leereszkedő, mint egyes felnőttek, akiknek meggyőződése, hogy a gyerek voltaképpen egy kisméretű, értelmileg korlátozott felnőtt, akivel kizárólag a kicsinyítő képzők gyakori alkalmazásának segítségével lehet kommunikálni.

4. Ne telepedjen rá a mesére a tanulság, mint egy szemüveges, megállás nélkül komolyan bólogató óriás óvónéni. A gyerekeket minden egyéb jobban érdekli egy mesében, mint a tanulság. Ha mégis van olyanja a mesének (én kerülöm, mint ördög a tömjénfüstöt, haha!), akkor legyen minél észrevétlenebb.

5. Mindenképpen legalább egyszer szerepeljen benne az a szó, hogy mordizomadta! Na jó, ez nem kötelező...

+1. És a legfontosabb: a mese írója lehetőleg sose válaszoljon olyan kérdésekre, mint, hogy mi a jó mese öt legfontosabb ismérve!

  • Mit tapasztalsz, melyik mesét szeretik jobban a gyerekek: amelyik egy teljesen távoli mesevilágban játszódik (mesebeli helyeken, mesebeli lényekkel, igazi hősökkel és hősnőkkel), vagy amelyik nagyon is a saját életükről szól? Az életkor, a lelki állapot, egy adott élethelyzet, vagy szimplán egyéni ízlés az, ami megszabja, hogy mivel azonosulnak a legkönnyebben a gyerekek?

Feltételezem, sokszor lelki alkat kérdése, melyikhez vonzódik jobban egy gyerek. Ugyanabból a korosztályból ismerek olyat, aki a fantáziavilágba vezető meséket szereti, meg olyat is, akit kifejezetten az itt és most játszódó történetek érdekelnek. De akár egy adott élethelyzetből is következhet, hogy éppen melyik történet típussal azonosul szívesebben. Adódhat úgy, például az óvodába beszokás időszakában, hogy a kisgyerek szívesen hallgat olyan mesét, amely az ő problémáját meséli el, megoldást is kínálva rá, oldva a helyzettől való szorongását. Máskor talán jobban segít, amikor távolba repít a mese, messze a valóságtól. És akkor még ott vannak azok a ma nagyon népszerű történetek, amelyekben állandó átjárás van e két világ között.

  • Mi volt a legelső meséd, amit papírra vetettél?

Már kisiskolás koromban készítettem rajzos történeteket, de ezek nem igazán mesék voltak, inkább lovagos és indiános kalandok. Az első mesém, amire emlékszem, valami olyasmiről szólt, hogy boszorkányok szállják meg Budapestet, mindenkit elvarázsolnak, aki szembejön – és ők győznek. Hát igen...

  • Mi volt a legfurább élethelyzet, amiből azután mese lett?

Egyszer láttam a HÉV-en egy nagyon furcsa idős asszonyt. Mozdulatlanul ült a helyén, és mereven nézett előre, egy meghatározhatatlan pontra, akár egy szobor. Meg se rezdült, szinte nem is pislogott. Egészen ijesztő volt. Ha velem szemben ül, és engem bámul azzal a kifejezéstelen tekintettel, hát, elég rosszul éreztem volna magam. Aztán az egyik megállóban váratlanul felpattant, és leszállt. Róla írtam az első Kicsibácsi és Kicsinénikönyvben megjelent Busz című szöveget, ami Kicsinéni és a Kifürkészhetetlen Tekintetű Asszony találkozásáról szól.

  • Mi történik azzal a gyerekkel, akinek teljesen kimarad az életéből a meseolvasás, a közös mese élménye?

Valószínűleg valami jóvátehetetlen hiány lesz az eredménye. Biztos vagyok benne, hogy örök nehézségeket okoz majd neki a felnőttkorban, az érzelmi intimitás megtalálásában, de nem lehetetlen, hogy a szülői szerep megélésében is. A mesélés, az együttlétnek ez a semmihez nem hasonlító módja, a fantáziában tett közös utazás élménye – a mese felolvasásánál is, de különösen a „fejből" mesélés esetében – olyan lelki élmény a gyereknek (és persze a szülőnek is), ami semmilyen pótszerrel nem helyettesíthető.

  • Ki tudunk nőni a mesékből?

Úgy látom, nem. Még az a felnőtt is időről időre kiéli meseszükségletét, aki azt gondolja, hogy ilyenje már rég nincs neki. Egy brazil szappanoperában is megtaláljuk a klasszikus mesék figuráit, legfeljebb az öreg királyt itt Señor Lopeznek hívják, a királylányt meg Manuelának. Bár ezek fura, végtelenített mesék, ahol sohasem jutunk el az igazi feloldásig. Megkockáztatom, hogy még a futballrajongók is valamiféle gyermeki meseigényüket élik ki, amikor kedvenc csapatuk meccseit követik a tévében. Itt is minden megvan, ami egy meséhez kell: pozitív főhős, legyőzendő ellenségek, harc, győzelem vagy elbukás, sőt még intrikus is, akinek a szerepét nyilván többnyire a bíró tölti be. A dolog furcsán maszkulin voltából következően legfeljebb a királylány hiányzik innen, hacsak egy Európa-bajnoki kupát nem értelmezünk a női princípium megjelenítőjeként...

  • Egy személyes kérdés a végére: mi a kedvenc meséd, és miért?

Erre a kérdésre mindig Lewis Carroll két Alice könyve jut először az eszembe. Ha akarom, a fantázia fékezhetetlen áradása, ha akarom, megfejtendő rejtvények sorozata. Megunhatatlan.

 <<Vissza a címoldalra

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót