A sorozat ismertetése |
|
2017.01.29. 17:22 |
Szerkesztette: Bajzáth Mária
Illusztrálta: Schall Eszter, Maros Krisztina, Láng Anna
Kiadó: Kolbri Gyerekkönyvkiadó
A Népmesekincstár nyolc kötetből álló sorozat, melyet Bajzáth Mária mesepedagógus válogat, öt korosztálynak gyűjti össze a világ népmeséit: 0–4 éves, 4–6 éves, 6–8 éves, 9–12 éves gyerekeknek.
A szülők és pedagógusok számára egyaránt hasznos gyűjteményeket a Népmesekincstár mesepedagógiájának két, a korosztályok igényeit követő (3-8 évesek) módszertani kötete kíséri.
|
|
Út a mesék kapujához |
Pásztor Csörgei Andrea interjúja |
2018.09.30. 02:58 |
Szeptember 30. a Népmese napja. Ebből az alkalomból kérdeztük a népmesék titkainak egyik legszakavatottabb ismerőjét, Bajzáth Mária népmesepedagógust.
Mit takar pontosan a Népmesekincstár mesepedagógia kifejezés?
A módszerben a gyerekek állnak a középpontban, a világ minden tájáról válogatott népmesék és népköltészeti alkotások őket szolgálják-segítik. Összekapcsolásuk biztosítja azt az öröm és-élményalapú nevelési és tanítási lehetőséget, amellyel a test- a lélek és az értelem egyaránt fejleszthető. A mesehallgató gyerekek életkori sajátosságai, az őket foglalkoztató kérdések, a népmesék és népköltészeti alkotások összekapcsolása, segítenek abban, hogy a gyerekek a környezetüket, a testüket, az érzelmeiket tudatosítsák, értelmezzék, és megértsék. Felölelik és leírják az élet minden mozzanatát, didaktikus magyarázat nélkül.
Fontos szerepet kaphat a kézművesség, az alkotás, a párbeszéd minden formája (ez sohasem jelenti a mese megbeszélését, vagy tanulság levonását), az érzékszervek-érzékelés fejlesztése, kapcsolatkeresés a minket körülölelő világgal, a földdel, a vízzel, a tűzzel és a levegővel. Ezek a tevékenységek a gyerekeket „a mesék kapujához vezetik”, amelyen belépve mindenki megtalálhatja a mese – számára érvényes – neki szóló üzenetét. A tevékenységek célja az is, hogy segítségükkel felfedezzék az összefüggéseket a világban, történetekben kapjanak választ kérdéseikre, képesek legyenek narratívákban gondolkodni, kapcsolódni másokhoz és önmagukhoz.
|
|
1/ Itt vagyok, ragyogok! - Legkisebbek népmeséi |
|
2017.01.29. 17:30 |
0-4 éveseknek
Kiadás éve: 2014
Oldalszám: 180
"Milyen népmesét olvassak az egyéves kisfiamnak?
Mit meséljek a kétéves kislányomnak?
Kiscsoportosak a gyerekek, van nekik szóló történet?
Sokszor és sokan tették föl nekem ezeket a kérdéseket az elmúlt húsz évben.
Ez a kötet született válaszként, amelyben a világ minden tájáról válogattam össze a legkisebbeknek ajánlott népmeséket."
(Bajzáth Mária mesepedagógus,
a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozója)
Tartalomjegyzék:
|
|
1/1 Észak hét csillaga |
kóreai népmese |
2017.01.29. 21:05 |
Ez a leheletfinom mese átvezet oda, ahova a saját szavaink is kevesek...
A mese forrása: Itt vagyok, ragyogok!
Élt egyszer a régi időkben egy szegény özvegyasszony, hét fiával. A fiúk nagyon szerették az anyjukat. Télen kijártak a hegyekbe fát vágni, hogy a házukban mindig égjen a tűz, és anyjuk soha ne fázzon éjszakánként.
Ám mindig fázott, és nagyon szomorúnak látszott. Hiába tüzelték el a sok fát télvíz idején, anyjuk mégis reszketett a hidegtől. Még a legforróbb, legragyogóbb nyári hónapokban is a hidegre panaszkodott.
|
|
1/2 Pont, pont, vesszőcske - Legkisebbek magyar népmeséi |
|
2019.06.22. 11:30 |
0-3 éveseknek
Bajzáth Mária
Illusztrálta: Kürti Andrea
Kiadó: Kolibri Gyerekkönyvkiadó, 2019
Oldalszám:
Ha Kodály Zoltán szerint már az anyaméhben el kell kezdeni az a zenei nevelést, akkor az olvasóvá nevelést is épp ily korán elkezdhetjük. Ehhez nyújt fantasztikusan gazdag mese- és mondóka anyagot az a könyv, melyet Bajzáth Mária, a mesepedagógia módszerének kidolgozója gyűjtött a legkisebbeknek és szüleiknek.
A hét téma köré csoportosított rövid mesék a születésről-, a testről-, az evéstől-ivásról-, a családról-, az állatokról-, a mesés erőkről-, valamint az életről és a halálról szólnak. Olyan érzelmi útravalót nyújthatnak ezek a történetek már a fogantatás pillanatától, amelyek a gyerekek egész további életét meghatározhatják, hiszen a mese egészen különleges kapocs ember és ember, lélek és lélek között.
A magzati korban elkezdett mesélés, mondókázás pozitívan hat az érzelmi fejlődésre csakúgy, mint a kötődési képességre. Kürti Andrea szemet gyönyörködtető illusztrációi már a legkisebbeket is elvarázsolják. Nullától hároméves korig. (Pagony)
Tartalomjegyzék: |
|
2/ Járom az új váramat |
|
2017.01.29. 17:45 |
Kiadás éve: 2014
Oldalszám: 240
„A mesékben, mondókákban, népdalokban a ház, vár, palota, a templom gyakran magát az embert jelképezi, amelynek ezen a nyelven ablaka a szem, ajtaja a száj, kupolája a homlok.
A 4-6 éves gyerekek ezt a várat járják, építik. Összes kérdésük, minden mozdulatuk, megszerzett élményük, tapasztalatuk és álmuk azt a célt szolgálja, hogy testükből-lelkükből erős, gyönyörű vár épüljön, s abban várkapitánnyá válhassanak.
Ebben segítik őket a világ minden tájáról való, sok-sok nép mesekincstárából válogatott különleges mesék, amelyek őseink mágikus, teremtő, képi nyelvén üzenik, hogy élni jó, jónak lenni érdemes, és jó tett helyébe jót várj!"
A népmesegyűjtemény 14 tematikus fejezetbe sorolja a népek meséit:
|
|
2/1 A hangya meg a hó |
portugál népmese |
2017.01.29. 20:57 |
A mese minden képe a végességről és a határokról szól, pontosan jelöli ki az erők és az ember helyét a világban, de csak az utolsó sorában jelenik meg a halál, mint erő. Nélkülözhetetlen, életre szóló, helykijelölő útravaló: „Olyan erős vagyok, hogy elvisz a halál.”
A mese forrása: Járom az új váramat
Egy hangya lábát megfogta a hó.
– Hó! Te oly erős vagy, hogy megfogod a lábam!
– Én olyan erős vagyok, hogy a nap is megolvaszt – válaszolta a hó.
– Nap! Te oly erős vagy, hogy megolvasztod a havat, a hó megfogja a lábam!
– Olyan erős vagyok, hogy a fal is utamat állja! – válaszolt a nap.
|
|
2/2 Az ember életideje |
magyar népmese |
2017.01.29. 22:32 |
A mese forrása: Járom az új váramat
Mikor Isten a teremtés munkáját bevégezte, magas színe elé hívatta az embert, s kérdezte:
- Hány esztendeig szeretnél élni?
Az ember egy kicsit gondolkozott, s azt felelte:
- Elég lesz, Uram, harminc esztendő.
De ahogy kiment az Istentől, mindjárt megbánta, hogy olyan kevés életidőt kért. Az ember után az ökör ment be, s ez húsz esztendőt kért az Istentől.
