1/ A funkcionális analfabetizmus |
Csoma Gyula |
2010.12.05. 03:21 |
Az olvasás évében fókuszba került az olvasásnak a szocializációban betöltött szerepe. A szerzőpáros tanulmányában az olvasási képesség árnyoldaláról, a funkcionális analfabetizmus terjedéséről ír, megvilágítva ennek kulturális, munkaerő-piaci és szociális összefüggéseit.
A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy milyen szoros összefüggés van az olvasni tudás szintje és az életminőség között. Ezért is nyugtalanítóak a magyar felnőtt lakosság rossz szövegértési képességeire utaló nemzetközi összehasonlító adatok.
Vajon mikor kezdődött?
Mikor vált az olvasás társadalmasodása idült problémává?
|
|
2/ Hogyan segítheti a szülő gyermeke szövegértését? |
|
2012.05.31. 08:57 |
|
3/ 1,4 millióval több szó: ennyit jelent az esti mese |
|
2019.04.23. 16:45 |
Mintegy 1,4 millióval több szót hallanak ötéves korukig azok a gyerekek, akiknek szülei naponta öt könyvet is felolvasnak, szemben azokkal, akiknek szülei soha nem olvasnak mesét – állapították meg az Ohiói Egyetem kutatói.
Ez a több mint „egymilliós szószakadék” kulcsfontosságú a gyerekek szókincsének és olvasási készségének fejlődése szempontjából. Azok a gyerekek, akiknek csak napi egyetlen könyvet olvasnak, mintegy 290 ezerrel több szót hallanak ötéves korukra, mint azok, akiknek szülei, gondozói nem olvasnak rendszeresen.
|
|
4/ Miért nem olvas a gyermek? |
|
2016.12.17. 20:38 |
|
5/ Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket |
Szalma Erika |
2015.07.25. 20:28 |
„Kincskereső kisködmönnel ijesztgetni kisgyerekeket emberiség elleni bűntett”
„Nem Antigonéval meg Szigeti veszedelemmel, de olyan szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a nulla és 18 közötti korosztályokat, melyek nyelve-tematikája nekik való – vallja Kukorelly Endre író. – Hogy ébredjenek rá maguk, olvasni adrenalinbomba. De nem is herripotterekkel, gyűrűkurával meg egyéb agyalmányokkal, hanem épp azzal, amit mindközönségesen magas irodalomnak nevezünk: holott épphogy nem magas, hanem alapja mindennek. Hiszen az oktatás az alap – nem fontosabb, mint az egészségügy, de elsődlegesebb.
Ha nem köteleznek, hanem rávezetnek az olvasásra, rászoktatnak, függővé tesznek tőle, ha nem kényszer, hanem boldogságforrás, megoldják az életemet. Minden probléma kezelhető olyan társadalomban, ahol az olvasás, az élethosszig tanulás nem kényszerűség, hanem élvezet. Kincskereső kisködmönnel ijesztgetni kisgyerekeket emberiség elleni bűntett. Régi dolgokkal csak kedvét veszik annak, akinek a személyisége csak alakulófélben van: majd, ha már mániájukká lett az olvasás, vissza fognak menni a régiségbe, kíváncsiak lesznek arra, hogy anno hogyan csinálták.” - vallja Kukorelly Endre .
|
|
6/ Minél több könyve van, annál okosabb lesz a gyerek: kutatók kimutatták, milyen sokat számít |
Kovács Gabriella |
2019.03.21. 00:52 |
Nemcsak minőségi módon szórakoztatják, de okosítják is a gyereket a könyvek.
A színes, izgalmas játékok, a mesefilmek kedvesek a kicsik számára, de fontos, hogy szülőként az ember ne feledkezzen meg róla, hogy könyveket is adjon a gyerek kezébe. Ezzel nemcsak egy plusz szórakozási lehetőséget biztosít, de szellemileg is sokat ad a gyereknek.
A mesekönyvek fejlesztik a fantáziát, a szókincset, a kommunikációt, közös olvasás esetén az emberi kapcsolatokra is jó hatással vannak. Ahogy azt egy felmérés is alátámasztotta, ráadásul, minél több könyve van kiskorától egy gyereknek, annál okosabb lesz.
