OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
ZENEI ANYANYELVÜNK

GYERMEKTÉMÁK

   

AJÁNLÓK ÉLETKORONKÉNT ÉS TÉMÁNKÉNT

   
 

Miben segít a korai zenei nevelés?

gyerek.abbcenter.com   
…a hámszövet (bőr) már akkor is képes rezgéseket észlelni és azokat sejtmemóriában rögzíteni, amikor még nincs fülünk”- Raffai Jenő

zenei_neveles.jpgA kisgyermek egészen kicsi, magzati korától kezdve kapcsolatban van a zenével, hiszen az emberi hangokból is először a ritmust, a hangszínt érzékeli. Később a családban találkozik a vele, az anya beszéde, becézgetése, éneke, az apa játéka, játékos mozdulatai mind-mind közelebb viszik a zene világához. A hallott dallamokból, motívumokat, ritmust, dallamrészeket raktároz el magában, és a hangulatának megfelelően énekelget belőle, sokszor improvizál hozzá.

A zenei nevelés célja ebben az életkorban nem lehet más, mint, hogy felkeltsük a gyermek zenei érdeklődését, érzékennyé tegyük a környezet hangjai iránt.

A zenei nevelés elsődleges színtere a család, egyáltalán nem mindegy, hogy a nagyon fogékony, fejlődő kisgyermek, milyen zenét hall. Inspiráló és fejlesztő hatású rá nézve a korának megfelelő minőségű és mennyiségű zene, de túlzásokba nem szabad esni.
 

Zenei anyanyelvünk

   
"A zene rendeltetése: belső világunk jobb megismerése, felvirágozása és kiterjedése.

A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal.

Teljes lelki élet zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be."
(Kodály Zoltán)
 
Miért fontos a zenehallgatás már magzati korban?
Miért hasznos hangszeren játszani? A zene milyen készségeket fejleszt?
Milyen összefüggést mutat a zenei és az olvasóvá nevelés?
Minderről részletesen olvashatunk a mondókás-zenés gyermekkönyvek ajánlóival.
 
Kodály Zoltán zenepedagógiája
 

10 ok, amiért a gyerekednek zenét kellene tanulnia

fidelio.hu   
Mindenki hallgat valamilyen zenét, de csak kevesen játszanak hangszeren. Nem minden gyereknek van lehetősége zenét tanulni, pedig az élet számos területén hasznosítanák.
 
1. A zenetanulás fejleszti a nyelvi és logikai készségeket
 
Azok a diákok, akik gyerekkoruktól tanulnak zenét, jobban teljesítenek a nyelvtanórákon, gördülékenyebben fogalmaznak, és logikusabban érvelnek. A bal agyfélteke fejlesztéséhez a zene a legkönnyebb út, és ebben a korai gyermekévek különösen fontos időszakot jelentenek.
 

A zene gyermekekre gyakorolt pozitív hatása

Catherine L. Pittman   
Plátó azt mondta:
„a zene hatásosabb módszer a tanítás bármely formájánál, és a gyerekeket mindennél előbb a zenével kellene megismertetni.”

Most már egyre több tanulmányból az derül ki, hogy azzal, hogy már a kezdetektől zenének „tesszük ki” a gyermekeinket, ténylegesen elősegíthetjük az értelmi fejlődésüket.

Az orvoslás hivatásában is egyre többen vallják, hogy a zene segíthet a gyógyulásban és a műtétek utáni felépülésben.
 
Dr. Jayne Standley, a Floridai Állami Egyetem zeneterápia programjának elnöke, a Journal of Music című szaklapban publikálta tanulmányát, amelyből az derül ki, hogy azok a koraszülött csecsemők, akiknek zenét játszanak, nyugodtabbak. A zenét nem „hallgató” koraszülöttekkel ellentétben azok esetében, akiket a zene lágy hangjainak tettek ki, hatékonyabb oxigén-felhasználást mutattak ki, ezek a csecsemők gyorsabban fejlődtek súlyukat tekintve, és rövidebb kórházi tartózkodásra volt szükség az esetükben.
 

Fejlessze a gyereke agyát zenével!

divany.hu   
„A zene nem magánosok kedvtelése, hanem lelki erőforrás, amelyet minden művelt nemzet igyekszik közkinccsé tenni. Kapja meg belőle részét minden magyar gyermek."(Kodály Zoltán)
 
Bár a szakemberek óvodáskor alatt csak zenehallgatást javasolnak, későbbi életkorban még hasznosabb a zenetanulás: a kutatások szerint csupán hat hónapig tartó zongoratanulás 30 százalékkal növelte az óvodáskorú gyerekek térbeli memóriáját és tájékozódási képességét.
 
A zenei nevelés minden formájában nagyon fontos, hogy a gyerekek a saját szintjükön találkozzanak a zenével, hiszen kisebb-nagyobb gyerekek érzékszervi és zenei befogadóképessége nagyon különböző.
 

1/ Zenei nevelés születés előtt: A méhen belüli fejlesztés: pocakzene

Nyelv és Tudomány   
Az édesanyák generációkon keresztül dúdoltak, énekeltek magzatuknak. A dal, a hangok jó hatásával mindig is tisztában voltunk tehát. Most tudományos vizsgálatokra alapozva állítják, hogy bizonyos zenei stimulációk hatására „jobban fejlődik” a baba, mint egyébként. Cikkünk a pocakzeneként elhíresült módszerről szól.
 
A magzat már az anyaméhben sok mindent érzékel a külvilágból.
- Ha éles hangokat hall, megijed, összerezzen.
- Ha az anya szíve stresszes helyzetben gyorsabban ver a magzat ezt is megérzi.
- Érzékeli a hormonális változásokat, sőt a hormonokból kap is valamennyit.
- Már pár hetes korában érez fájdalmat.
- Lát is: fényeket, foltokat. Bőrérzékelése pedig kezdettől fogva működik. 

Stimuláló szakik

"Azok a magzatok, akik – többnyire éneklésre és fúvós hangszerek használatára alapozott – stimulációban részesültek, gyorsabb fejlődést mutattak" – állítja Mikhail Lazarev orosz származású orvos, aki olyan módszerek összehasonlításával foglalkozik, amelyek jellemzően hangok segítségével (pl. zenével) stimulálják a magzatot.

Lazarev egy, a hazai boltokban is kapható magzat-stimulációs eszköz kidolgozásában vett részt.
 

1/ Zenei nevelés születés előtt: Zenehallgatás a pocakban

babafalva.hu   
A zene életünk szerves részét képezi. Kutatások kiderítették, hogy már magzati korban érzékeljük a külvilágban szóló muzsikát, sőt reagálunk is rá. Ha az anyuka a megfelelő ritmusú zenét hallgatja, ezzel sokat segít a baba fejlődésében.

A magzat már egészen korai időszaktól képes hallani. A 24. héttől pedig már el tudja különíteni a külső és belső zajokat, jól érzékeli a beszédet. Ezért is nagyon fontos, hogy sokat beszéljünk hozzá.

A zene nyugtat

Nemcsak a baba, hanem az anya is megnyugszik a várandósság alatti zenehallgatástól. A zene segíti az ellazulást, energiával, boldogsághormonokkal (endorfin) tölti fel az anyát, magzatot egyaránt. Ha a várandósság alatt a kismama énekel a magzatnak, vagy zenét hallgatnak, akkor csökken a rúgások gyakorisága az anyaméhben. (Azért tegyük hozzá, hogy ez csak a lassabb, klasszikus zenére, altatódalokra igaz. Ha az anya metál zenét hallgat, a baba aktív rugdosással reagál, és ez nem azt jelenti, hogy élvezi a ritmust, hanem inkább szabadulni szeretne tőle. Ezt onnan tudjuk, hogy sebesebben kezd verni a szíve, nyugtalanabbá válik.)
 

2/ Zenei nevelés 0-3 éves korban: Csak tiszta forrásból énekeljünk, mondókázzunk!

Hazay Tímea   
"Kis kece lányom" vagy "Erdő szélén házikó"? - avagy
Mit énekeljünk, mondókázzunk a babáknak?
 
Mindegy hogy mit játszunk, csak játsszunk valamit?
Mindegy, hogy mit énekelünk, csak énekeljünk valamit?
Vagy elég, ha szól a CD a gyerekszobában, mert az is zenehallgatás?

Ringató foglalkozásvezetőként engem is sokszor kérdeznek az anyukák, sokszor beszélgetünk a foglalkozások előtt vagy után a zenei nevelés, a művészeti nevelés fontosságáról, hiszen a

Ringatón csak tiszta forrásból merítjük a kicsik számára lelki táplálékul szolgáló dalokat, játékokat.

Mit is jelent ez a tiszta forrás?
Honnan merítsünk?
 

