OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
A JÓ MESE TITKAI
A JÓ MESE TITKAI : A mese emberi lélekről sugallt üzenete soha nem hazudhat

A mese emberi lélekről sugallt üzenete soha nem hazudhat

finypetra.jpg"Jó lenne, ha nem tudnánk kinőni a mesékből, hiszen a mese egész életünkben végigkísér minket óvó szavaival. A mese nem csak szórakoztat – élni tanít, túlélni segít, a szeretetre okít” – véli Finy Petra, akinek nevéhez több olyan kötet is fűződik, amelyek a gyerekek életének egy-egy nehezebb szakaszára vagy momentumára reflektálnak (például az óvoda- és iskolakezdésről, vagy a kistestvér születéséről is jelent már meg könyve), de írt ifjúsági regényt, és körített meséket a magyar tájegységek köré
 
A Könyves Magazin legújabb (2016-04-01) számában a jó mese titkait kutattuk, és számos szakértőt – kutatókat, pszichológusokat, meseírókat, főszerkesztőket – megkerestünk azzal, osszák meg velünk, hogy mit jelent az ő életükben a mese.
Finy Petrával a mese hatásáról, egy hatalmas zöld lombsátorról és a személyes kedvencéről is beszélgettünk.

 

  • Mitől működik egy mese? Vannak esetleg olyan feltételei, amelyeknek mindenképpen teljesülniük kell ahhoz, hogy a mese megérintsen egy gyereket?

Őszintének kell lennie, már ami az élet mélylényegét illeti. A szimbólumok, jelképek, mesés díszletek, varázslatos szereplők lehetnek bármennyire elrugaszkodottak a valóságtól, de a mese emberi lélekről sugallt üzenete soha nem hazudhat. A gyermek akkor tud a mese hatása alá kerülni, ha az nem rajta kívül áll, hanem benne történik, az ő saját pszichéjében. Ez pedig csak akkor következhet be, ha igazat mondunk neki az emberré válásról, az embernek maradásról.

  • Mit tapasztalsz, melyik mesét szeretik jobban a gyerekek: amelyik egy teljesen távoli mesevilágban játszódik (mesebeli helyeken, mesebeli lényekkel, igazi hősökkel és hősnőkkel), vagy amelyik nagyon is a saját életükről szól? Az életkor, a lelki állapot, egy adott élethelyzet, vagy szimplán egyéni ízlés az, ami megszabja, hogy mivel azonosulnak a legkönnyebben a gyerekek?

Ezek mind befolyásolhatják, hogy melyik mesét szereti jobban egy gyermek: a bölcsis, kisovis korosztály még azokat a történeteket részesíti előnyben, melyek a saját napjának eseményeit elevenítik fel, a nagyobb ovisok és iskolások viszont már nyitottabbak a tündérmesék varázslatos világára. De minden korosztályra igaz: egyéni ízlés, és a sajátos élethelyzet is meghatározhatja, hogy milyen mesét választ a gyermek, függhet attól is, hogy vajon harmonikus-e a kapcsolata a valósággal. Ettől függően olvashat hétköznapi helyeken játszódó, egy az egyben megfeleltethető történetet, vagy menekül el egy csodás helyszínre mágikus, különleges erővel felruházott szereplők közé, ahol a fikció sokszor gyógyírt jelent egy-egy sérülésre.

  • Mi volt a legelső meséd, amit papírra vetettél?

Az Azurro című meseregényemet és a Gréta garbója című kötet szójátékos, szabadverseit írtam meg először. Ez még akkor történt, amikor nem születtek meg a lányaim, és nem váltak állandó ihletadóimmá és elsődleges célcsoportommá.

  • Mi volt a legfurább élethelyzet, amiből azután mese lett?

Ha nem is furát, de egy-két számomra érdekes jelenetet szívesen elmesélek. Az egyik egy hatalmas fa „belsejében” történt, egy méretes tujában, melynek lombozata gigantikus zöld sátorként fogott körül az alcsúti arborétumban. Amikor felnéztem, olyan érzésem volt, mintha egy levélből nőtt katedrálisban lennék. Aztán pedig megjelent néhány poszméh. Ebből a helyzetből született A koszméh című versmese a Gréta garbója című kötetben.

Egyszer pedig a családommal ellátogattunk egy Balaton-parti vándorcirkusz előadására. Megrendítő élmény volt számomra látni, hogy mennyire összetart az a cirkuszi család, és hogy a legkisebb nemzedék is ebbe a különös világba nő bele, és már egész fiatalon mutatványokkal segítik a családi előadást. Abban a társulatban mindenki csinált mindent: az anyuka volt a kasszírnő, a büfésasszony, a késdobáló célpontja és a kígyóbűvölő. Egyszerre volt rémisztő és nagyon vonzó ez a zárt struktúrájú világ. Az élmény után írtam meg a
A Zöld Cirkusz és a virágtolvajt.

  • Mi történik azzal a gyerekkel, akinek teljesen kimarad az életéből a meseolvasás, a közös mese élménye?

Meg lesz fosztva egy hatékony feszültség-levezető közegtől, ahol a napi stresszt, és azt a sok-sok elvárást, ami az iskolából árad felé, egészségesen fel tudná dolgozni. Ezenkívül híján lesz az emberi sorsvezetés elsődleges játszóterepének: ha én erre így reagálok, ez lesz, ha ő így, annak ez lesz a következménye. A mese szimbolikus figuráival a gyermek előre le tudja „bábozni” a különféle életszituációkat, így ha a valóság is hasonlót hoz neki, nem éri olyan felkészületlenül a helyzet.

De természetesen nemcsak a gyermeknek van szüksége a mese mágikus vértjére az élet csatáiban, fiatal szerelmeseknek, friss szülőknek és hosszabb házasságban élőknek is megvan a maguk meséje, melyet ha nem kapott meg útravalóként gyermekként, felnőttként még mindig felfegyverezheti magát vele.

  • Ki tudunk nőni a mesékből?   

Jó lenne, ha nem tudnánk, hiszen ahogy az előbb is mondtam, a mese egész életünkben végigkísér minket óvó szavaival, ha engedjük neki, hogy vigyázzon ránk. A mese nem csak szórakoztat, élni tanít, túlélni segít, a szeretetre okít. Visszakalauzol az ösztönös énünkhöz, a tudatalattink azon részéhez, melyet a modern ember előszeretettel temet el félelmetesen mélyre, és zárja egy szomorú koporsóba, mintha nem is tartozna élő önmagunkhoz.

  • Egy személyes kérdés a végére: mi a kedvenc meséd, és miért?

Most épp a Világszép Vaszilisza története. Nagyon sok hasznos dolgot üzen a nőknek. Vaszilisza anyjától kapott bábuja, melyet folyton etetnie kell, hogy támogatni tudja őt, a női intuíciót jelképezi, amit nekünk is szüntelen táplálnunk kell, hogy segíthessen, súghasson nekünk a nehezebb döntések, a szívet elbizonytalanító, félelmetes pillanatok során.

<<Vissza a címoldalra

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót