SZAKKÖNYV - Érzelmi biztonság - Mit kell(ene) tudnunk a gyerekekről és magunkról? |
|
|
 Írta: Vekerdi Tamás
Kiadó: Kulcslyuk, 2019
Oldalszám: 215
Vajon mire van szükség ahhoz, hogy gyerekeink érvényesül-jenek, beváljanak az életben?
Valóban annyi mindenre, és olyan eszeveszett tempóban, mint azt a világ ma sugallja?
Vekerdy Tamás szerint a válasz: nem. Nem az lesz sikeres felnőtt, aki kisgyerekkorában már felnőtt módon hajtott és teljesített, hanem az, aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett.
Szülőként az érzelmi biztonság megadása a legjobb lehetőségünk arra, hogy megvédjük gyerekeinket a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól, a sodródástól, a személytelen, így személyiséget roncsoló kapcsolatoktól.
|
|
SZAKKÖNYV - A gyermek pszichológiai fejlődése |
konyvtar.hu |
|
Írta: Vajda Zsuzsanna
Kiadó: Helikon, 2006
Oldalszám: 334
Az utóbbi években sorra megjelenő fordítások (legutóbb: Mönks - Knoers: Fejlődéslélektan, 9903003) után most magyar szerző tollából született fejlődéslélektani művet vehet kezébe az olvasó. A komplexitásra törekvő szerző a legújabb elméleti és empirikus kutatások eredményeit felhasználó művét a fejlődéslélektan történeti és elméleti áttekintésével kezdi, majd az egyedfejlődés kronológiai csomópontjait követve tárgyalja a különféle fejlődési stádiumok jellemzőit.
A neves pszichológus szerző meggyőződése szerint a gyermek fejlődése egységes folyamat, ezért választja azt a módszert, hogy tárgyát életkori szakaszok szerint mutatja be.
A nagyobb fejezetek tartalma:
|
|
SZAKKÖNYV - A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek |
|
|
Írta: Bruno Bettelheim
Kiadó: Corvina, 2013
A klasszikus európai meseirodalom legszebb darabjai: a Jancsi és Juliska, a Piroska és a farkas, a Hófehérke és a hét törpe és még számos ismert mese évszázadok óta a fejlődő és bontakozó gyermeki lélek szellemi tápláléka.
Az elmúlt évtizedekben a "racionalista" beállítottságú pedagógusok és pszichológusok úgy vélték, hogy a mesék ijesztő és kegyetlen motívumai ártalmasak a gyermeki lélek fejlődésére, ezért támadták és akadályozták a mesék eredeti, népi, "hagyományos" fogalmazásban való megjelenését.
Bruno Bettelheim gyermekpszichológus a mesék részletes elemzése során bemutatja, hogy a felnőtt ésszel ijesztőnek és kegyetlennek tűnő mesemotívumok milyen módon vesznek részt a gyermek lelki "anyagcseréjében", és hogyan segítenek megoldani a valóban ijesztő konfliktusokat, melyek lélektani megértése és feldolgozása nélkül a gyermek nehezen válhat kiegyensúlyozott, ép lelkű felnőtté.
Bruno Bettelheim (1903-1990) Bécsben született, ott végezte egyetemi tanulmányait és ott kapta klasszikus, pszichoanalitikus képzését is. 1938-ban koncentrációs táborba internálták. 1939-ben az Egyesült Államokba emigrált, ahol a chicagói egyetem professzora és egy gyermekotthon vezetője lett, ahol érzelmileg károsult és autisztikus gyermekeket kezeltek. Könyvei, melyek közül több magyarul is megjelent, a pszichoanalitikus irodalom klasszikusai. A mese bűvölete, melyet szülők, pedagógusok, irodalmárok, népmesekutatók, etnográfusok is haszonnal forgathatnak, bölcs és tanulságos könyv, most jelenik meg hetedszer magyar kiadásban.
|
|
SZAKKÖNYV - Gyermeklélektan |
|
|
Írta: Mérei Ferenc, V. Binét Ágnes
Kiadó: Medicina, 2006
Ez a könyv a gyerekről szól. Érzelmeiről és kötődéseiről, gondolatairól és játékairól. Arról a sajátos szemléleti módról, ahogyan a világot látja: a gyermekiről. Az indulattelt feszültségnek és a játékos megoldásnak arról a gazdagságáról, amely az átélést jellemzi. (…)
A gyermekinek a megértésével egyben saját történetünkről, gondolkodásunk alakulásáról, érzelmeink bontakozásáról, személyiségünk fejlődéséről is világosabb képet kapunk.
Jobban föl tudjuk eleveníteni emlékeinket a világ megismeréséről, arról a felnőttszemmel meglepő kíváncsiságról, ahogyan gyermekkorunkban kipróbáltuk önmagunkat egy adott helyzet lehetséges változataiban. Többet tudunk felidézni azoknak az élményeknek a rendkívüli indulati hőfokából, amelyek korai kapcsolatigényeinknek örömeit és kudarcait őrzik. Nemcsak a gyereket ismerjük meg jobban, hanem önmagunkat is. Nevelni csak úgy tudunk, ha látjuk a gyerekben a felnőttet, akivé lesz. De a pszichológiai szemlélet – a nevelésben, a gyógyításban, az esztétikában – egyre inkább megkívánja azt is, hogy lássuk meg a felnőttben a gyereket, aki volt: a gyermekit.
|
SZAKKÖNYV - Gyermeklélektan |
|
|
Írta: J. Piaget - B. Inhelder
Kiadó: Osiris, 2004
A gyermek fejlődésének legfontosabb alapelveit mutatják be a szerzők. A gyermek nem kis felnőtt, hanem érzelmi életében, társas kapcsolataiban és gondolkodásában egyaránt minőségi változásokon át jut el az ifjúkorra jellemző koherens, logikus világképig.
Piaget munkássága jól ismert a magyar olvasóközönség számára. Ez a klasszikus munkája, melyet legkitartóbb munkatársával, Inhelderrel együtt írt, franciául már tucatnyi kiadást megért.
Ez a könyvecske a gyermekközpontú fejlődéslélektan visszatérő vonatkozási pontja, mely nemcsak a gyermek megismeréséért, hanem a gyermek szabadságáért is kiálló nevelők, pszichológusok és szülők kiskátéja.
|
SZAKKÖNYV - Mesepszichológia 1. |
|
|
Írta: Kádár Annamária
Szerkesztette: Gutman Bea
llusztrátor: Moldován Mária
Kiadó: Kulcslyuk Kiadó, 2012
Kiadás helye: Marosvásárhely
Oldalszám: 375
Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk...
A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot.
Tartalma
|
|
SZAKKÖNYV - Mesepszichológia 2. |
|
|
Írta: Kádár Annamária
Szerkesztette: Gutman Bea
llusztrátor: Moldován Mária
Kiadó: Kulcslyuk Kiadó, Marosvásárhely, 2014
Oldalszám: 368
"A Mesepszichológia első részében a mese szerepére, az életkori sajátosságoknak megfelelő meseválasztásra és a mese érzelmi intelligenciafejlesztő hatására koncentráltam.
A második részben a szülő-gyermek kapcsolat útvesztőit, azokat a "kényes" nevelési helyzeteket veszem górcső alá, amelyekben csak a hiteles szülői jelenlét hozhat valódi megoldást. "
|
|
SZAKKÖNYV - Mesepszichológia a gyakorlatban |
|
|
Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása gyermekkorban
Írta: Kádár Annamária, Kerekes Valária
Kiadó: Kulcslyuk Kiadó, 2017
Oldalszám: 354
A mesékben a hős számos nehéz próbatételen keresztül jut el a céljáig. Gyermekünknek felnövekedése során ugyancsak meg kell küzdenie a külső és belső sárkányokkal, vagyis a külvilág kihívásai mellett saját félelmeivel, szorongásaival, kishitűségével, ellentmondásos érzéseivel, indulataival, vágyaival is – de a próbák alatt érik, fejlődik, válik egyre gazdagabbá a személyisége.
Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása nem azt jelenti, hogy „kipárnázzuk” a világot gyermekünk körül, és mindent megteszünk, hogy elkerülje a negatív érzelmeket, hanem hogy segítünk ezeknek a megértésében, megélésében és a nehéz helyzetekkel való sikeres megküzdésben. Szülőként, pedagógusként nem járhatjuk végig helyette az útját, de hamuban sült pogácsaként rengeteg erőforrást tehetünk a tarisznyájába.
|
|
SZAKKÖNYV - Mit kezdjünk a szorongással? |
|
|
Írta: Deliága Éva, Lovász Hajnalka
Illuszrálta: Várkonyi Mária
Kiadó: Kulcslyuk Kiadó
Oldalszám: 144
A nagy sikerű Mit kezdjünk az akaratossággal? című könyv folytatásában a pszichológus-pedagógus szerzőpáros a gyermekkorban jelentkező félelmek és szorongások enyhítéséhez nyújt segítséget.
Anyaként vagy apaként nagyon rossz érzés átélni, ha a gyermek fél, nem érzi biztonságban magát, elakad, vagy teljesítményét indokolatlan gátlások blokkolják.
Fontos, hogy a szülő ilyenkor képes legyen oldani ezt a kellemetlen testi-lelki tünetekkel járó állapotot.
|
|
|