OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

1/ A funkcionális analfabetizmus

Csoma Gyula  2010.12.05. 03:21

Az olvasás évében fókuszba került az olvasásnak a szocializációban betöltött szerepe. A szerzőpáros tanulmányában az olvasási képesség árnyoldaláról, a funkcionális analfabetizmus terjedéséről ír, megvilágítva ennek kulturális, munkaerő-piaci és szociális összefüggéseit.

 

A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy milyen szoros összefüggés van az olvasni tudás szintje és az életminőség között. Ezért is nyugtalanítóak a magyar felnőtt lakosság rossz szövegértési képességeire utaló nemzetközi összehasonlító adatok.

 

Vajon mikor kezdődött?
Mikor vált az olvasás társadalmasodása idült problémává?
 

2/ Hogyan segítheti a szülő gyermeke szövegértését?

  2012.05.31. 08:57

 

3/ 1,4 millióval több szó: ennyit jelent az esti mese

  2019.04.23. 16:45

Mintegy 1,4 millióval több szót hallanak ötéves korukig azok a gyerekek, akiknek szülei naponta öt könyvet is felolvasnak, szemben azokkal, akiknek szülei soha nem olvasnak mesét – állapították meg az Ohiói Egyetem kutatói.

Ez a több mint „egymilliós szószakadék” kulcsfontosságú a gyerekek szókincsének és olvasási készségének fejlődése szempontjából. Azok a gyerekek, akiknek csak napi egyetlen könyvet olvasnak, mintegy 290 ezerrel több szót hallanak ötéves korukra, mint azok, akiknek szülei, gondozói nem olvasnak rendszeresen.
 

4/ Miért nem olvas a gyermek?

  2016.12.17. 20:38

5/ Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

Szalma Erika  2015.07.25. 20:28
„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket
„Kincskereső kisködmönnel ijesztgetni kisgyerekeket emberiség elleni bűntett”
„Nem Antigonéval meg Szigeti veszedelemmel, de olyan szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a nulla és 18 közötti korosztályokat, melyek nyelve-tematikája nekik való – vallja Kukorelly Endre író. – Hogy ébredjenek rá maguk, olvasni adrenalinbomba. De nem is herripotterekkel, gyűrűkurával meg egyéb agyalmányokkal, hanem épp azzal, amit mindközönségesen magas irodalomnak nevezünk: holott épphogy nem magas, hanem alapja mindennek. Hiszen az oktatás az alap – nem fontosabb, mint az egészségügy, de elsődlegesebb.
Ha nem köteleznek, hanem rávezetnek az olvasásra, rászoktatnak, függővé tesznek tőle, ha nem kényszer, hanem boldogságforrás, megoldják az életemet. Minden probléma kezelhető olyan társadalomban, ahol az olvasás, az élethosszig tanulás nem kényszerűség, hanem élvezet. Kincskereső kisködmönnel ijesztgetni kisgyerekeket emberiség elleni bűntett. Régi dolgokkal csak kedvét veszik annak, akinek a személyisége csak alakulófélben van: majd, ha már mániájukká lett az olvasás, vissza fognak menni a régiségbe, kíváncsiak lesznek arra, hogy anno hogyan csinálták.” - vallja Kukorelly Endre .
 

6/ Minél több könyve van, annál okosabb lesz a gyerek: kutatók kimutatták, milyen sokat számít

Kovács Gabriella  2019.03.21. 00:52
okos-gyerek

Nemcsak minőségi módon szórakoztatják, de okosítják is a gyereket a könyvek.

A színes, izgalmas játékok, a mesefilmek kedvesek a kicsik számára, de fontos, hogy szülőként az ember ne feledkezzen meg róla, hogy könyveket is adjon a gyerek kezébe. Ezzel nemcsak egy plusz szórakozási lehetőséget biztosít, de szellemileg is sokat ad a gyereknek.

A mesekönyvek fejlesztik a fantáziát, a szókincset, a kommunikációt, közös olvasás esetén az emberi kapcsolatokra is jó hatással vannak. Ahogy azt egy felmérés is alátámasztotta, ráadásul, minél több könyve van kiskorától egy gyereknek, annál okosabb lesz.