Kijő az ökör, de mindjárt megbánja, hogy húsz esztendőt kért, gondolta, elég neki tíz esztendő.
|
|
3/ Így megyek iskolába |
|
2017.01.29. 17:46 |
6-8 éveseknek
Illusztrálta: Kürti Andrea
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 248
A világ népmeséit egy-egy tematika, illetve korcsoport mentén közreadó Népmesekincstár-sorozat legújabb darabjának középpontjában az iskolakezdés áll.
Az Így megyek az iskolába című kötet a 6–8 éves korosztály gondolkodásához illeszkedő mesegyűjtemény, amelyről a meséket válogató és a Népmesekincstár mesepedagógiai módszert kidolgozó Bajzáth Mária így vall:
„Olyan meséket válogattam ebbe a gyűjteménybe a világ minden tájáról, amelyek segítenek átlépni a gyerekeknek egy új életszakaszba.
Az iskolába induló kisgyerekekre − az erősödő fogalmi gondolkodás mellett − még jellemző a mesevilágban létezés. Képzeletüket a varázslat és a csoda éppúgy izgatja, mint ahogy érdeklik őket a számok, a test, az élet és a halál kérdései, a barátok, az ellenfelek, és a megfejthetetlennek tűnő talányok. Mesehallgatás közben a gyerek tét nélkül tapasztalhatja meg a jó és a rossz utak különbözőségét, kikacaghatja félelmeit, belebújhat bárki és bármi bőrébe. Miközben rengeteg információt szerez a világról, a népmese – nélkülözve az oktató szándékot – az érzelmeire hat, és évezredek tapasztalatát, tudását, örök emberi értékeket közvetít számára.”
|
|
3/1 MESÉT MONDANI ÁTVÁLTOZTATÓ VARÁZSLAT |
Németh Eszter |
2018.09.06. 14:52 |
Miért fontos a mesemondás?
Hogyan válasszuk ki a megfelelő mesét?
Hogyan képzeljünk el egy mesefoglalkozást?
Interjú Bajzáth Máriával.
A Népmesekincstár sorozat legújabb részének, az Így megyek az iskolába című kötetnek a megjelenése kapcsán Németh Eszter beszélgetett a szerzővel, Bajzáth Mária mesepedagógussal.
Az Így megyek az iskolába című kötet az egyik legaktuálisabb könyv így tanévkezdéskor. Miért ezt a címet választottátok?
|
|
3/2 A gyerekeket érdekli a halál, mi pedig gyakran nem tudjuk, hogyan válaszoljunk |
Várkonyi Zsolt |
2017.01.29. 20:52 |
Interjú Bajzáth Mária mesepedagógussal
Augusztus 18-án (2016) jelent meg a Kolibri Kiadónál Bajzáth Mária mesepedagógus Népmesekincstár-sorozatának legújabb darabja, mely az „Így megyek az iskolába” címet viseli. Kötetsorozatában Bajzáth Mária a világ népmeséit gyűjti csokorba egy-egy tematika és korcsoport mentén.
Az Így megyek az iskolába című kötetében a szerző a 6–8 éves korosztály számára gyűjtött népmeséket a világ minden tájáról. Találunk a könyvben indonéz, kazah, szerb, türkmén, üzbég, koreai és magyar mesét is.
A gyerekek olvashatnak hősökről, barátságról, hétfejű sárkányokról, valamint találkozhatnak az élet és a halál kérdéseivel is.
Bajzáth Máriával beszélgettünk új könyvéről, a népmesék sikerének titkáról, a gyerekek halálhoz való kapcsolatáról, valamint arról, létezik-e még a mesélés, mint közösségi élmény.
Azt írja a könyv előszavában, hogy olyan meséket választott a kötetbe, melyek megkönnyítik az átlépést az új élet szakaszába, és a gyerek mindennap megtapasztalhatja a jót és a rend győzelmét. Miként segítenek ezek a mesék a gyerekeknek kudarcaik feldolgozásában?
|
|
3/3 A möndölecskék |
magyar népmese |
2017.01.29. 21:11 |
A mese forrása: Így megyek iskolába
Egyszer volt, hol nem volt, magam sem tudom, hogy merre volt, de valahol mégis volt, volt egyszer egy szegény özvegyasszony, s annak három nevendék fia. De olyan szegény volt ez az özvegyasszony, mint a templom egere, még annál is szegényebb. Mondta hát a legidősebb fiának:
|
|
4/ Én, senki, segítség - Népmesék a világ minden tájáról 9 éves kortól |
|
2018.08.15. 11:01 |
9-12 éveseknek
TOP50 - 2018
Illusztrálta: Maros Krisztina
Oldalszám: 272
Megjelenés ideje: 2018. augusztus 24.
Bajzáth Mária mesepedagógus nagy sikerű Népmesekincstár-sorozata a várva várt, kiskamaszoknak szóló népmese-válogatással bővül. Az Én, senki, segítség című könyv - címében hordozva az erre az életkorra igencsak jellemző problémákat - meséivel a 9 éves és annál idősebb korosztályt szólítja meg, és nekik kínálja, ha nem is a megoldást, de a mese felszabadító erejét, legyen szó közös mesélésről vagy önálló olvasásról.
"A Népmesekincstár negyedik kötetébe olyan népmeséket válogattam, amelyek kifejezetten a kiskamaszokat érdeklő témákról szólnak. Ebben az életkorban ugyanis épp olyan nagy szükség van a jókor, jól elmesélt népmesékre és a mesehallgatás semmivel sem pótolható meghitt, örömteli élményére, a mesélő felnőtt személyes jelenlétére, a kölcsönös, fókuszált figyelemre, mint kisgyerekkorban.
A kamaszkor küszöbén álló gyerekek már szenvedélyesen vágynak arra, hogy megismerjék és megértsék a világot. Néha azonban eltévednek a kérdések és a rengeteg lehetséges válasz útvesztőjében. Ám ha a felnőtt odafigyel rájuk, pontosan érzi és érzékeli majd, mikor lehet elővenni a mesekönyvet, és elolvasni vagy elmondani egy-egy mesét."
Bajzáth Mária mesepedagógus -
a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozója
A gyűjtemény bevezetője és tartalma
|
|
4/1 A népmese nem más, mint bátran feltett kérdésekből és merész válaszokból álló párbeszéd |
Both Gabi |
2018.09.12. 10:38 |
Bajzáth Mária, a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer megalkotója mesél most arról, mit adhat a népmese a XXI. században a gyerekeknek, a szülőknek, a pedagógusoknak és a világnak.
Hogyan született meg a mesepedagógia gondolata?
Gyakorló pedagógusként, a hétköznapok tanítási gyakorlatában kerestem az utat a gyerekek és a mesék – a tananyag és a hasznos-hasznosítható tudás – között.
Valami újat szerettem volna, ami régi, valami földit, ami égi. Pedagógusszerepben a gyerekekkel együtt untam az olvasókönyvek lerövidített népmesetöredékeit, a szövegértés munkafüzetek mesékhez kapcsolódó „kösd össze, számozd meg, színezd ki” monoton feladatait. Dühítettek a megfejthetetlen találós kérdések, az érvénytelen üzeneteket közvetítő közmondások, azok a kínnal megtanítandó és keservvel tanulandó „tananyagok”, amelyek az életben, soha semmire nem lesznek használhatók. A százegyedik „játsszátok el a mesét, rajzoljátok le a mesét, bábozzátok el a mesét” tankönyvi utasítástól leginkább sírhatnékom támadt. Másképp, máshogy, mást akartam a gyerekekkel és a mesével, mint a meglévő pedagógiai gyakorlat.
|
|
5/ Mesefoglalkozások gyűjteménye 1. - Pedagógusoknak |
Herédi Károly |
2017.01.29. 17:46 |
Kiadás éve: 2015
Oldalszám: 167
A Népmesekincstár módszertanának gyakorlati kézikönyve a mindennapokban kipróbált, 49 mesefoglalkozás részletes leírását tartalmazza. A 3-8 éves korú gyerekeket nevelő pedagógusok számára nyújt hasznos segítséget a sokoldalú, élmény- és örömközpontú fejlesztésben.
A témák szerint rendszerezett, a Népmesekincstár első (Itt vagyok, ragyogok!) és második (Járom az új váramat) kötetében található népmesék aranyfonalára mondókákat, népi játékokat és azok leírásait fűztük.
A tiszta forrásból merített dalok kottákkal szerepelnek, a találós kérdések, a kézműves- és alkotó folyamatok pedig komplex egységet képeznek a többi elemmel.
|
|
6/ A találós kérdés és a népmese zseniális párosítás! |
kisgyermekfejlesztes.hu |
2017.10.10. 15:08 |
A népmese napjára időzítve, pénteken (2017) jelent meg a Kolibri Kiadó gondozásában, Bajzáth Mária mesepedagógus Népmesekincstár-sorozatának legújabb kötete, a Mi a legerősebb a világon? Ebben a könyvben 400 találós kérdés és 16 talányos mese kapott helyet, amelyeket a mesepedagógus a világ minden tájáról válogatta. Ezek a találós kérdések ráadásul három nehézségi szint szerint tagolódnak (kezdő, középhaladó és haladó), így kicsi és nagy is élvezettel játszhatja őket.
Miért jó találós kérdésekkel játszani?
Például azért, mert bárhol és bármikor bevethető ez a játék! Akár otthon vagyunk, akár a dugóban araszolunk, egy jó találós kérdéssel könnyedén értékes perceket szerezhetünk. Ráadásul a találós kérdés, mint műfaj szuper szókincsfejlesztő is, de a nyelvi kreativitást, az olvasás képességét, a figyelmet, a türelmet és a gondolkodást is fejleszti.
|
|
6/ Mi a legerősebb a világon? - Népmesekincstár Plusz |
|
2017.10.10. 15:12 |
Illusztrálta: Maros Krisztina
Kiadás éve: 2017
Odalszám: 208
A találós kérdések megfejtéséhez szükséges gondolkodásmód elsajátítását segítő képes játékkártyák letölthetők itt. Figyelem! A szétvághatóság érdekében egyoldalas nyomtatás javasolt.
Hány feje van az embernek?
Hányat lép a kígyó egy nap?
Melyik ágon nincsen levél?
A Népmesekincstár mesegyűjteményeket kiegészítő új, Népmesekincstár Plusz sorozat részei az életünket át- meg átszövő, a nyelvünkkel, gondolkodásunkkal és mindennapi életünkkel kapcsolatos, évszázadok alatt felhalmozódott tudást gyűjtik össze különböző témákban.
A sorozat első kötetében a találós kérdéseké a főszerep. Közülük ebbe a válogatásba azok kerültek, amelyek a mai gyerekek számára is megfejthetők és érthetők, mert élő ismeretanyagra és aktív szókincsre épülnek.
A korszerűsége és sokszínűsége miatt hiánypótló gyűjteményben olvasható 400 találós kérdést és 16 talányos mesét Bajzáth Mária mesepedagógus a világ minden tájáról válogatta. A tematikus fejezetek (pl. állatok, tárgyak, égitestek, ember) kezdő, középhaladó és haladó szint szerint tagolódnak, így mindenki örömét lelheti a könyvben, hiszen ebben a műfajban éppúgy kezdő lehet a négyéves gyerek, mint a 103 éves dédszülő, aki sohasem foglalkozott találós kérdésekkel.
|
|
7/ A rabbi és az oroszlán - Népmesekincstár Plusz |
|
2018.06.13. 23:22 |
TOP50 - 2018
Zsidó mesék, legendák, történetek
Illusztrálta: Herbszt László
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 296
A Népmesekincstár Plusz soron következő, 70 zsidó mesét, legendát és történetet összegyűjtő válogatáskötete több évtizedes hiányt pótol. A csodákkal és hittel teli, ravasz és bölcs, olykor szívfacsaró, máskor humoros történetek az élet legfontosabb kérdéseit és a jellegzetes zsidó ünnepeket járják körül.
A rabbi és az oroszlán Bajzáth Mária mesepedagógus és budapesti zsidó iskolák együttműködésében jött létre, hogy a mesék megbízható és helyes ismereteket tükrözzenek a zsidó kultúráról, és egyúttal vallási hovatartozás nélkül, szülők és a gyerekek számára irodalmi élményt is nyújtsanak.