2/ Zenei nevelés 0-1 éves korig

   
 - Baba Zene 1 - CD
A zene az emberi kifejezés egyik legnagyszerűbb formája. Számos kutatásban igazolták, hogy ha 6 és 24 hónapos kor között zenei hatások érik a gyermeket, az előnyösen befolyásolja a fejlődését. A vidám hangulatú, csecsemőkori tanulást elősegítő zene könnyed és kellemes hangulatot teremt otthonában.

A születés pillanatától kezdve a baba folyamatosan alkalmazkodik és reagál a külső ingerekre. Miközben anya kukucskálósat játszik a kicsivel, vagy apa nyugtatgatja a bömbölő babát, megfigyelhető, hogy a baba meglepődik és reagál arra, ha valami új történik. Ezek a reakciók azért lehetségesek, mert a gyermek valamilyen módon megfigyeli és megjegyzi korábbi élményeit, és tanul belőlük.

A zene a baba legelső napjaitól kezdve ösztönzi az egész életre szóló képességek kialakulását.

Az agy korai fejlődése:
 

2/ Zenei nevelés 0-1 éves korig: Baba-mama muzsika – Tente baba

   
Zeneker Baba-mama muzsika / Tente baba   cD - Brendon - 3133A Zeneker Kiadó eddig óvodásoknak és kisiskolásoknak készített kiadványokat. Ez az első babáknak szóló albuma.

A piacon jelen lévő komolyzenei babalemezekkel szemben elsősorban magyar népdalok, altatók kerültek a BABA-MAMA MUZSIKA című CD-re. Az albumon Hainfart Márta zenepedagógus énekel.

A CD-n elsősorban magyar népdalok, altatók találhatók. Az albumon Hainfart Márta zenepedagógus énekel.

Az albumon hallható dalok:

Lajcsi altatója - Csendben lépkedj - Csön, csön, gyűrű - Don, dono, don - Altató Tente, baba, tente - Ég a gyertya, ég - Aludj, baba - Kis kacsa fürdik - Ég a gyertya, ég - Tavaszi szél - Kisbaba, kismama - Repülj, repülj - Édes fülmile - Csíj, csi, csicsíja - Kis kece lányom - Hegytövi fák - Aludj, baba

Gondolatok a BABA-MAMA MUZSIKA / Tente baba című CD-hez
 

2/ Zenei nevelés 0-1 éves korig: Babazene

   
Baba zene fejhallgató — Stock VectorAfelől semmi kétség, hogy a kisbabák szórakoztatására a legalkalmasabb „eszköz” az édesanya. Nincs olyan játék, kép-vagy hanganyag, amely pótolni, vagy akár helyettesíteni tudná az anyuka mesélő szavait, éneklő hangját.

De mi van akkor, ha a fáradtságtól már mukkanni sem tudsz, vagy a konyhában akad néhány perces dolgod?

Ilyenkor veti be az ember a kifejezetten néhány hónapos korú picik szórakoztatására kitalált lemezeket, mesecsatornákat. A választék széles, ám mielőtt sok pénzt költenél a babaszórakozásra, nem árt tájékozódni.
 

2/ Zenei nevelés 0-3 éves korban: Álomkóc

babafalva.hu   
Álomkóc CDAz altatódalok fontosságáról, az anya-gyermek kapcsolatra gyakorolt hatásáról már rengeteg szó esett. Minden gyakorló édesanya tökéletesen tisztában van azzal, hogy az esti altatás rítusának szinte elengedhetetlen része egy kis összebújás, egy kis ringatás, egy kis éneklés. A dolog elméleti részével tehát tisztában vagyunk. De mi a helyzet a gyakorlattal?
Anyukák! Álljatok meg egy pillanatra, és gondolkodjatok el, hány altatódalt tudtok hirtelen felsorolni? Kettőt? Ötöt? Tízet? Többet?
 
A legtöbb családban van egy-két jól bevált dal, vers, amit minden este elénekel Anya a csemetének, és néha elfogja az az érzés, hogy „De jó lenne újítani!” De honnan? A felnőtt lakosság nagy százaléka (sajnos) nem boldogul a kottaolvasással, márpedig a daloskönyvekből másképp nem lehet megtanulni. Az utóbbi években pedig sajnos hiába kerestünk az áruházak polcain altatódalos zenei kiadványokat, jó 15 éve nem jelent meg ilyesmi a magyar piacon. Így aztán maradtak a régi, jól bevált, ám kissé már megunt altatódalocskák.

