| 
	
		| SZAKKÖNYV -  Érzelmi biztonság - Mit kell(ene) tudnunk a gyerekekről és magunkról? |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					  
					  Írta: Vekerdi Tamás 
					Kiadó: Kulcslyuk, 2019 
					Oldalszám: 215 
					  
					Vajon mire van szükség ahhoz, hogy gyerekeink érvényesül-jenek, beváljanak az életben?  
					Valóban annyi mindenre, és olyan eszeveszett tempóban, mint azt a világ ma sugallja? 
					Vekerdy Tamás szerint a válasz: nem. Nem az lesz sikeres felnőtt, aki kisgyerekkorában már felnőtt módon hajtott és teljesített, hanem az, aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett.  
					Szülőként az érzelmi biztonság megadása a legjobb lehetőségünk arra, hogy megvédjük gyerekeinket a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól, a sodródástól, a személytelen, így személyiséget roncsoló kapcsolatoktól.  |  
	  |  
 
	
		| SZAKKÖNYV - A gyermek pszichológiai fejlődése | konyvtar.hu |  |  
		| 
	
		
			| 
					 Írta: Vajda Zsuzsanna 
					Kiadó: Helikon, 2006 
					Oldalszám: 334 
					Az utóbbi években sorra megjelenő fordítások (legutóbb: Mönks - Knoers: Fejlődéslélektan, 9903003) után most magyar szerző tollából született fejlődéslélektani művet vehet kezébe az olvasó. A komplexitásra törekvő szerző a legújabb elméleti és empirikus kutatások eredményeit felhasználó művét a fejlődéslélektan történeti és elméleti áttekintésével kezdi, majd az egyedfejlődés kronológiai csomópontjait követve tárgyalja a különféle fejlődési stádiumok jellemzőit.  
					A neves pszichológus szerző meggyőződése szerint a gyermek fejlődése egységes folyamat, ezért választja azt a módszert, hogy tárgyát életkori szakaszok szerint mutatja be.  
					A nagyobb fejezetek tartalma:  |  
	  |  
 
	
		| SZAKKÖNYV - A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek  |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					 Írta: Bruno Bettelheim 
					Kiadó: Corvina, 2013 
					A klasszikus európai meseirodalom legszebb darabjai: a Jancsi és Juliska, a Piroska és a farkas, a Hófehérke és a hét törpe és még számos ismert mese évszázadok óta a fejlődő és bontakozó gyermeki lélek szellemi tápláléka.  
					Az elmúlt évtizedekben a "racionalista" beállítottságú pedagógusok és pszichológusok úgy vélték, hogy a mesék ijesztő és kegyetlen motívumai ártalmasak a gyermeki lélek fejlődésére, ezért támadták és akadályozták a mesék eredeti, népi, "hagyományos" fogalmazásban való megjelenését.  
					Bruno Bettelheim gyermekpszichológus a mesék részletes elemzése során bemutatja, hogy a felnőtt ésszel ijesztőnek és kegyetlennek tűnő mesemotívumok milyen módon vesznek részt a gyermek lelki "anyagcseréjében", és hogyan segítenek megoldani a valóban ijesztő konfliktusokat, melyek lélektani megértése és feldolgozása nélkül a gyermek nehezen válhat kiegyensúlyozott, ép lelkű felnőtté.  
					Bruno Bettelheim (1903-1990) Bécsben született, ott végezte egyetemi tanulmányait és ott kapta klasszikus, pszichoanalitikus képzését is. 1938-ban koncentrációs táborba internálták. 1939-ben az Egyesült Államokba emigrált, ahol a chicagói egyetem professzora és egy gyermekotthon vezetője lett, ahol érzelmileg károsult és autisztikus gyermekeket kezeltek. Könyvei, melyek közül több magyarul is megjelent, a pszichoanalitikus irodalom klasszikusai. A mese bűvölete, melyet szülők, pedagógusok, irodalmárok, népmesekutatók, etnográfusok is haszonnal forgathatnak, bölcs és tanulságos könyv, most jelenik meg hetedszer magyar kiadásban. |  
	  |  
 
	
		| SZAKKÖNYV - Gyermeklélektan  |  |  |  
		| 
	 Írta: Mérei Ferenc, V. Binét Ágnes 
	Kiadó: Medicina, 2006 
	Ez a könyv a gyerekről szól. Érzelmeiről és kötődéseiről, gondolatairól és játékairól. Arról a sajátos szemléleti módról, ahogyan a világot látja: a gyermekiről. Az indulattelt feszültségnek és a játékos megoldásnak arról a gazdagságáról, amely az átélést jellemzi. (…)  
	A gyermekinek a megértésével egyben saját történetünkről, gondolkodásunk alakulásáról, érzelmeink bontakozásáról, személyiségünk fejlődéséről is világosabb képet kapunk.  
	  
