A kiadvány bemutatása |
Dán Krisztina szakértő |
|
Újabb értékes módszertani kiadvánnyal bővült az olvasásra nevelés pedagógiai-lélektani megalapozását, szakmai megvalósítását segítő szakirodalom. Szilágyiné Gálos Ildikó közelmúltban (2008-12 szerk.) megjelent könyvének teljes címe is jelzi, hogy a téma – korlátozás nélküli – nagyobb ívű feldolgozását tűzte célul, az olvasáspedagógia szűkebb határain túllépő területek differenciált mélységű bevonását is a segédlet körébe vonva.
Ezzel gyakorlatilag a kiadvány az olvasásra nevelés pszichológiai, ismeretelméleti, családszociológiai, mesekutatási, gyermekirodalmi, könyvtár-pedagógiai vonzatainak fundamentális ismeretein átvezetve az olvasót jut el a kisgyermekkori olvasóvá fejlesztés elméleti, metodikai tudnivalójának kibontásáig. A témakör átfogó feldolgozásával a szerző az oktatáshoz, továbbképzéshez, ill. a mindennapi pedagógiai gyakorlathoz egyaránt jól hasznosítható kézikönyv elkészítésére vállalkozott.
|
|
I. Az olvasóvá nevelés pszichológiája és pedagógiája óvodás korban |
|
|
„A 3-7 éves kor sokkal fontosabb a következő éveknél.
Ezekben az években eldől az ember sorsa jóformán egész életére.”
(Kodály Zoltán)
|
|
I. Fejezet recenziója |
Dán Krisztina szakértő |
|
A kézikönyv első, nagyobb fejezete, címéből is következtethetően, az olvasóvá nevelés megalapozásának óvodáskori pedagógiai és pszichológiai kérdéseivel foglalkozik.
A tanulmány a legfrissebb szakirodalom feldolgozásával és a szerző saját tapasztalataival hitelesítve az óvodások, illetve az ezt megelőző csecsemőkor anyanyelvi fejlődésének helyes irányultságaiban látja a későbbi olvasástanulás, ill. olvasóvá válás alapvető gyökereit, feltételeit.
|
|
I. Fejezet - tanulmány |
Mózes Bálint - egyetemi hallgató |
|
Szilágyiné Gálos Ildikó munkája, melyet szülőknek, óvónőknek, tanítóknak és könyvtárosoknak egyaránt szán, 2008-ban jelent meg, és eredetileg a szerző, az ELTE informatikus-könyvtáros szakán írt szakdolgozatának, módszertani kézikönyvé átdolgozott közzététele. A teljes címe Az olvasóvá nevelés megalapozása óvodás kortól kisiskolás korig.
Egyaránt foglalkozik az anyanyelvvel, módszertani szakirodalommal, olvasóvá neveléssel pszichológiai és pedagógia megközelítésben, továbbá gyakorlati kérdésekre keres és ad választ. A Szeretve Tanulni Oktatási Egyesület jóvoltából kiadott könyv első harmadát tekintem most át (1-86 p.), melyben az óvodás korú gyermekek olvasóvá nevelését szorgalmazza a szerző. Ezen írás nem helyettesíti a teljes művet, inkább csak annak tartalmára világít rá.
|
|
II. Az olvasóvá nevelés pszichológiája és pedagógiája kisiskolás korban |
|
|
„Egyre inkább úgy látom, hogy legkésőbb az alsó tagozaton (igazából azonban már az óvodában) eldől az a kérdés, vajon olvasó lesz-e egy gyerekből, vagy sem.
Az, hogy ötödik osztályban hogyan tud olvasni egy gyerek, milyen viszonya van az irodalomhoz, nagymértékben függ attól, hogy az előtte való négy évet hogyan töltötte el, milyen viszonyt alakított ki könyvekhez, szövegekhez.”
(Boldizsár Ildikó mesekutató)
|
|
II. Fejezet recenziója |
Dán Krisztina szakértő |
|
Az iskoláskori olvasástanulás, szövegértés témakörének feldolgozása előtt a szerző bemutatja az olvasást előkészítő szakasz eredményességét vizsgáló eljárásokat (Gósy Mária GMP diagnosztikáját és Nagy József DIFER tesztjét), melyek az iskolába érkező gyermekek szövegértésének (szókincsének) vizsgálata céljából készültek.
Az olvasási nehézségekkel küszködő, egyébként sokszor magas intelligenciájú gyerekeknek a kiszűrése és megfelelő fejlesztése jelentős mértében megkönnyítheti az olvasástanulás eredményességét.
|
|
III. Az alsó tagozat könyvtárpedagógiai módszertana |
|
|
„Az embernek nem az a dolga, hogy minden ismeretet a fejébe tömjön, hanem hogy tudja, mikor, milyen információra van szüksége, és ezt honnan és hogyan szerezheti meg.
A tanítás pedig nemcsak ismeretek átadását jelenti, hanem a gondolkodásra nevelést is.”
(Szent-Györgyi Albert)
|
|
III. Fejezet recenziója |
Dán Krisztina szakértő |
|
A kiadvány azok közé a kitüntetett segédletek közé tartozik, amelyek a kisgyermekkori olvasásfejlesztést szervesen összekapcsolják a könyvtár, illetve a könyvek használatára neveléssel, kiaknázva ezzel a könyvtárban, könyvtárral végezhető tevékenységeknek az olvasásra és más kommunikációs képességekre gyakorolt fejlesztő hatását. Egyúttal arra is ráirányítja a figyelmet, hogy a könyvtár felhasználói képessége számos részképesség, készség, jártasság együttes megléte esetén válhat csak működőképessé.
|
|
A kézikönyv mellékletei |
|
|
1. sz. melléklet - Vekerdi Iréne: Tudatos beszédhallás-fejlesztéssel az anyanyelvi műveltség emeléséért
2. sz. melléklet - Anyanyelvi fejlesztő játékok 3–7 éves gyermekeknek
3. sz. melléklet - Mesefeldolgozások
1. „Mesevarázs” - a hallott mese ábrázolása (beszédértés)
2. A beszédértés fejlesztése mesefeldolgozással
4. sz. melléklet - Ábécés könyvek olvasáspedagógiai és olvasáspszichológiai elemzése
5. sz. melléklet - Fabulák (Mesék, tanítómesék, állatmesék) - Mesék a szövegértés gyakorlásához
|
|
Idézetek a könyvből |
|
|
„A könyvben nem is az az érték, ami le van írva,
hanem amit kiolvasunk belőle.
Minden szó arra való, hogy megindítson bennünk egy folyamatot…”
(Kosztolányi Dezső)
|
|
A CD-MÓDSZERTÁR FELÉPÍTÉSE |
Dán Krisztina szakértő |
|
Egy CD-MÓDSZERTÁR gyűjteményes anyaga egészíti ki a módszertani kézikönyvet.
A szerző - áttekintve a közelmúlt tantervi, módszertani kiadványait, forrásait, adatbázisait - a legértékesebb segédleteket emelte ki és egészítette ki eddigi jól bevált, módszertani tapasztalataival.
A módszerek, források összegyűjtött tárháza szinte zavarba ejtően gazdag, túlnyomó többségének szakmai, pedagógiai és esztétikai színvonala feltétlenül alkalmas arra, hogy a tantervekben kitűzött célok megvalósítását szolgálja.
|
|
CD-MÓDSZERTÁR I./ ÓVODÁSOK FEJLESZTÉSE |
|
|
"Az Óvodások fejlesztése c. első rész mintegy előkészítése, érzelmi, tudati megalapozása az iskolai olvasástanulásnak.
Olyan források, prezentációs eszközök együttese, amelyek a szerző korábbi, óvodai praxisában célravezetők, sikeresek voltak mind a korosztály anyanyelvi fejlesztésében, mind pedig személyiségük alakításában." (Dán Krisztina)
|
|
CD-MÓDSZERTÁR 2.1. KÖNYVTÁR-PEDAGÓGIA - TERVKÉSZÍTÉS |
Dán Krisztina szakértő |
|
Az alfejezet bevezető tanulmányában (A könyvtárpedagógiai program stratégiai terve) a szerző azokkal a tantervezés alapjául szolgáló elméleti kérdésekkel foglalkozik, amelyek a szakirodalom alapos ismerete birtokában ma már jól meghatározhatóak.