A sok könyv okosabbá teszi a gyereket
|
|
7/ Ne csak a kicsiknek meséljetek! |
mindennapkonyv.hu |
2019.03.21. 12:48 |
Sok szó esik arról, hogy egyre kevesebben olvasnak, ugyanakkor ahelyett, hogy kétségbeesnénk, itt az ideje tenni valamit a jövő olvasóiért. A napokban a The Guardian hosszú cikket közölt, melyben beszámol a brit gyerekek és fiatalok olvasási szokásainak változásairól, majd kitér arra is, hogy mit tehetünk azért, hogy a gyerekek, amikor kikapcsolódásra vágynak – a számtalan lehetőség közül – végül a könyveket válasszák.
|
|
8/ Szakkönyv - Funkcionális analfabetizmus |
|
2018.08.15. 20:03 |
Megelőző fejlesztési lehetőségek
Szerkesztette: Nagy József
A kötet szerzői: Besesekné Dr. Molnár Gyöngyvér, Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit, Dr. Magyar Andrea, Dr. Nagy József, Szombathelyiné Dr. Nyitrai Ágnes
Kiadó: Mozaik Kiadó, 2018
Oldalszám: 176
Az eredményes iskolai oktatás és tanulás alapvető feltétele a jól használható olvasáskészség. Az iskolában eredménytelen tanulók egyre kevésbé képesek a társadalomba beilleszkedni, perifériára szorulnak. A különböző becslések szerint ma a tanulók negyede-harmada funkcionális analfabéta, nem tud megfelelően olvasni. Számukra az olvasás eredménytelen, fárasztó, demotiváló.
Kötetünk a szerző Új pedagógiai kultúra című könyvének eredményein alapul. A benne szereplő ismeretek és módszerek alkalmazásával hatékonyan megakadályozható a tanulók funkcionális analfabétává válása, megalapozható az optimális szövegértés.
|
|
GYERMEKOLVASÓI ÍZLÉSTÍPUSOK |
|
2012.06.01. 14:53 |
Az olvasásszociológiai vizsgálatok az olvasói ízlés típusaira - ízlésalakzatokra - is kiterjednek: ilyenkor lényegében azt próbálják kideríteni, vannak-e olyan olvasmánytípusok, esetleg könyvek, amelyek vonzzák, illetve taszítják egymást.
(Sándor Csilla)
|
|
GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (1) - A fejlődésében elmaradt gyermek |
|
2010.12.05. 03:02 |
A fejlődésbeli elmaradásnak számos oka lehet: az irányítás hiánya, a nem megfelelő könyv és az olvasásra ösztönző hatás hiánya, ill. a fejletlen olvasási készség. Különösen a mese és a kalandos olvasmányok műfajában tapasztalható az elmaradás.
A mese – legtöbb gyermeknek – 7–8 éves korig legfőbb olvasmánya. Ettől kezdve azonban fokozatosan érdeklődik a valóságos életet ábrázoló művek iránt. A mesét még hosszú ideig szívesen hallgatja és olvassa, de ez a műfaj elveszti korábban élvezett helyét.
|
|
GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (2) - A 'nem olvasó' |
|
2012.05.31. 08:53 |
A nem olvasó gyerekek száma igen magas. Statisztikai adatok szerint a 8–10 évesek közel egyharmada nem szeret olvasni.
Ebben azonban nem csak az iskola felelős, hanem az a szülői ház is, amely nem alakított ki érzelmi köteléket a gyermek és könyv között.
|
|
GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (2) - A 'nem olvasó' |
Tasi Katalin |
2017.01.02. 02:47 |
Stampedli - egy kis lélekerősítő olvasni nem szerető alsósok szüleinek
Három éve tervezem papírra vetni ezt a kis gondolatmenetet, amióta egyik barátnőm beszámolt arról, hogy az elsős kislánya – horribile dictu! – utál olvasni.
Nyilván megkérdeztem, hogy miért, és amit elmondott, borzasztó volt. Merthogy a leányka félt. Azért félt, mert az iskolájukban félévkor minden kicsi elsősnek be kellett vonulnia ünneplőben az igazgató néni elé, aki stopperórával a kezében hivatalosan lemérte, hogy az elsőske hány szótagot tudott hangosan felolvasni az elé tett szövegből. Bólogatott is melléje, hol kedvesen, hol rosszallón, és szépen feljegyezte az eredményt valami bőrkötéses füzetbe. Tollal.