A sok könyv okosabbá teszi a gyereket
 

7/ Ne csak a kicsiknek meséljetek!

mindennapkonyv.hu  2019.03.21. 12:48
 
Sok szó esik arról, hogy egyre kevesebben olvasnak, ugyanakkor ahelyett, hogy kétségbeesnénk, itt az ideje tenni valamit a jövő olvasóiért. A napokban a The Guardian hosszú cikket közölt, melyben beszámol a brit gyerekek és fiatalok olvasási szokásainak változásairól, majd kitér arra is, hogy mit tehetünk azért, hogy a gyerekek, amikor kikapcsolódásra vágynak – a számtalan lehetőség közül – végül a könyveket válasszák.
 

8/ Szakkönyv - Funkcionális analfabetizmus

  2018.08.15. 20:03
Megelőző fejlesztési lehetőségek
 
Szerkesztette: Nagy József
A kötet szerzői: Besesekné Dr. Molnár Gyöngyvér, Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit, Dr. Magyar Andrea, Dr. Nagy József, Szombathelyiné Dr. Nyitrai Ágnes
Kiadó: Mozaik Kiadó, 2018
Oldalszám: 176

Az eredményes iskolai oktatás és tanulás alapvető feltétele a jól használható olvasáskészség. Az iskolában eredménytelen tanulók egyre kevésbé képesek a társadalomba beilleszkedni, perifériára szorulnak. A különböző becslések szerint ma a tanulók negyede-harmada funkcionális analfabéta, nem tud megfelelően olvasni. Számukra az olvasás eredménytelen, fárasztó, demotiváló.

Kötetünk a szerző Új pedagógiai kultúra című könyvének eredményein alapul. A benne szereplő ismeretek és módszerek alkalmazásával hatékonyan megakadályozható a tanulók funkcionális analfabétává válása, megalapozható az optimális szövegértés.
 

GYERMEKOLVASÓI ÍZLÉSTÍPUSOK

  2012.06.01. 14:53
Ünnepi könyvhét
Az olvasásszociológiai vizsgálatok az olvasói ízlés típusaira - ízlésalakzatokra - is kiterjednek: ilyenkor lényegében azt próbálják kideríteni, vannak-e olyan olvasmánytípusok, esetleg könyvek, amelyek vonzzák, illetve taszítják egymást.
(Sándor Csilla)

 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (1) - A fejlődésében elmaradt gyermek

  2010.12.05. 03:02

A fejlődésbeli elmaradásnak számos oka lehet: az irányítás hiánya, a nem megfelelő könyv és az olvasásra ösztönző hatás hiánya, ill. a fejletlen olvasási készség. Különösen a mese és a kalandos olvasmányok műfajában tapasztalható az elmaradás.
 
A mese – legtöbb gyermeknek – 7–8 éves korig legfőbb olvasmánya. Ettől kezdve azonban fokozatosan érdeklődik a valóságos életet ábrázoló művek iránt. A mesét még hosszú ideig szívesen hallgatja és olvassa, de ez a műfaj elveszti korábban élvezett helyét.
 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (2) - A 'nem olvasó'

  2012.05.31. 08:53
A nem olvasó gyerekek száma igen magas. Statisztikai adatok szerint a 8–10 évesek közel egyharmada nem szeret olvasni.
 
Ebben azonban nem csak az iskola felelős, hanem az a szülői ház is, amely nem alakított ki érzelmi köteléket a gyermek és könyv között.
 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (2) - A 'nem olvasó'

Tasi Katalin  2017.01.02. 02:47
Stampedli - egy kis lélekerősítő olvasni nem szerető alsósok szüleinek

Három éve tervezem papírra vetni ezt a kis gondolatmenetet, amióta egyik barátnőm beszámolt arról, hogy az elsős kislánya – horribile dictu! – utál olvasni.

Nyilván megkérdeztem, hogy miért, és amit elmondott, borzasztó volt. Merthogy a leányka félt. Azért félt, mert az iskolájukban félévkor minden kicsi elsősnek be kellett vonulnia ünneplőben az igazgató néni elé, aki stopperórával a kezében hivatalosan lemérte, hogy az elsőske hány szótagot tudott hangosan felolvasni az elé tett szövegből. Bólogatott is melléje, hol kedvesen, hol rosszallón, és szépen feljegyezte az eredményt valami bőrkötéses füzetbe. Tollal.