A NAT programjával egybehangzóan, elvi kiindulópontjának tekinti, hogy a könyvtárhasználat tantervezését a könyvtárnak a tanulásfejlesztésben betöltött szerepe határozza meg. Nem véletlen, hogy a szerző tanulmánya is a NAT 2003. praeambulumában található idézettel indul, amelyben a könyvtár mint tanulási színtér és a hatékony tanulási technikák elsajátításának egyik legfontosabb eszköze jelenik meg.
|
|
II. KÖNYVTÁRPEDAGÓGIA |
|
|
A Könyvtárpedagógiai fejezetben tanítóknak és könyvtárostanároknak szeretnék gyakorlati segítséget adni három területen:
- a tervkészítés,
- a könyvtárpedagógiai módszertan részletes kidolgozásával – tanítóknak és könyvtáros-tanároknak egyaránt, valamint
- a kézikönyvben elemzett tankönyvcsaládok tanmeneteivel.
|
|
II.1. A KÖNYVTÁRPEDAGÓGIA MÓDSZERTANA 1-4. ÉVFOLYAMON |
Dán Krisztina szakértő |
|
A fejezetben külön módszertani útmutató található a könyvtárostanárok és a tanítók részére.
Az alsó tagozatos könyvtárismereti, könyvtárhasználati órák megtartását kívánta e két gazdag tartalmú módszertani segédlettel megkönnyíteni a szerző.
Mindkét segédlet ötleteket, típusos feladatokat (megoldási kulccsal!), fogalomtárat ad a mikrotantervek követelményeihez.
|
|
A) Módszertani segédlet könyvtárostanároknak |
Dán Krisztina szakértő |
|
A szerző egy nyolc évfolyamra tervezett könyvtárhasználati tanmenet jól strukturált és NAT megfelelő programból részletesebb módszertani eligazítást az első négy évfolyamhoz nyújt.
Ahhoz azonban, hogy részarányosan el tudjuk dönteni az első évek követelményeit értelemszerűen látni kell a teljes alapfokú képzési szakasz folyamatát, azt a célzott teljesítményszintet, ahová a tanulókat el kell juttatni.
|
|
B) Módszertani segédlet tanítóknak |
Dán Krisztina szakértő |
|
A szakmai közvélekedés szerint a könyvtárhasználati ismeretek képességé formálása a nevelőtestület könyvtárpedagógiai hozzáállásán, felkészültségén, kollektív felelősségvállalásán múlik.
Igaz, hogy a könyvtárostanár nagyon sokat tehet egy működőképes könyvtárhasználati stratégia megtervezése és megszervezése érdekében, de egyedül ezt a feladatot megoldani nem képes.
|
|
C) Alsó tagozatos magyar anyanyelvi tanmenetek |
Dán Krisztina szakértő |
|
A tanítóknak szánt könyvtárpedagógiai segédlet szükségességét mi sem bizonyítja hatásosabban, mint a Könyvtárpedagógia alfejezet utolsó pontja, melyben a szerző 5 tankönyvkiadó anyanyelvi tanmenetét teszi közzé.
Ezek a tanmenetek a kiadók által megjelentetett tankönyvek feldolgozásához kívántak támpontokat nyújtani.
Minthogy a könyvtárhasználat nem önálló tantárgy és a NAT és a Kerettanterv programja szerint is alsó tagozaton az anyanyelvi képzésben kapott helyet, így következtetni lehetne arra, hogy akkor a tankönyvek, illetve ezek háttér tanmenete is a tantervi követelményeknek megfelelő tartalommal és logikai építkezéssel integrálja az ismeretterületet, illetve a nevelési feladatot.
|
|
III. GYERMEKIRODALMI SZÖVEGGYŰJTEMÉNY |
Dán Krisztina szakértő |
|
A CD harmadik meghatározó egysége, amelyben a szerző összegyűjtötte a 3-10 éves gyermekek igényeinek, irodalmi érdeklődésének – saját tapasztalatai alapján – leginkább megfelelő műveket.
Olyan értékálló szövegeket ajánl, amelyek alkalmas motivációs bázist jelenthetnek a magyar és külföldi mese és gyermekirodalom olvasásához, a könyvek megszerettetéséhez.
|
|
IV. KÖNYVTÁRPEDAGÓGIAI PREZENTÁCIÓK |
|
|
A Könyvtárpedagógiai prezentációk egyrészt a könyvtárismeret tanításához, másrészt a könyvtárostanárok módszertani ismereteinek összegzéséhez nyújtanak segítséget.
|
|