 

2/ Zenei nevelés 0-3 éves korban: Kacagtató baba lapozók

   
Kacagtató baba lapozó sorozat egy újszerű, szokatlan vállalkozás, melynek köszönhetően híres költőink verssorainak hangulatát már pár éves korban is átélhetik, átérezhetik a kisgyermekek. A kapcsolódó mozdulatkincs számukra is izgalmassá teszi, hisz ebben az életkorban alapvető az érintés, együttmozgás és a végén a kihagyhatatlan csattanó.

Az élet első évei érintésekből, ölelésekből állnak, a felcseperedő kisgyermek életszükségletei közé tartoznak. Meghatározó, utólag pótolhatatlan érzelmi biztonságot nyújtanak.

Érintés és humor-  múltunk és jövőnk közös lételemei; a régi paraszti kultúrában és a mai világban egyaránt fontosak.
 

2/ Zenei nevelés kisgyermek korban: Beszéd- és ritmusfejlesztés mozgásos játékkal

   
Beszédfejlesztés során három területet fejlesztünk:
- az észlelést,
- a megértést és 
- a beszédprodukciót.

Ebből a háromból eleinte az első kettő számít igazán, vagyis kezdetben nem "beszéltetünk", hanem az ideális feltételeket teremtjük meg a majdani beszédinduláshoz.

beszéd alapja sok szempontból a mozgás és a mozgásérzékelés, ezért a korai beszédfejlesztés gyakorlatilag mozgásos játékok kavalkádja. Ehhez ajánlom a CSIRIBI TORNA-TÁR könyveit.
 
 
Hasznos tanácsok: 12-18 hónapos kor között alkalmazható mondókás játékokhoz:
 

2/ Zenei nevelés kisgyermek- és óvodás korban: Ringató

   
A Ringató a kodályi elveken alapuló módszer, amely a  kisgyermekek zenei nevelését segíti elő úgy, hogy a szülő énekelve, mondókázva játszik gyermekével.

A Ringató könyvek legkisebbeknek szóló sorozatában Gróh Ilona válogat egy dalos-veres kötetben és hat lapozóban a legnépszerűbb énekekből.

A Ringató családi daloskönyvek elsősorban felnőttekhez szóló, de a gyermekek javát szolgáló kiadványok, amelyek a népszerű Ringató foglalkozások zenei anyagának jelentős részét tartalmazza.
 
Olvasni, verselni nulla éves kortól
 

3/ Zenei nevelés óvodás korban: A zene

   
4 éves kortól
A zeneÍrta:
Illusztrálta: Donald  Grant 
Fordította: Tegzes Emese
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2013
Oldalszám: 36

 
Melyik a kedvenc hangszered?
 
Fedezd föl a billentyűs, a húros, a fúvós és az ütőhangszereket.

Milyen egy igazi nagyzenekar?

Készítsd el a saját hangszered!
 

3/ Zenei nevelés óvodás korban: Dalok reggeltől estig

   
3-7 éveseknek
Zenéjét szerezte:
Gryllus Vilmos
Illuszrálta:
Megyeri Annamária
Kiadó:
Centrál Médiacsoport, 2017
Oldalszám: 48

Öltözködés, fogmosás, kézmosás, óvodába, iskolába buszozás... ugye mennyi dolga van a gyerekeknek? De biztos szívesebben elvégzik ezeket az unalmas feladatokat, ha előtte elolvassák (megtunulják) Tóth Krisztina vidám verseit, vagy meghallgatják Gryllus Vilmos előadásában, a kötethez melléklet, több mint harmincperces CD-n.

Tóth Krisztina játékos versei és a kedves rajzok a kisgyerekek mindennapi tennivalóit veszik sorba, a reggeli felkeléstől az esti ágyba bújásig.

Fogmosás és zuhanyozás, öltözködés és közlekedés, étkezés és kézmosás - énekelve minden könnyebben megy!
Ajánljuk oviba és otthonra egyaránt!
 

3/ Zenei nevelés óvodás korban: Panka és Csiribí zenés mesekönyvek

Berg Judit   

1. Micsoda idő!

 

Mi történik, ha a köd nem akar felszállni a völgyből?
Miért duzzog a nap?
Hogyan lehet megvigasztalni egy zokogó felhőt? Ki tudja visszatenni a kipottyant madárfiókát a fészekbe?