Barátnőm kislánya pedig ettől kezdve az olvasás élményét, főleg a hangos olvasásét, összekötötte a félelem és reszketés (nem Las Vegasban, hanem a hétköznapi életben) érzésével.
 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (3) - A ponyvaolvasó

  2010.12.05. 03:04

Ezek olvasmányok tartalmuk szerint négy csoportba sorolhatóak:

Az első csoportba főként a fiúknak írt cowboyos, detektív könyvek tartoznak, amelyekben a kaland és harc áll a középpontban.

A második csoportot a lányok számára készült „rózsaszínű ponyva, az érzelmes regények alkotják.

A harmadik csoportot a szexuális ponyvák képviselik.

A negyedikbe pedig a „comics”-ok, a képes ponyvák kerülnek. Ez utóbbi soraiból a kegyetlenség és kapzsi viselkedés árad.

 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (4) - A könyvmoly - a koraérett - a specializálódó olvasók

  2010.12.05. 03:07

A „könyvmoly”

 

A nem olvasó gyermek ellentéte. Ő az a diák, aki megszállottként, válogatás nélkül olvas el mindent, ami a kezébe kerülő. Hajlamos arra, hogy elveszítse kapcsolatát a reális élettel, s egyre inkább a könyv válik a tapasztalatszerzés legfőbb forrásává. Az egyoldalú tapasztalatszerzés következtében viszont olyan képzeletbeli világot épít fel olvasmányai anyagából, melynek a valósághoz már nagyon kevés köze van.

 

A „könyvmoly” többnyire magányos és félénk gyermek. Magatartását az értelmi koraérettség jellemzi. Nem mindig a legjobb képességű tanulók ők, de hatalmas olvasottságukkal ellensúlyozni tudják egyéb területük gyengeségét. Ezért az elméleti tantárgyak óráin szereznek maguknak elégtételt – a sportpályán, a játszótéren, a társaikkal való kapcsolatban elért kudarcokért – sokrétű olvasottságukkal.

 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (1) - Harry Potter-láz

Könyves blog  2012.07.20. 08:42
A Harry Potter-láz a harmadik kötet megjelenése után tört ki. 2000-ben az ifjúsági és gyermekkönyvek forgalma az összforgalom 4,8 százaléka volt, 1999-hez képest megduplázódott (ebben az évben jelent meg itthon a HP második, harmadik és negyedik kötete). A gyerekkönyvek piaci szegmense innentől szárnyalt: 2001-ben az összforgalom 9,40 százalékát tette ki, amely szintén majdnem a duplája az előző évi adatoknak. Az első öt kötet pedig elérte az egymilliós eladott példányszámot. 2006-ban, a hatodik kötet megjelenésekor már 11,8 százalékára nőtt az ifjúsági könyvek piaci részesedése.
 
Jól látható a különbség: a következő, Potter nélküli évben ez a szám 9,8 százalékra esett vissza. A Harry Potter és a Halál Ereklyéi megjelenésének évében a gyermek- és ifjúsági könyvek piaca 30 százalékos növekedéssel, 2 milliárdos forgalom-bővüléssel az összforgalom 12,7 százalékát érte el, 8.591.176.000 Ft-tal.
 
A növekedés pedig a következő évben is folytatódott, Harry Potter tehát megtanította olvasni a gyerekeket.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (2) - Hoffman Rózsa és a Harry Potter harca a Nemzeti Alaptantervben

Könyves blog  2013.03.30. 02:13
"Felborult a nemzeti műveltség, Harry Potter lassan kiszorítja János vitézt"— nyilatkozta Hoffmann Rózsa még 2010-ben.  Megítélése szerint az ismeretterjesztést háttérbe szorította a kompetenciák elsajátítása. 
 