Barátnőm kislánya pedig ettől kezdve az olvasás élményét, főleg a hangos olvasásét, összekötötte a félelem és reszketés (nem Las Vegasban, hanem a hétköznapi életben) érzésével.
|
|
GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (3) - A ponyvaolvasó |
|
2010.12.05. 03:04 |
Ezek olvasmányok tartalmuk szerint négy csoportba sorolhatóak:
Az első csoportba főként a fiúknak írt cowboyos, detektív könyvek tartoznak, amelyekben a kaland és harc áll a középpontban.
A második csoportot a lányok számára készült „rózsaszínű ponyva”, az érzelmes regények alkotják.
A harmadik csoportot a szexuális ponyvák képviselik.
A negyedikbe pedig a „comics”-ok, a képes ponyvák kerülnek. Ez utóbbi soraiból a kegyetlenség és kapzsi viselkedés árad.
|
|
GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (4) - A könyvmoly - a koraérett - a specializálódó olvasók |
|
2010.12.05. 03:07 |
A „könyvmoly”
A nem olvasó gyermek ellentéte. Ő az a diák, aki megszállottként, válogatás nélkül olvas el mindent, ami a kezébe kerülő. Hajlamos arra, hogy elveszítse kapcsolatát a reális élettel, s egyre inkább a könyv válik a tapasztalatszerzés legfőbb forrásává. Az egyoldalú tapasztalatszerzés következtében viszont olyan képzeletbeli világot épít fel olvasmányai anyagából, melynek a valósághoz már nagyon kevés köze van.
A „könyvmoly” többnyire magányos és félénk gyermek. Magatartását az értelmi koraérettség jellemzi. Nem mindig a legjobb képességű tanulók ők, de hatalmas olvasottságukkal ellensúlyozni tudják egyéb területük gyengeségét. Ezért az elméleti tantárgyak óráin szereznek maguknak elégtételt – a sportpályán, a játszótéren, a társaikkal való kapcsolatban elért kudarcokért – sokrétű olvasottságukkal.
|
|
HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (1) - Harry Potter-láz |
Könyves blog |
2012.07.20. 08:42 |
A Harry Potter-láz a harmadik kötet megjelenése után tört ki. 2000-ben az ifjúsági és gyermekkönyvek forgalma az összforgalom 4,8 százaléka volt, 1999-hez képest megduplázódott (ebben az évben jelent meg itthon a HP második, harmadik és negyedik kötete). A gyerekkönyvek piaci szegmense innentől szárnyalt: 2001-ben az összforgalom 9,40 százalékát tette ki, amely szintén majdnem a duplája az előző évi adatoknak. Az első öt kötet pedig elérte az egymilliós eladott példányszámot. 2006-ban, a hatodik kötet megjelenésekor már 11,8 százalékára nőtt az ifjúsági könyvek piaci részesedése.
Jól látható a különbség: a következő, Potter nélküli évben ez a szám 9,8 százalékra esett vissza. A Harry Potter és a Halál Ereklyéi megjelenésének évében a gyermek- és ifjúsági könyvek piaca 30 százalékos növekedéssel, 2 milliárdos forgalom-bővüléssel az összforgalom 12,7 százalékát érte el, 8.591.176.000 Ft-tal.
A növekedés pedig a következő évben is folytatódott, Harry Potter tehát megtanította olvasni a gyerekeket.
|
|
HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (2) - Hoffman Rózsa és a Harry Potter harca a Nemzeti Alaptantervben |
Könyves blog |
2013.03.30. 02:13 |
"Felborult a nemzeti műveltség, Harry Potter lassan kiszorítja János vitézt"— nyilatkozta Hoffmann Rózsa még 2010-ben. Megítélése szerint az ismeretterjesztést háttérbe szorította a kompetenciák elsajátítása.