	Jobban föl tudjuk eleveníteni emlékeinket a világ megismeréséről, arról a felnőttszemmel meglepő kíváncsiságról, ahogyan gyermekkorunkban kipróbáltuk önmagunkat egy adott helyzet lehetséges változataiban. Többet tudunk felidézni azoknak az élményeknek a rendkívüli indulati hőfokából, amelyek korai kapcsolatigényeinknek örömeit és kudarcait őrzik. Nemcsak a gyereket ismerjük meg jobban, hanem önmagunkat is. Nevelni csak úgy tudunk, ha látjuk a gyerekben a felnőttet, akivé lesz. De a pszichológiai szemlélet – a nevelésben, a gyógyításban, az esztétikában – egyre inkább megkívánja azt is, hogy lássuk meg a felnőttben a gyereket, aki volt: a gyermekit. |  
 
	
		| SZAKKÖNYV - Gyermeklélektan |  |  |  
		| 
	 Írta: J. Piaget - B. Inhelder 
	Kiadó: Osiris, 2004 
	A gyermek fejlődésének legfontosabb alapelveit mutatják be a szerzők. A gyermek nem kis felnőtt, hanem érzelmi életében, társas kapcsolataiban és gondolkodásában egyaránt minőségi változásokon át jut el az ifjúkorra jellemző koherens, logikus világképig.  
	Piaget munkássága jól ismert a magyar olvasóközönség számára. Ez a klasszikus munkája, melyet legkitartóbb munkatársával, Inhelderrel együtt írt, franciául már tucatnyi kiadást megért.  
	Ez a könyvecske a gyermekközpontú fejlődéslélektan visszatérő vonatkozási pontja, mely nemcsak a gyermek megismeréséért, hanem a gyermek szabadságáért is kiálló nevelők, pszichológusok és szülők kiskátéja.  |  
 
	
		| SZAKKÖNYV - Mesepszichológia 1. |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					  
					 Írta: Kádár Annamária 
					Szerkesztette: Gutman Bea 
					llusztrátor: Moldován Mária 
					Kiadó: Kulcslyuk Kiadó, 2012 
					Kiadás helye: Marosvásárhely 
					Oldalszám: 375 
					Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk...  
					 A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot.  
					Tartalma |  
	  |  
 
	
		| SZAKKÖNYV - Mesepszichológia 2. |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					  
					 Írta: Kádár Annamária 
					Szerkesztette: Gutman Bea 
					llusztrátor: Moldován Mária 
					Kiadó: Kulcslyuk Kiadó, Marosvásárhely, 2014 
					Oldalszám: 368 
					"A Mesepszichológia első részében a mese szerepére, az életkori sajátosságoknak megfelelő meseválasztásra és a mese érzelmi intelligenciafejlesztő hatására koncentráltam.  
					A második részben a szülő-gyermek kapcsolat útvesztőit, azokat a "kényes" nevelési helyzeteket veszem górcső alá, amelyekben csak a hiteles szülői jelenlét hozhat valódi megoldást. " |  
	  |  
 
	
		| SZAKKÖNYV - Mesepszichológia a gyakorlatban |  |  |  
		| 
	
		
			|   
					Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása gyermekkorban 
					  
					Írta: Kádár Annamária, Kerekes Valária 
					Kiadó: Kulcslyuk Kiadó, 2017 
					Oldalszám: 354
					
						A mesékben a hős számos nehéz próbatételen keresztül jut el a céljáig. Gyermekünknek felnövekedése során ugyancsak meg kell küzdenie a külső és belső sárkányokkal, vagyis a külvilág kihívásai mellett saját félelmeivel, szorongásaival, kishitűségével, ellentmondásos érzéseivel, indulataival, vágyaival is – de a próbák alatt érik, fejlődik, válik egyre gazdagabbá a személyisége. 
						Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása nem azt jelenti, hogy „kipárnázzuk” a világot gyermekünk körül, és mindent megteszünk, hogy elkerülje a negatív érzelmeket, hanem hogy segítünk ezeknek a megértésében, megélésében és a nehéz helyzetekkel való sikeres megküzdésben. Szülőként, pedagógusként nem járhatjuk végig helyette az útját, de hamuban sült pogácsaként rengeteg erőforrást tehetünk a tarisznyájába.  |  
	  |  
 
	
		| SZAKKÖNYV - Mit kezdjünk a szorongással? |  |  |  
		| 
	
		
			| 
					 Írta: Deliága Éva, Lovász Hajnalka 
					Illuszrálta: Várkonyi Mária 
					Kiadó: Kulcslyuk Kiadó 
					Oldalszám: 144 
					  
					A nagy sikerű Mit kezdjünk az akaratossággal? című könyv folytatásában a pszichológus-pedagógus szerzőpáros a gyermekkorban jelentkező félelmek és szorongások enyhítéséhez nyújt segítséget.  
					Anyaként vagy apaként nagyon rossz érzés átélni, ha a gyermek fél, nem érzi biztonságban magát, elakad, vagy teljesítményét indokolatlan gátlások blokkolják.  
					Fontos, hogy a szülő ilyenkor képes legyen oldani ezt a kellemetlen testi-lelki tünetekkel járó állapotot.  |  
	  |  
				 |