Panka és Csiribí mindenre találnak megoldást, hol muzsikaszóval, hogy kedvességgel, hol egy kis huncutsággal.

A Micsoda idő!-ben két kis erdei tündér kalandjairól olvashatunk - esőben, hóban, ködben, szélben, napsütésben.

Ónodi Eszter hangja életre kelti az összes szereplőt a vidáman csacsogó Pankától kezdve egészen a bosszúsan dörmögő Szarvasbogár bácsiig. Kiadja az EMI.
 

3/ Zenei nevelés óvodás korban: Pepe sorozat - Zenélő könyvek

   
 

3/ Zenei nevelés óvodás korban: Tündérzene

   
4 éves kortól
Berg Judit - TündérzeneÍrta: Berg JuditI
lllusztrálta: Pásztohy Panka
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2010, 2012, 2017
Oldalszám: 48

A két kis tündér és barátaik kalandjaiban ezúttal hangszerek játsszák a főszerepet. Felbukkan egy nyughatatlan tücsökhegedűs, kiderül, miért hasznos egy kürt, tudnak-e furulyázni a sárkányok, és hogy milyen hangszeren játszanak a sellők. Végül pedig arra is fény derül, hogy mire jó egy cintányér a konyhában.  Olvashatunk hegedűs, furulyás, cintányéros, dobos, hárfás és kürtös mesét.

Persze az erdőlakók is élik megszokott életüket: Csiribí és barátai indiánost játszanak, egy vaddisznócsalád kis híján romba dönti Panka tölgyfaházát, Panka, Csiribí és Bonifác pedig útra kell repülővel Angliába, hogy meglátogassa Nellyt, az angol tündérlányt, akinek mindig balul sülnek el a varázslatai.
 

3/ Zenei nevelés óvodás korban: Zenei és édes anyanyelvünk

varazsbetu.hu   
„A 3-7 éves kor sokkal fontosabb a következő éveknél. Ezekben az években eldől az ember sorsa jóformán egész életére.” (Kodály Zoltán)
 
Ismert tény, hogy a zene segítheti gyermekünk olvasási és tanulási képességének fejlesztését. A zene, pontosabban a zenélés következtében a gyerekeknek több olyan képessége is fejlődik, mely fontos a tanulás szempontjából is.

A beszédhangok sok esetben nagyon kicsit különböznek egymástól.

Ilyen például a zöngés 'b' és a zöngétlen 'p'. E két hang esetében a levegő útja, a nyelv és a száj mozgása azonos, csak a zöngésség, alapján lehet őket megkülönböztetni egymástól: a zöngés 'b' esetében a hangszálaink is dolgoznak, rezegnek, a zöngétlen 'p' esetében a hangszalag néma.

Ezek az apró, a másodperc harmad-negyedrészéig megfigyelhető különbségek csak jó hallás esetén vehetők észre. A zene pedig segít a jó hallás kialakításában.
 

4/ Zenei nevelés kisiskolás korban: A világ összes kincse

   
8-9 éveseknek
  Jazz-mesejáték CD-melléklettel
Illusztrálta: Rofusz Kinga
Kiadó: Csimota, 2012
Oldalszám: 66

Nyughatatlan Micó valódi mesés körülmények között él az Üveghegy legtetején. Amikor kinyitja a ládát, amiről azt gondolja, hogy a papája kincseit rejti, azok szerterepülnek, így hát keresésükre indul. Hűséges kísérőjével, Rézcsőrűvel tett utazása során érti csak meg, hogy a papájának mi is jelenti a világ összes kincsét.

A lemezen a könnyed jazzes háttérzenével kísért történet mellett 7 betétdal is szerepel Sárik Péter Trió közreműködésével.
 

4/ Zenei nevelés kisiskolás korban: Péter és a farkas

   
8-9 éveseknek
Írta: Becze Szilvia
Illusztrálta: Schall Eszter
Kiadó: Holnap Kiadó, 2016
Sorozat:
Oldalszám: 44 
 
 
Szergej Prokofjev, orosz zeneszerző zenés meséjét, a Péter és a farkast több mint 80 éve ismerheti a közönség.
 
A bűbájos alkotás, amelynek eredeti, orosz nyelvű szövegét is a zeneszerző írta, mind a mai napig óriási népszerűségnek örvend, szerte a világon. Prokofjev saját gyermekkori élményeit is felhasználva írta meg a kedves mesét.
 
