Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
Könyvek birodalma |
|
|
„Bárki, aki szereti a könyvtárakat, tudja, hogy azok különleges, mágikus helyek, ahol mindenkit szívesen látnak és bármi lehetséges.”
(Michelle Knudsen)
Ebben a rovatban olyan könyv- és könyvtárhasználati foglalkozásokat szeretnék közzé tenni, melyek segítségével felkelthetjük a gyermekek kíváncsiságát arra a helyre és eszközre, melyben és amely segítségével bármi megtörténhet ...
|
Mesélj és játssz! (1) |
|
|
Ötletek óvodákba
A Pozsonyi Pagony szakértője, Vadadi Adrienn, aki gyakorló óvónőként jól ismeri mind a gyerekkönyveket, mind az óvodai lehetőségeket és igényeket.
A következő pagonyos könyvek ovis foglalkozásokon való felhasználását mutatja Adrienn:
|
|
Mesélj és játssz! (2) |
|
|
Kortárs mese átültetése az óvodai nevelésbe
A mese sok mindenre képes, segít feloldani gátlásokat, félelmeket. A jól ismert népmeséken túl azonban bátran nyúljatok a kortárs mesékhez. Berg Judit ismert és kedvelt Panka és Csiribí sorozata rendkívülien jól használható az óvodai életben az alapozáshoz, az iskolára való ráhangolódáshoz, preventív fejlesztéshez.
Nem is gondolnátok, hogy mennyi mindenre alkalmas egy mese...
|
|
Dobozóriások |
Németh Szilvia foglalkozása |
|
"Negyedik tanéve vagyok a szegedi Rókusi Általános Iskola könyvtárosa. Nagyon szeretek a gyerekek között lenni. Sosincs két egyforma nap, mindig történik valami. Igyekszem, hogy olyan hely legyen a könyvtáram, ahová a diákok szívesen bejönnek az óraközi szünetekben vagy délután akár egy könyvért, vagy csak hogy itt töltsék a szabadidejüket.
Sokszor hallani, hogy a gyerekek nem olvasnak, de tapasztalatom szerint szinte versengés van a kedvenc sorozatokért kölcsönzéskor.”
Gimesi Dóra: Csomótündérek kötetéből a Tíz emelet boldogság című mesét választottam a könyvtári foglalkozás témájának. A foglalkozáson egy harmadik osztályos napközis csoport vett részt.
A mese Budapest két kerületében élő óriásokról szól, akik napjainkban tízemeletesekként élik életüket. Környezetismeretből és olvasásból is tananyag fővárosunk. Igaz, még nem kezdték el a Budapestről szóló tananyagot, de úgy gondolom, bevezetőnek is megfelelő a mese témája.
|
|
Foglalkozástervek Csimota kiadványokból |
|
|
|
Kamishibai - Papírszinház, és meseterápiás gyerekkönyv |
|
|
Minden szülő és pedagógus szívesen mesél a gyermekeknek. Mert a mese a megnyugtató, feszültség oldó hatásán túl, képes valami sokkal többre is: a mesében megtalálhatók ugyanis azok a tanítások, amelyek a lelki gyógyuláshoz szükségesek.
A sorozat legfőbb célja, hogy eszközt biztosítson olyan intézmények pedagógusainak, ahol fogyatékos gyerekekkel foglalkoznak. Fontos szempont azonban, hogy a hagyományos óvodákba, könyvtárakba is eljusson kiadványunk és megkönnyítsük számukra a közös felolvasás élményét egy Magyarországon még teljesen új és ismeretlen formátum, technika segítségével.
|
|
RUMINI |
Gombos Péter és Tolnai Mária |
|
Berg Judit: Rumini című könyve rég látott egyértelműséggel kapta meg 2007-ben az Év Gyerekkönyve díjat. Alig akadt kritikus, aki ne ezt a kötetet jósolta volna győztesnek – nem véletlenül.
Mi hát Berg Judit könyvének titka?
Nem kell sokáig keresgélnünk a választ, egyszerűen olyan íróról van szó, aki ismeri a gyerekeket. Tudja, hogy a tizenéves vagy még fiatalabb olvasót a cselekmény köti le. Egy-egy szép leírás vagy a történet mélysége, drámaisága téma lehet a feldolgozás, elemzés során, de az élményszerzés legbiztosabb módja az olvasás során a kalandos, izgalmas történet.
