Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
A CD-MÓDSZERTÁR FELÉPÍTÉSE |
Dán Krisztina szakértő |
2010.08.19. 18:05 |
Egy CD-MÓDSZERTÁR gyűjteményes anyaga egészíti ki a módszertani kézikönyvet.
A szerző - áttekintve a közelmúlt tantervi, módszertani kiadványait, forrásait, adatbázisait - a legértékesebb segédleteket emelte ki és egészítette ki eddigi jól bevált, módszertani tapasztalataival.
A módszerek, források összegyűjtött tárháza szinte zavarba ejtően gazdag, túlnyomó többségének szakmai, pedagógiai és esztétikai színvonala feltétlenül alkalmas arra, hogy a tantervekben kitűzött célok megvalósítását szolgálja.
|
|
CD-MÓDSZERTÁR I/ ÓVODÁSOK FEJLESZTÉSE |
A szerző ismertetése |
2010.04.02. 12:30 |
"Az Óvodások fejlesztése c. első rész mintegy előkészítése, érzelmi, tudati megalapozása az iskolai olvasástanulásnak.
Olyan források, prezentációs eszközök együttese, amelyek a szerző korábbi, óvodai praxisában célravezetők, sikeresek voltak mind a korosztály anyanyelvi fejlesztésében, mind pedig személyiségük alakításában." (Dán Krisztina)
|
|
CD-MÓDSZERTÁR II/ KÖNYVTÁR-PEDAGÓGIA |
A szerző ismertetése |
2010.04.03. 07:06 |
A Könyvtár-pedagógiai fejezetben tanítóknak és könyvtárostanároknak szeretnék gyakorlati segítséget adni három területen:
- a tervkészítés,
- a könyvtárpedagógiai módszertan részletes kidolgozásával – tanítóknak és könyvtárostanároknak egyaránt, valamint
- a kézikönyvben elemzett tankönyvcsaládok tanmeneteivel.
|
|
CD-MÓDSZERTÁR II/1. KÖNYVTÁR-PEDAGÓGIA - TERVKÉSZÍTÉS |
Dán Krisztina szakértő |
2010.04.02. 10:57 |
Az alfejezet bevezető tanulmányában (A könyvtár-pedagógiai program stratégiai terve) a szerző azokkal a tantervezés alapjául szolgáló elméleti kérdésekkel foglalkozik, amelyek a szakirodalom alapos ismerete birtokában ma már jól meghatározhatóak.
A NAT programjával egybehangzóan, elvi kiindulópontjának tekinti, hogy a könyvtárhasználat tantervezését a könyvtárnak a tanulásfejlesztésben betöltött szerepe határozza meg. Nem véletlen, hogy a szerző tanulmánya is a NAT 2003. praeambulumában található idézettel indul, amelyben a könyvtár mint tanulási színtér és a hatékony tanulási technikák elsajátításának egyik legfontosabb eszköze jelenik meg.
|
|
CD-MÓDSZERTÁR II/2. A KÖNYVTÁR-PEDAGÓGIA MÓDSZERTANA 1-4. ÉVFOLYAMON |
Dán Krisztina szakértő |
2010.04.02. 11:01 |
A fejezetben külön módszertani útmutató található a könyvtárostanárok és a tanítók részére.
Az alsó tagozatos könyvtárismereti, könyvtárhasználati órák megtartását kívánta e két gazdag tartalmú módszertani segédlettel megkönnyíteni a szerző.
Mindkét segédlet ötleteket, típusos feladatokat (megoldási kulccsal!), fogalomtárat ad a mikrotantervek követelményeihez.
|
|
CD-MÓDSZERTÁR II/2. A) Módszertani segédlet könyvtárostanároknak |
Dán Krisztina szakértő |
2010.04.02. 11:50 |
A szerző egy nyolc évfolyamra tervezett könyvtárhasználati tanmenet jól strukturált és NAT megfelelő programból részletesebb módszertani eligazítást az első négy évfolyamhoz nyújt.
Ahhoz azonban, hogy részarányosan el tudjuk dönteni az első évek követelményeit értelemszerűen látni kell a teljes alapfokú képzési szakasz folyamatát, azt a célzott teljesítményszintet, ahová a tanulókat el kell juttatni.
|
|
CD-MÓDSZERTÁR II/2. B) Módszertani segédlet tanítóknak |
Dán Krisztina szakértő |
2010.04.02. 11:56 |
A szakmai közvélekedés szerint a könyvtárhasználati ismeretek képességé formálása a nevelőtestület könyvtárpedagógiai hozzáállásán, felkészültségén, kollektív felelősségvállalásán múlik. Igaz, hogy a könyvtárostanár nagyon sokat tehet egy működőképes könyvtárhasználati stratégia megtervezése és megszervezése érdekében, de egyedül ezt a feladatot megoldani nem képes.
|
|
CD-MÓDSZERTÁR II/2. C) Alsó tagozatos magyar anyanyelvi tanmenetek |
Dán Krisztina szakértő |
2010.04.02. 11:59 |
A tanítóknak szánt könyvtárpedagógiai segédlet szükségességét mi sem bizonyítja hatásosabban, mint a Könyvtárpedagógia alfejezet utolsó pontja, melyben a szerző 5 tankönyvkiadó anyanyelvi tanmenetét teszi közzé. Ezek a tanmenetek a kiadók által megjelentetett tankönyvek feldolgozásához kívántak támpontokat nyújtani.
Minthogy a könyvtárhasználat nem önálló tantárgy és a NAT és a Kerettanterv programja szerint is alsó tagozaton az anyanyelvi képzésben kapott helyet, így következtetni lehetne arra, hogy akkor a tankönyvek, illetve ezek háttér tanmenete is a tantervi követelményeknek megfelelő tartalommal és logikai építkezéssel integrálja az ismeretterületet, illetve a nevelési feladatot.
|
|
CD-MÓDSZERTÁR III/ GYERMEKIRODALMI SZÖVEGGYŰJTEMÉNY |
Dán Krisztina szakértő |
2010.04.02. 11:03 |
A CD harmadik meghatározó egysége, amelyben a szerző összegyűjtötte a 3-10 éves gyermekek igényeinek, irodalmi érdeklődésének – saját tapasztalatai alapján – leginkább megfelelő műveket.
Olyan értékálló szövegeket ajánl, amelyek alkalmas motivációs bázist jelenthetnek a magyar és külföldi mese és gyermekirodalom olvasásához, a könyvek megszerettetéséhez.
|
CD-MÓDSZERTÁR IV/ KÖNYVTÁR-PEDAGÓGIAI PREZENTÁCIÓK |
Dán Krisztina szakértő |
2010.04.02. 11:06 |
A Könyvtárpedagógiai prezentációk egyrészt a könyvtárismeret tanításához, másrészt a könyvtárostanárok módszertani ismereteinek összegzéséhez nyújtanak segítséget.
|
Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
|