Dolores Umbrigde, a Harry Potter-sorozat egyik legelvetemültebb, rózsaszín szörnyetege a fennálló rend legodaadóbb szolgálója, akit a miniszter Roxfort főinspektorává nevezett ki, és számos oktatási rendelettel biztosított neki egyre nagyobb hatalmat. Umbridge tanárként a frontális módszer elkötelezett híve volt, és kínosan ügyelt arra, hogy a diákjai semmilyen gyakorlati ismeretre ne tegyenek szert, a tanítás kizárólag a tankönyv elolvasásából állt.
|
|
HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (3) - Az olvasásról Harry Potter után |
HUNRA |
2012.07.20. 08:44 |
Az előadás az IRA (Nemzetközi Olvasástársaság) 2006. augusztus 8-i kongresszusán hangzott el, de megállapításai még ma is mérvadóak az eltelt egy évtized olvasási szokásaira.
Czupi Gyula - aki a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár igazgazgatója - előadását egy tömör, de máig érvényes kijelentéssel kezdte:
"Határolók, cezúrák, új korszak kezdetei, melyeket átélünk, megérzünk, jellemzi az életünket, de ki is kellene őket mondanunk."
|
|
HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (4) - A siker titkai (1): Harry Potter és A gyűrűk ura |
Galuska László Pál |
2016.12.17. 18:15 |
Két író, két könyv, két siker sztori
A Gyűrűk urának diadalmenete már több évtizedes. A Harry Potteré talán szintén évtizedekig kitarthat.
A dicsőség háttérben azonban nem csak a szerzők tehetsége áll, hanem az emberiség mítoszokban rejtőző közös, titkos kódrendszere és csillapíthatatlan vonzalma minden iránt, ami túl van a megszokott valóság keretein, de mégsem teljesen idegen a számunkra.
Vajon mi az a különleges varázs, ami két író műveit kiemeli hasonló szövegek tömegéből, és emberek millióit készteti befogadásukra abban a korban, amelyben a vizuális információ hatása erősebb, mint valaha?
Pedig nem éppen kurta és egyszerű olvasmányok ezek.
|
|
HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (5) - A siker titkai (2) |
Galuska László Pál |
2016.12.17. 18:16 |
A mítoszok születése és hanyatlása
A mítoszok a legősibb megőrződött szövegformák közé tartoznak. Születésük valószínűleg egybeesik az emberi beszéd megjelenésének idejével, de akkor már mindenképpen létezniük kellett, amikor az ember ok-okozati viszonyokkal kezdte magyarázni a jelenségeket.
Kezdetben, az intézményesített, – tehát szentírással, papsággal és templommal rendelkező – vallások megjelenése előtt még az azonos gyökerű mítoszoknak is eltérő változatai alakultak. E variánsok sokszínűségét a törzsek egymástól való távolsága és a kulturális különbözőségek tovább erősítették. Majd a vallási rendszerek intézményesülésével a szövegeket írásban is rögzítették, és az eltérő változatok között a színre lépő neves vagy névtelen szerzők, szerkesztők, írástudók próbáltak valamiféle konzisztenciát teremteni. Ekkor születtek meg a különféle mítoszváltozatokból összerendezett mitológiák.
A mitológiák rendszere nem nélkülözhette azonban a velük együtt szervesen fejlődő vallásos gyakorlatot, és a vallást, a mítoszt egyaránt a hit, a nyelv és a kultúra kötőanyaga kapcsolta össze.
|
|
HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (6) - A siker titkai (3) |
Galuska László Pál |
2016.12.17. 18:17 |
A fantasztikum színre lép
Egész a középkor végéig a mai értelemben vett fantasztikum nem létezik a gondolkodásban. Ami valóságfölöttiként hat, az is valóságos, csupán a megismerés határain túl van elgondolva. A csodák részei a teremtett világnak, csak éppen az emberi cselekvés hatókörén túl esnek.
A késő középkorban azonban a társadalmi és kulturális változások jó alapot adtak a fantasztikum megjelenéséhez. A teremtett világ egyszerre kitágul és összeszűkül: az ember rádöbben, hogy egy viszonylag kicsiny bolygón él egy mérhetetlen univerzum peremvidékén.
A korábban megingathatatlan hit megrendül, egyre szélesebb rétegek kezdenek ráébredni a világ titokzatosságára; Isten létezése többé nem adhat megnyugtató és elégséges választ bizonyos rejtélyekre. Hozzájárult még a folyamathoz, hogy az emberek tudományos ismeretei még gyenge lábakon állnak, azaz – szemben Kalazanczi Szent József elveivel – a „se hit, se magabiztos tudás” állapotába kerültek.
|
|
|