A zsűri laudációja
|
|
7/1 Életről és halálról, miértekről és hogyanokról szólnak a zsidó mesék |
Kiss Orsi |
2018.09.12. 10:43 |
Hetven zsidó mesét, legendát és történetet gyűjt egybe a Könyvhétre megjelenő A rabbi és az oroszlán című antológia. A meséket Bajzáth Mária válogatta, és ebben a folyamatban részt vettek a Lauder Javne és a Scheiber Sándor Gimnázium munkatársai is. A mesepedagógus az élőszavas mesélés fontosságáról, a háttérben zajló munkáról és a kimaradt történetekről is mesélt nekünk.
A rabbi és az oroszlán összesen hetven mesét gyűjtött össze – mik voltak a válogatás fő szempontjai? Milyen forrásokat használtatok elsősorban?
Tizenöt fejezetben, harmincnál is több témát járnak körbe a mesék. Többek között életről, halálról, igazakról és hazugokról, miértekről és hogyanokról, állatokról, emberekről, növényekről, bölcsekről és balgákról olvashat az olvasó. A történeteken keresztül igyekeztem az élet és a bennünket körülvevő világ lehető legszélesebb és legszínesebb bemutatására.
Annak ellenére, hogy az elmúlt száz évben megjelent több tucat zsidó mesegyűjtemény, és mindből válogathattam, nagyon sok munkánk volt a szövegekkel. Kevés a jól fordított – vagy jól lejegyzett – zsidó mese. Sokat kellett, többnyire angolból, újrafordítani-fordítani, összevetni változatokat, megpróbálni újramesélni.
|
|
8/ Gingalló - Magyar népmesék óvodáskortól |
|
2020.06.05. 17:53 |
5-9 éveseknek
Illusztrálta: Láng Anna
Kiadó: Kolibri Gyerekkönyvkiadó: 2020. június 05.
Oldalszám: 204
„Mesét hallgatni és mesélni öröm. A népmesék a gyerekek számára ismerős és érthető nyelven szólnak a világról, arról, hogy minden változik és megváltoztatható, hogy az élet családdal, barátokkal, növényekkel, állatokkal együtt teljes, varázslatokkal és próbákkal teli, izgalmas kaland.
A Gingalló című, magyar népmeséket egybegyűjtő kötetet jó szívvel ajánlom nagyobb óvodásoknak éppúgy, mint alsó tagozatos iskolásoknak.
A tíz téma köré csoportosított történeteket közmondások és szólások kísérik, ám az eddigiektől eltérően ezeket most elrejtettük két nagy képben is. A játék által okozott felismerés örömén túl azt remélem, hogy Láng Anna szólás-mondásokat megjelenítő böngészője segít abban, hogy a népköltészeti alkotásoknak ez a különleges szelete se merüljön feledésbe, hanem beépüljön a gyerekek aktív szókincsébe.”
Bajzáth Mária mesepedagógus,
a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozója
|
|
Adventi népmesék és legendák - 24 ünnepváró történet a világ minden tájáról |
|
2018.09.08. 17:27 |
6-9 éveseknek
Illusztrálta: Dobesch Máté
Kiadó: Meseközpont Alapítvány, 2016
Oldaszám: 95 oldal
"Minden adventi napra egy mese.
Minden más napon, de adventkor különösképpen fontos az idő, amit a családok egymással töltenek, amit a családtagok egymásra fordítanak. Ugyancsak fontos, hogy a gyermekek minden nap mesét hallgassanak. Habár úgy gondoljuk, hogy az igazi jó cselekedet nem harsány, nem önfényező magatartás kell, hogy legyen, lényeges a mások jó cselekedetre ösztönzése saját pozitív példamutatással."
A huszonnégy történet mindenkinek örömet szerez, és az ünnepváró napokon lehetőséget teremt, hogy ráhangolódjunk a közelgő ünnepre. Mesélni és mesét hallgatni kicsinek-nagynak életre szóló ajándék.
A népmesék és legendák évezredek értékeit, nemzedékek tudását őrzik. Az örök életű történetek kiemelik az olvasót a mindennapokból, és minden korosztálynak örömet hoznak, nemcsak az Advent napjaira.
|
|
|