A szereplőket a zenekar egyes hangszereivel vagy hangszercsoportjaival jelenítette meg, így a gyerekek a történet segítségével ismerhetik meg a szimfonikus zenekar instrumentumait.
 

4/ Zenei nevelés óvodás és kisiskolás korban: A csodafa

   
5-8 éveseknek
Írta: Marianne Poncelet
Illusztrálta: Takács Mari
Fordította: Tóth Krisztina
Zenéjét szerezte: Orbán György
Kiadó: Csimota, 2007
Oldalszám: 48
 
Mese a zenélő csodafát nevelő kertészről. Akár a jól ismert Péter és a farkas történetét a mesét itt is zene kíséri, mely alkalmat nyújt, hogy már az óvódások is megismerkedhessenek a komolyzenével.
A mese tanulságát maga a csodafa vonja le:
 
“Aki fát ültet, annak tudnia kell, hogy a fa gyümölcsét többnyire mások szedik le. Édes lenne a hála, de a kertész legyen türelmes, és ne várjon viszonzást; érje be a tudattal hogy unokái majd emlékeznek rá!”

Ezt az örök érvényű gondolatot pedig az olvasónak és a hallgatónak, kertésznek és csimotának nem nehéz kivetítenie az összes élőlényre.

  
A történethez komponált szimfonikus mű a Nemzeti Filharmonikusok tolmácsolásában a CD mellékleten hallható, narrátor Mácsai Pál.
“A zene mindig más arcát mutatja” – halljuk a lemezen, ezért változhat egy-egy darab kapcsán a véleményünk, a zene sokszínűségét, változatosságát élhetjük át.
 

4/ Zenei nevelés óvodás és kisiskolás korban: Papó zenedéje

   
5-8 éveseknek
 Egy mesés zenekönyv CD melléklettel!
Előadó: Kis Ferenc
Illusztrátor:
Keresztes Dóra
Kiadó: Hangvető Kft, 2012
Oldalszám: 40

Óvodásoknak, kisiskolásoknak ajánljuk ezt a könyvet, hogy minél hamarabb megismerjék a magyar népzenét és annak hagyományos hangszereit. Papó, azaz Nagyapa mesél benne a régi, falusi zenélési alkalmakról, a zene gyógyító és jobbító szerepéről. Mondókákat, dalokat és történeteket idéz fel a dorombról, tekerőlantról, kobozról, dudáról, cimbalomról és más, régi zeneszerszámokról.

A képzelőerőt serkentő mókás illusztrációk, kérdések és feladatok a „leckék” minél játékosabb és maradandóbb elsajátítását szolgálják. A CD melléklet – követve a könyv tematikáját – bemutatja a természet és élővilág zenei hangjait, a hangszerekét, a jellegzetes hangszertársításokat, de tánc alá való muzsika is hallható rajta. Nyisd ki a könyvet és tedd fel a lemezt! Vár Papó Zenedéje!
 

4/ Zenei nevelés óvodás és kisiskolás korban: Világszép gyermekdalok + CD

   
PrintDalgyűjtemény és módszertani kézikönyv óvodapedagógusok és tanítók számára
 
Szerkesztette: Asztalos Kata
Gyűjtemény tartalma:
38 ország 100 dala és énekesjátéka
Kiadó: Neteducatio, 2019. április

A Világszép Gyermekdalok legfőbb célja, hogy színesítse az óvodai és az iskolai dalanyag palettáját, ezért a magyar népzene gyöngyszemei mellett a kontinens gyermekdalait is megismerhetjük, sőt, az Európán kívüli énekek világába is elkalauzolja a pedagógusokat, s általuk a gyermekeket is.

A kiadványban nemcsak a dalok szövegét és kottáját találjuk meg, hanem módszertani javaslatokat, játéklehetőségeket, érdekességeket is, melyek támogatják a pedagógusok munkáját.

A könyv hat nagy fejezetet ölel fel: énekes játékok, készségfejlesztő, játékos dalok, eseményekhez kötődő dalok, az évszakok és az állatok dalai, ölbeli játékok és altatódalok. Az énekek kiválasztásakor a legfőbb cél az volt, hogy könnyen beilleszthetők legyenek az óvodai és az iskolai élet mindennapjaiba.

A hanganyag közzétételével a pedagógusok számára szeretnénk megkönnyíteni az énekek elsajátítását, ezért a kötet dalai a mellékelt CD-n meghallgathatók.
 
A kiadvány felépítése
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót