AJÁNLÓK ÉLETKORONKÉNT ÉS TÉMÁNKÉNT |
|
2017.06.23. 14:57 |
Első életkori szakasz:
Csecsemő-, kisgyermek- és kisóvodáskor
|
|
Fejlődési mérföldkövek 3 éves korig |
babaszoba.hu |
2020.10.15. 09:33 |
|
Kisgyermekkor |
|
2017.05.20. 18:42 |
Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük.
Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében, melyek az alábbiak:
Míg csecsemőkorban elsősorban a fekvő testhelyzet volt a jellemző, első életévtől kezdve egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyermek mozgásfejlődésében az álló testhelyzet. Egy éves kor táján megtanul felállni, állni, majd járni. A kisgyermek szemmel láthatóan egyre ügyesebbé válik, manipulációja, finommotorikája mind jobban kiteljesedik.
A gondolkodásfejlődés dinamikus megindulását jelzi, hogy viselkedése, cselekvése egyre logikusabb, értelmesebb. Megtapasztalható a kicsinél az emlékezet, gondolkodás és a beszéd egyre látványosabb kibontakozása. Gondolkodására a cselekvő-szemléletesség jellemző, tehát az összefüggések megértéséhez feltétlenül látványos tevékenykedés szükséges.
Egyre jobban kikristályosodik én-tudata, mind jobban öntudatára ébred. Egyre jellemzőbb az önállósodásra való törekvés, a saját, egyéni elképzeléseihez való ragaszkodás. Ha ez ellenkezik a felnőtt akaratával, az gyakran dacos magatartást vált ki.
|
|
A legkisebbek képeskönyveinek típusai |
|
2018.04.03. 09:44 |
A képeskönyv fotói azt ábrázolják, amivel a kisgyermek saját környezetében állandóan találkozik. Felidézi mindazt, amit a képen látható tárggyal vagy személlyel cselekvése közben átélt.
A legelső képeskönyvek oldalanként egy-egy tárgyat, háziállatot, közlekedési eszközt, és a leggyakrabban végzett cselekvéseket ábrázolják. Ezek a mutogató képeskönyvek, mert hol a gyerkőc, hol pedig a felnőtt, esetleg idősebb testvér nevezi meg az ábrázolt tárgyakat, állatokat. A tárgy és a szó kapcsolata ilyenkor mutogatás, keresgélés közben rögződik.
A mutogató képeskönyvek képei között nincs összefüggés. Ilyenek a „mi ez”, az „add ide” és a „nézz körül” című könyvek. A kisgyerek az ismeretlen szavakat megtanulja, az ismerős szavakat gyakorolja, és közben ráébred, hogy mindennek neve van. Ehhez a felismeréshez társul az az öröm, hogy ő is tudja a képen látható tárgyak nevét, és azt is felfogja, hogy az, amit lát, nem azonos vele. Ez a tapasztalat segíti én tudatának fejlődésében, az őt körülvevő világ elhatárolásában.
Azok a képeskönyvek, amelyekben egy-egy oldalon több tárgy képe látható, a rendszerezés kialakulását segítik. Ezeket nevezzük „keresgélő képeskönyveknek”. Ilyenek a baba ruháit, használati tárgyait, vagy az állatokat, a közlekedési eszközöket, az évszakokat és a napszakokat csoportosító lapozgatók.
A mesélő képeskönyvek már szövegesek. A család, a bölcsőde, az óvoda, a mindennapi élet eseményeit mondják el összefüggő képsorokban.
|
|
Beszédfejlődés alakulása 2 éves kortól |
|
2017.01.05. 00:11 |
Gyermekünk növekedésével szókincs egyre gyarapodik, és a szavak egyre pontosabb jelentéssel bírnak, a passzív, nem használt, de megértett szavakból egyre több lesz aktív, vagyis kiejtett hangsor. Természetesen ebben az életkorban a legtöbb szó rendes alakját, egyes hangjait a gyermek eltorzítja a könnyebb kiejtés kedvéért, ettől nem kell megijedni.
Megjelennek az első kérdések, a „mi ez?” és a „hol?”, és egyre többször fordul elő, hogy a gyermek összekapcsolja a szavakat két-háromszavas mondatokká. A szavakhoz már toldalékot kapcsol, hogy pontosabban fejezze ki magát: anyáé, cicát, babával.
|
|
ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOK (1) - 1-3 éves korszak fejlődési jellemzői |
Mirtse Márta |
2015.02.28. 13:34 |
Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük. Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében.