Dolores Umbrigde, a Harry Potter-sorozat egyik legelvetemültebb, rózsaszín szörnyetege a fennálló rend legodaadóbb szolgálója, akit a miniszter Roxfort főinspektorává nevezett ki, és számos oktatási rendelettel biztosított neki egyre nagyobb hatalmat. Umbridge tanárként a frontális módszer elkötelezett híve volt, és kínosan ügyelt arra, hogy a diákjai semmilyen gyakorlati ismeretre ne tegyenek szert, a tanítás kizárólag a tankönyv elolvasásából állt.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (3) - Az olvasásról Harry Potter után

HUNRA  2012.07.20. 08:44
Az előadás az IRA (Nemzetközi Olvasástársaság) 2006. augusztus 8-i kongresszusán hangzott el, de megállapításai még ma is mérvadóak az eltelt egy évtized olvasási szokásaira.

Czupi Gyula - aki a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár igazgazgatója - előadását egy tömör, de máig érvényes kijelentéssel kezdte: 

"Határolók, cezúrák, új korszak kezdetei, melyeket átélünk, megérzünk, jellemzi az életünket, de ki is kellene őket mondanunk."
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (4) - A siker titkai (1): Harry Potter és A gyűrűk ura

Galuska László Pál  2016.12.17. 18:15
Két író, két könyv, két siker sztori

A Gyűrűk urának diadalmenete már több évtizedes. A Harry Potteré talán szintén évtizedekig kitarthat.

A dicsőség háttérben azonban nem csak a szerzők tehetsége áll, hanem az emberiség mítoszokban rejtőző közös, titkos kódrendszere és csillapíthatatlan vonzalma minden iránt, ami túl van a megszokott valóság keretein, de mégsem teljesen idegen a számunkra.

Vajon mi az a különleges varázs, ami két író műveit kiemeli hasonló szövegek tömegéből, és emberek millióit készteti befogadásukra abban a korban, amelyben a vizuális információ hatása erősebb, mint valaha? 
Pedig nem éppen kurta és egyszerű olvasmányok ezek.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (5) - A siker titkai (2)

Galuska László Pál  2016.12.17. 18:16
A mítoszok születése és hanyatlása
 
A mítoszok a legősibb megőrződött szövegformák közé tartoznak. Születésük valószínűleg egybeesik az emberi beszéd megjelenésének idejével, de akkor már mindenképpen létezniük kellett, amikor az ember ok-okozati viszonyokkal kezdte magyarázni a jelenségeket.
 
Kezdetben, az intézményesített, – tehát szentírással, papsággal és templommal rendelkező – vallások megjelenése előtt még az azonos gyökerű mítoszoknak is eltérő változatai alakultak. E variánsok sokszínűségét a törzsek egymástól való távolsága és a kulturális különbözőségek tovább erősítették. Majd a vallási rendszerek intézményesülésével a szövegeket írásban is rögzítették, és az eltérő változatok között a színre lépő neves vagy névtelen szerzők, szerkesztők, írástudók próbáltak valamiféle konzisztenciát teremteni. Ekkor születtek meg a különféle mítoszváltozatokból összerendezett mitológiák.
A mitológiák rendszere nem nélkülözhette azonban a velük együtt szervesen fejlődő vallásos gyakorlatot, és a vallást, a mítoszt egyaránt a hit, a nyelv és a kultúra kötőanyaga kapcsolta össze.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (6) - A siker titkai (3)

Galuska László Pál  2016.12.17. 18:17
A fantasztikum színre lép

Egész a középkor végéig a mai értelemben vett fantasztikum nem létezik a gondolkodásban. Ami valóságfölöttiként hat, az is valóságos, csupán a megismerés határain túl van elgondolva. A csodák részei a teremtett világnak, csak éppen az emberi cselekvés hatókörén túl esnek.

A késő középkorban azonban a társadalmi és kulturális változások jó alapot adtak a fantasztikum megjelenéséhez. A teremtett világ egyszerre kitágul és összeszűkül: az ember rádöbben, hogy egy viszonylag kicsiny bolygón él egy mérhetetlen univerzum peremvidékén.

A korábban megingathatatlan hit megrendül, egyre szélesebb rétegek kezdenek ráébredni a világ titokzatosságára; Isten létezése többé nem adhat megnyugtató és elégséges választ bizonyos rejtélyekre. Hozzájárult még a folyamathoz, hogy az emberek tudományos ismeretei még gyenge lábakon állnak, azaz – szemben Kalazanczi Szent József elveivel – a „se hit, se magabiztos tudás” állapotába kerültek.
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót