OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
BESZÉDÉRTÉS VIZSGÁLATA

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

Vizuális kommunikáció

   
https://i.ytimg.com/vi/i5rxnaVwG08/mqdefault.jpg
fontosságáról és a végtelen számú mese lehetőségéről beszél
 
 

Képolvasás

   

A képolvasás nagyban fejleszti a koncentrációt és a szóbeli kifejezést. A gyerekek aktív szókincse bővül, és ezzel párhuzamosan gyakorolják a hosszabb mondatokban való mesélést.

Kérdésekkel irányíthatjuk, segíthetjük őket a történetszövésben, amely gyakran a gyermek személyes tapasztalai felé mozdul el. 

1/1 Beszédfejlettségi szint vizsgálata - Mi van a képen?

   

A cselekményfotón ábrázolt esemény elmondása során a gyermek megnevezi a tárgyakat, személyeket és ezek összefüggéseit.

Kérdések:
- Mit látsz a képen? (tárgyak megnevezése)
- Mi történik a képen? (logikai összefüggések keresése)
 
A kérdésekre kapott válasz alapján mérhetjük az óvodás beszédfejlettségi szintjét.
3–4 éves korban, a képen látható tárgyakat megnevezésénél, a pontos felsorolás dominál.
4–5 évesen már úgy figyelik meg ezeket a tárgyakat és személyeket, hogy elmondják a köztük lévő kapcsolatot, összefüggéseket is;
5-7 évesen következtet a képen látottakból az előzményekre, s gondolataikat összefüggő mondatokban is ki tudják fejezni.
 

1/2 Beszélgessünk egy szép színes képről!

   
Keressünk egy színes képet, ami lehetőleg egy témakört ölel fel (pl. kert, játszótér, vásárlás).

Többféleképpen is játszhatunk:
  • mit látsz a képen? (tárgyak, személyek megnevezése)
  • milyen színű a földön játszó, létrán álló kisfiú nadrágja?

Egyszer mi kérdezünk, majd gyermekünk. Ne csak mindig mi kérdezzünk, mert akkor olyan vizsgáztatás jellegű lesz a dolog, és ezt hamar kiszagolja a kis áldozatunk...

Ha ő kérdez, tegyünk úgy, mintha tényleg keresnénk.

Később lehet a "Hol van a répa?" - típusú kérdés helyett összetettebb kérdéseket is feltenni:

  • Hol van a néni, aki gereblyézik?
Természetesen beszélhetünk arról is, hogy melyek a zöldségek, melyek a szerszámok.
Mindig dicsérjük meg gyermekünket, ha ügyes volt!
 

1/3 Szóasszociációs vizsgálat

   

 

1/4 Beszédfejlettség és értelmi készségek vizsgálata böngészővel

   
Susanne Gernhäuser - Keress, találj, mesélj!
 
Az értelmi fejlődés követése nagy élményt jelenthet minden szülőnek, ahol a kérdések, feladatok egyre összetettebbek lehetnek. Ezeket a játékokat 6-7 éves korukig is izgalmassá tehetjük számukra, ha elég kreatívak és játékosak vagyunk mi is.
 
 
A könyvek bal oldalán egy kis szöveg és néhány kép található. Ezek vezethetik a felnőttet, ötleteket adhatnak a kereséshez, de ezen túl számtalan lehetőség adódhat, amelyet gyermek és szülő együtt is kitalálhat.
 

2/1 Szókincsfejlesztés képolvasással

   

2/2 Beszédfejlettség vizsgálata - mesemondás kép segítségével

   
Mese felidézése fotók segítségével - önálló mesemondás
 

Feladat:
1/ A képek alapján mond el a mesét saját szavaiddal!
2/ Nézd meg Sün Balázs arcát. Milyen érzéseket látsz rajta?
 

2/3 Beszédfejlettség vizsgálata - mesemondás kép segítségével

   
Vidám mesék képekben
 
Rajzolta: Nikolai Radlov
Kiadó:
TKK Kereskedelmi Kft., 2019
Oldalszám: 56

Gyerekkorunk kedvenc meséi képekben elmesélve.

Nevessen együtt gyermekével a mókás, tanulságos történetek láttán!

A gyerekkorunkból jól ismert stílus mindannyiunk kedvence volt régen, a hála a valósághű ábrázolásnak, a mai kicsik is azonnal megszeretik a rajzokat.
 

2/4 Beszédfejlettség vizsgálata - mesemondás képek segítségével

   
Hová tűnt a torta?
Thé Tjong-Khing - Hová tűnt a torta?Illusztrálta: Thé Tjong-Khing
Kiadó: Digitanart Stúdió, 2014
Oldalszám: 32

Valaki ellopta a kutyusok tortáját? De vajon ki?

És merre tart vele?

Annak, aki a tolvajok nyomába szegődik, izgalmas útja lesz, hiszen az oldalak nem csak az elcsent torta rejtélyét fedik majd fel, de több, bájos karakter is magára vonja a kis olvasók figyelmét.  

„A könyv lehetőséget ad a gyermeknek, hogy a saját fantáziáját is felhasználja a mesék kialakításában, miközben az egymást követő képek valamilyen mértékben irányítják a kialakuló történeteket. Így mindenkinek más és más meséje lesz.
 
A szülő  a gyerek igényétől függően vehet részt a mesealkotásban, a történet irányításában. Az együtt alkotás öröme kifejezetten jó hatással lehet a közöttük levő kapcsolatra. Ha fejleszteni akarja a gyermeke kreativitását, akkor a Hová tűnt a torta című könyv a megfelelő választás.”
  Dr. Schultz Erika - gyermekpszichiáter szakorvos
 

2/5 Beszédfejlettség - a szókincs mérése

   

2/6 Beszédmegértés vizsgálata

   
Történetmondás képsorozatról
Instrukciók:

2/7 Önálló mesealkotás képsorozatról

   
Történetmesélés képsorozatról - önálló mesemondás

Feladat: 
A képsor alapján meséld el, mi történik, mit talát Marika?
 
Egy nagycsoportos óvodás meséje:
 

3/1 Értelmi fejlettség vizsgálata - relációszókincs

   

3/2 Értelmi fejlettség vizsgálata - Mi történik ezután?

   
Az eseménysorozatokat gyermek közeli élményekből állították össze, amelyek alkalmasak az összefüggések valamint az időrendiség felismerésére, szókincsfejlesztésre.
 
A kirakott képek bármelyikét kicserélhetjük a kérdőjelet ábrázoló kártyával, így a gyermek fantáziájára bízzuk a történet folytatását.
 

4/ Önálló mesemondás meseképekről

   
 
A mesemondást nagycsoportban is alkalmazhatjuk!
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót