Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
KEZDŐ OLVASÓKNAK |
|
2018.04.11. 03:39 |
Olvasástanulás lépésről lépésre
|
Olvass magadnak! Kezdő olvasóknak |
Könyvkultúra |
2018.05.22. 16:08 |
Ha azt akarjuk, hogy rendszeresen olvasó, gondolkodó felnőtt váljon gyermekünkből, akkor korai információéhségét, érdeklődését az olvasás képességének alacsony szintje mellett is fent kell tartanunk. Tény, hogy a tankönyvek nem elégíthetik ki minden gyermek érdeklődését. A beiskolázáskor már határozott különbségek mutatkoznak a gyerekek között. Így a tankönyvet meghaladó érdeklődéseket csak speciálisan kezdő olvasóknak készülő segédkönyvekkel lehet kielégíteni.
A kezdő olvasóknak ajánlható olvasnivaló sokféle formájával találkozunk a világban a tartalom, a terjedelem, az illusztráció milyensége tekintetében. Nálunk, az „Olvass magadnak!” (...eddig mások olvastak fel neked) sorozat l982-es megjelenéséig nem volt múltja az ilyen irodalomnak.
Nyelv és stílus
|
|
Gondolatok az "Olvass magadnak!" sorozatról (1) |
Ligeti Róbert |
2012.05.20. 15:28 |
A gyermekek tekintélyes része már az óvodáskorban gyakorlatot szerez hosszabb lélegzetű mesék és történetek hallgatásában, és hozzászokik az igényesebb szövegekhez. Ez még akkor is igaz, ha tartalmukat kellő mélységben csak többszöri ismétlés után érti meg.
Az első osztályosok legjobb esetben néhány hónapos, kedvezőtlenebb körülmények között egy-két éves tanulás után képesek hasonló terjedelmű és színvonalú szövegeket önállóan olvasni. Törés keletkezik tehát a gyermekek információszerző és - feldolgozó tevékenységében, egy időre távol kerülnek egymástól igényeik és lehetőségeik.
Át kell hidalnunk ezt a kritikus időszakot, hogy a gyermekek információéhségét, érdeklődését az olvasás képességének alacsony szintje mellett is fenntartsuk.
Csak így érhetjük el, hogy az olvasott információk kellő súlyt nyerjenek.
|
|
Gondolatok az "Olvass magadnak!" sorozatról (2) |
Ligeti Róbert |
2012.05.20. 15:33 |
A szövegnehézség másik, nem kevésbé fontos eleme a szavak hosszúsága. Különösen érvényes ez a magyar nyelvre, ahol a toldalékok, illetve ezek halmozódása nehéz helyzetbe hozza a gyermekeket. Törekedni kell a kezdő olvasóknak szánt szövegekben a szavak hosszúságának csökkentésére:
►kerüljük az összetett szavak használatát,
►kerüljük a toldalékok halmozódását,
►úgy fogalmazunk, hogy az igét és igekötőt külön írhassuk,
►az aktív szókincsben található szinonimák közül a rövidebbet választjuk,
►a nehezebb (például a mássalhangzó-torlódásos) és a hosszabb szavakat, a tulajdonneveket első megjelenésükkor toldalékok nélkül használjuk.
|
|
Olvass magadnak! Mesék 1. évfolyam |
|
2016.02.15. 13:54 |
A kis formátomú füzetek meséi könnyen olvashatók, mivel a szövegben olyan szavak és kifejezések fordulnak elő, melyeket a kisiskolások ismernek.
Oldalszám/kötet: 40
Tipográfia: 1-3 nagybetűs /14-es nagyságú/ mondattal, 2-es sortávolsággal, egész- és fél oldalas rajzok minden lapon.
A gyermekek szívesen színezik ki a rajzokat. Színezés alatt a szöveg állandó jelenléte, látása növeli az olvasás biztonságát.
Nagy élményt jelent a kezdő olvasók számára, hogy már egy egész "könyvet" el tudnak olvasni, amely a felolvasótól való függetlenség érzését nyújtja, így erősíti önbizalmukat is.
Részlet a Hófehérkéből:
|
|
Olvass magadnak! Mesék 2. évfolyam |
|
2017.06.09. 17:16 |
|
Olvass magadnak! Mesék 3. évfolyam |
|
2017.06.09. 17:19 |
|
Olvass magadnak! Mondák, történetek 4. évfolyam |
|
2016.02.15. 13:55 |
A betűnagyság nem csökken, marad a nagybetűs szedés, a sortávolság viszont normál lesz.
|
|
Olvass magadnak! Mondák, történetek 5. évfolyam |
|
2016.02.16. 21:34 |
|
Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
|