Berg Judit nem embereket, hanem rágcsálókat szerepeltet kalandjaiban, véleményünk szerint ez azt eredményezi, hogy nemcsak a fiúk számára lesz érdekes a történet.
A feldolgozás során nincs nehéz dolgunk, hiszen kérdéseinkkel a gazdag cselekményt kell kibontanunk, felidéznünk. Vagyis konkrét eseményekre, helyzetekre kérdezhetünk rá, ráadásul a miértek, az okok sem különösebben bonyolultak.
Ruminit elsősorban 3–4. osztályosoknak ajánljuk.
|
|
TÜNDÉRBOSZORKÁNY A KÖNYVTÁRBAN |
Adoryán Emese |
|
A foglakozások célja, hogy a 4. és 5. osztályos diákok legyenek képesek egy olvasmány feldolgozására, esetünkben Bosnyák Viktória Tündérboszorkány ifjúsági regényének csoportos, játékos feldolgozásán keresztül. Legyenek képesek konkrét információk keresésére, a különböző forrásanyagok használatára, konkrétan szótárak, lexikonok, valamint az internet használatára, a szerzett információk helyes szelektálására, az összefüggések felismerésére, valamint a talált információk a csoportmunka során való felhasználására.
Mindezek mellett, mivel csoportmunkában dolgozzák fel az információkat, legyenek képesek együtt dolgozni egymást segítve, kiegészítve, a felkínált eszközöket tudják jól hasznosítani, felhasználni, véleményüket megfelelően tudják megosztani társaikkal, a játékok, versenyek során legyenek képesek igazságosan dönteni, határozni. E célok mellett fontos az olvasás iránti igény felkeltése, ösztönzés további olvasmányélmények megszerzésére, az adott szerző és más ifjúsági művek megismerésére.
|
|
TÜNDÉRPRÓBÁK |
Hevesi Mária |
|
A Sötétben Látó Tündér szimbolikus tartalmakkal teli meséje végtelen sok lehetőséget kínál a játékra, beszélgetésre, így magyar órára, napközibe, vagy éppen egy jól kitalált könyvtári foglalkozásra kíválóan alkalmas.
Hevesi Mária, a gyöngyösi Kálváriaparti Általános Iskola és Sportiskola könyvtárostanára igazi tündérpróbákat állított össze.
Az iskolai könyvtár „koraesti”, azaz 16-17 óráig tartó klubfoglalkozásaira 2-4. osztályos gyerekek járnak, így a késői időpontban már kissé fáradtak, nehezebben tudnak koncentrálni, ezért igyekeztem olyan módon megismertetni velük ezt a gyönyörű történetet, hogy könnyen befogadható legyen a számukra.
Ezért én olvastam fel kis részletekben a mesét, mindig visszatérve az előző héten olvasott rész tartalmára, és próbáltam könnyed, szórakoztató játékokat kapcsolni hozzá. A gyerekeket hétről-hétre nagyon megfogta a történet, mélyen azonosultak Pirinyó Minyó bánatával, hogy legkisebbként nem tud a legjobb lenni a testvérei között semmiben, amit a tündéreknek tudni kell. Kézenfekvő volt ugyanazt a célt kitűzni az én könyvtárklubos gyerekeim elé is: igyekezzenek tündérnevet szerezni. Pont úgy, mint a mesebeli tündérek, akik valamiben kitűnnek a többiek közül. Olyan tündérpróbákat igyekeztem kitalálni egy-egy meserészlet felolvasása után, amiben a legkisebbeknek, kevésbé ügyeseknek is lehet esélyük a győzelemre.
|
|
VOLT EGYSZER EGY ÉG |
Várnai Zsuzsa foglalkozása |
|
Máté Angi: Volt egyszer egy c. könyve nagyon hálás választás minden pedagógus számára. Angi összes szövege a legkisebbektől a legnagyobbakig kivétel nélkül bármilyen témánál, bármilyen helyzetben használhatók, nyúljunk hozzá bátran!
Használtam már ezeket a meséket nyelvtanórán szóalkotási feladatnál, irodalomórán szövegértési- és értelmezési feladatoknál, de rajzórán egy-egy technika elsajátításának „háttértörténeteként” is.
|
|
Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
|