1. Gondolatok világa
Ez a korszak a baba 7-9 hónapos korától 12-18 hónapos koráig tart. A kicsi felfedezi, hogy érzelmeket, vágyakat, gondolatokat közölni tud másokkal, hogy mások megértik őt, és ő is megért másokat.
2. A beszéd világa
A kicsi 12-18 hónapos korától 3 éves koráig tart. A kisgyermek szavakat, egész mondatokat mond, és megtanulja, hogy gondolatokat absztrakt, nem jelenlévő dolgok, szimbólumok által közölni tud.
|
|
ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOK (2) - 1-3 éves korszak beszédfejlődése |
Tauzin Tibor Miklós |
2015.02.28. 13:08 |
Annak ellenére, hogy azt mondják, a szavakat elsősorban az interperszonális kommunikációhoz használjuk – beszélgetéshez és a másik megértéséhez – S. A. Stahl kutatása más eredményre jutott (Brain World issue 2, volume 2, winter 2011):
"A szavakat elsősorban gondolkodáshoz használjuk. Minél több szót értünk és ismerünk, annál jobban értjük a körülöttünk lévő világot."
A gyermek első szava általában a „mama” és/vagy „papa”. Másfél éves korig viszonylag lassan fejlődik a szókincs, 16 hónapos kor körül átlagosan 10-15 szót tudnak. A passzív szókincs, melyet megért a gyerek, ennek sokszorosa.
Az aktív szókincs elsősorban utánzással fejlődik.
Ha a szülő sokat kommunikál, a gyermek egy idő után örömmel utánozza a szavakat. A második évben ugrásszerűen felgyorsul a beszéd fejlődése. A szókincs akár a tízszeresére nőhet néhány hónap leforgása alatt.
|
|
GYAKORLAT - Beszédfejlesztés mozgásos játékkal |
|
2015.02.28. 20:17 |
Beszédfejlesztés során három területet fejlesztünk:
- az észlelést,
- a megértést és
- a beszédprodukciót.
Ebből a háromból eleinte az első kettő számít igazán, vagyis kezdetben nem "beszéltetünk", hanem az ideális feltételeket teremtjük meg a majdani beszédinduláshoz.
A beszéd alapja sok szempontból a mozgás és a mozgásérzékelés, ezért a korai beszédfejlesztés gyakorlatilag mozgásos játékok kavalkádja.
Hasznos tanácsok: 12-18 hónapos kor között alkalmazható mondókás játékokhoz:
|
|
GYAKORLAT - Mondókák a legkisebbeknek |
|
2015.02.28. 11:48 |
Nemcsak a beszédfejlesztésben játszanak szerepet a mondókák, de a hozzájuk társuló simogatás, szeretgetés a személyiségfejlődéshez is elengedhetetlen. A gyerek érzi, hogy foglalkoznak, törődnek vele.
Másrészt ezeket a rigmusokat könnyen megérti és meg is tudja tanulni, ami az emlékezőtehetségét is fejleszti.
Mondókás játékok
Ujjkiolvasók
Amit mindenki ismer: a kicsi ujjait egyenként - a hüvelyktől a kisujjáig haladva - megfogjuk, és közben ezt mondjuk:
|
|
GYAKORLAT - Mozgásfejlesztés mondókákkal, énekekkel |
Melicher Cili |
2016.12.19. 14:04 |
Mindenki által ismert tény, hogy a zenei nevelés hatásai túlmutatnak a zenei fejlesztésen.
A teljesség igénye nélkül sorolok fel néhányat: érzelmi fejlődés, értelmi képességek fejlődése (figyelem, emlékezet, stb.), beszédfejlődés, mozgásfejlődés (nagy- és finommozgások), szocializációs folyamatok fejlődése. Minden terület külön-külön hosszas fejtegetést kaphatna, én most mégis a mozgás fejlődésére térnék ki részletesebben.
|
|
GYAKORLAT - Mozgással kísért mondókák |
pindur.hu |
2015.03.06. 10:24 |
Az első megtanult mondóka, vagy versike nagy örömet szerez a családnak. Sok kisgyerek jobban érdeklődik a mozgással kísért mondókák iránt. Vicces dolog, amikor utánozni próbálja a mozdulatokat és tanulja a szöveget. A remek mulatság mellett megtaníthatók a testrészek, az irányok, gyakorolhatóak a nagy mozgások.
Nagyon sok versre magunk is kitalálhatunk hasonló mozdulatsorokat.
Példaként bemutatunk tíz nagyon ismert mozgással kísérhető versikét, mondókát!
|
|
|