Digitális nemzedék konferencia-sorozat |
|
2017.06.10. 13:51 |
Az elmúlt években számos szakmai diskurzus indult a digitális generációk oktatásának és nevelésének témaköréhez kapcsolódóan. A „Digitális nemzedék konferencia” egy olyan szakmai konferenciasorozat, amely pedagógusok, oktatáskutatók, nevelésszociológusok, pszichológusok, szociális szakemberek, szülők és leendő tanárok párbeszédére teremt lehetőséget, amely párbeszéd keretében azonosítjuk azokat a jelenségeket, amelyek az általunk tanított és nevelt digitális generációra igazak.
A különböző digitális generációkat leíró elméletek egy része meginogni látszik, mások új kategóriákkal bővítik a már kialakult csoportosításokat, de abban mindenki egyetért, hogy a digitális generációkat a korábbiaktól eltérő módszerekkel, más tanári attitűddel, szemléletváltással kell tanítani és nevelni.
A konferencia-sorozat sokak számára értékes elméleti előadásokat és gyakorlati bemutatókat, műhelyeket kínált, melyekről év szerinti olvashatunk beszámolókat ebben a rovatban - s kattintással mehetünk át a Digitális Pedagógus rovatba.
|
|
2016/ “Digitális lábnyomok – Digitális mérföldkövek” |
|
2017.06.10. 16:08 |
Az információs társadalomban, a digitális generációk tanítóiként és nevelőiként számtalan olyan kérdéssel és megoldandó feladattal találkozunk, amelyeknek nagy része az infokommunikációs eszközök és web2.0-s szolgáltatások használatának módszertani és technikai különbségeire vezethető vissza. Az IKT használata befolyásolja az olvasási, kommunikációs, információfeldolgozási, tanulási szokásainkat; átalakítja mindennapjainkat.
A konferencián az alábbi kérdésekre szeretnénk választ találni:
-
Melyek az elmúlt öt év legfontosabb digitális mérföldkövei?
-
Milyen digitális lábnyomokat hagytunk magunk után az elmúlt időszakban?
-
Merre tovább? – Hová vezet ez az út?
-
Melyek a helyes irányok, jó megoldások, gyakorlatok?
-
Miben áll a pedagógus szerepe az információs társadalomban, melyek a hagyományosan megőrzendő, illetve a változások által megkívánt új elemei?
-
Hogyan alakul át az infokommunikációs társadalomban a tanítás és tanulás fogalma, milyen helyet foglal el ebben a folyamatban az iskola?
-
Milyen ismeretekkel, képességekkel és attitűdökkel (kompetenciákkal) rendelkezzenek a pedagógusoknak ahhoz, hogy az információs társadalom hiteles, tudatos információfeldolgozói, -közvetítői, tanítói és nevelői legyenek, képesek legyenek érdemben hatni a digitális kor megváltozott, de semmiképpen sem homogénnek tekinthető nemzedékére?
Konferenciakötet
|
|
2016/ Prezentációk |
|
2017.06.10. 16:09 |
|
2015/ Átjárható utak – párbeszéd és tanulás a digitális kultúrában |
|
2017.06.10. 16:06 |
Idei konferenciánk célja, hogy megismerjük, megértsük tanulóinkat és önmagunkat is a digitális világban. Változik-e a szerepe a családnak, a pedagógusoknak az információs társadalomban? Hogyan modernizálható a tudásátadás, melyek a 21. század motivációs stratégiái? Mi érdekli a legfiatalabbakat és milyen kultúrát építenek maguk köré? – tesszük fel a kérdéseket. Hisszük, hogy utat találhatunk minden fiatal felé, ha megfelelően közelítünk, kellő tudással és nyitottsággal.
A Digitális nemzedék konferencia 2015 kiemelt témakörei:
- Az ismeretszerzés és ismeretátadás új formái az információs társadalomban
- A modern kommunikációs eszközök alkalmazásának pszichológiai hatásai
- Új trendek az oktatásban: játékosítás (gamifikáció) és tabletek az iskolában
- Az IKT-eszközökkel támogatott tanulást, tanítást segítő módszerek a gyakorlatban
|
|
2015/ Előadások |
|
2017.06.10. 16:07 |
|
2014/ Tények és tévhitek |
|
2017.06.10. 15:10 |
A 2014-es konferencia fókuszában azok a társadalomban, a hétköznapi gondolkodásban fellelhető, a digitális generációval és a digitális környezettel kapcsolatos hiedelmek állnak, amelyek sokszor nem teszik lehetővé egy reális helyzetkép felismerését, feltárását, és így a jó példák adaptálását.
A konferencián tényekkel, kutatási eredményekkel, jó gyakorlatokkal alátámasztva szeretnénk megcáfolni ezeket a tévhiteket, és adott esetben rámutatni a digitális generáció és az IKT eszközök sokkal árnyaltabb és pozitívabb viszonyára.
Konferenciakötet>
A „Digitális nemzedék konferencia 2014” kiemelt témakörei:
|
|
2014/ Prezentációk |
|
2017.06.10. 15:39 |
Plenáris előadások
Médiapolisz lakói
|
|
2013/ Konferencia az ELTE PPK-n |
|
2013.03.20. 00:38 |
Hello Digitális Nemzedék!
Mit gondoltak korábban és mit mondanak manapság a kutatók a digitális nemzedékről?
Hogyan gondolkodnak a nemzedék tagjai, és vajon hogyan változtatnak a tanárok a módszereiken a digitális kor beköszöntével?
Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán rendezett második Digitális Nemzedék Konferencia 2013. március 2-án többek közt ezekre a kérdésekre kereste a választ. Az érdekes plenáris előadások után bekukkantottunk a Sulinet projektjeibe és a magyartanárok workshopjába is, hogy meglássuk, hogyan fogadják ők a digitális nemzedék tagjait.
Átfogó képet kaphattunk arról, mit értünk digitális nemzedék alatt, milyen kutatások voltak már erre irányulóan, majd az Y-generáció tagjai is bemutatták saját elképzeléseiket. A plenáris előadások sora pedig egy tudományos igényű áttekintéssel zárult a rajzfilmfigurák változásának áttekintése kapcsán.
|
|
2013/ A konferencia programja |
|
2013.03.24. 17:02 |
A „Digitális nemzedék konferencia” egy olyan szakmai konferenciasorozat, amely pedagógusok, oktatáskutatók, nevelésszociológusok, pszichológusok, szociális szakemberek, szülők és leendő tanárok párbeszédére teremt lehetőséget, amely párbeszéd keretében azonosítjuk azokat a jelenségeket, amelyek az általunk tanított és nevelt digitális generációra igazak.
Délutáni szekciók:
|
|
2013/ Ez történt a konferencián |
|
2013.03.24. 16:46 |
Cikkek - beszámolók
|
2013/ Digitális nemzedék – szociálpszichológiai szemszögből |
Ujhelyi Adrienn |
2013.03.20. 00:25 |
A digitális identitás kutatásának egyik érdekes pontja, hogy bár a játékokban bárki bőrébe bújhatnánk, mi mégis első sorban olyan avatart hozunk létre, amilyenek mi vagyunk. A közösségi médiában viszont általában más képet szeretnénk mutatni magunkról (pl. Facebook képeken), mint mások rólunk.
A digitális világnak ez az egyik jellegzetessége, hogy mások is befolyásolhatják a rólunk kialakult képet, például ha Facebookon a mi idővonalunkra töltenek fel fotókat.
|
|
2012/ A 2012-es konferenciáról |
|
2017.06.10. 14:00 |
Az iskolákban és azok környékén rengeteget emlegetik a motiválatlan diákokat, az eszköztelen és tehetetlen tanárokat, az értékek válságát: feltételezésünk szerint a problémák egyik gyökere, hogy a felnőtt világ, ezen belül a pedagógusok sem számolnak azokkal a körülményekkel, amelyek között a most felnövekvő fiatalok szocializálódnak, és amelyek alapjaiban változtatják meg agyműködésüket, gondolkodásukat, viselkedésüket. Véleményünk szerint, ha sikerül tudatosítani a napjainkban zajló változások lényegét, ezek visszavonhatatlan hatását a társadalom egészére s ezen belül hangsúlyosan a fiatalokra, javulnak az oktató és nevelő munka esélyei. Számos elméleti tudás, kutatási eredmény és napi tapasztalat segít megalapozni a témáról való együttes gondolkodást.
Rendezvényünkön ezekről kívánjuk tájékoztatni, valamint szakmai diskurzusra késztetni a résztvevőket.
A konferencia kiemelt témakörei:
|
|
2012/ Konferencia a netgenerációról - beszámoló |
|
2017.06.10. 13:33 |
Egy 2010-ben készült felmérés szerint az akkori 9–10 éves gyerekek átlagosan 7 éves koruk körül kezdik el önállóan használni az internetet. A néhány évvel idősebbek esetében mindez még a 10. életévük körül következett be, de az általános tendenciákat figyelve hamar el fogunk jutni a 4-5 éves korhoz.
Ezen lehet szörnyülködni, és szitokszóként használni a „digitális bennszülött” kifejezést, vagy tényként elfogadni, és megvizsgálni, mivel is járnak ezek a változások. A Digitális nemzedék című konferencia szervezői (az ELTE PPK Iskolapedagógiai Központ, a Magyartanárok Egyesülete és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete szerencsére ez utóbbit választották, és a résztvevők egy kivételesen izgalmas előadás-sorozatot hallhattak 2012. FEBRUÁR 11-én.
A konferencia elsődleges célja az volt, hogy a segítségünkre legyen abban, hogy megérthessük, mitől és miben más az úgynevezett netgeneráció.
|
|
2012/ Gyarmathy Éva pszichológus |
Széni Katalin |
2017.06.10. 14:52 |
A műveltség nem ötezer kötetes könyvtár
Ki van kulturális lemaradásban?
Mit tanulhatnak a felnőttek a ma felnövekvő nemzedékektől? És mi az, amit nekik kellene feltétlenül megtanulniuk?
Többek között ezekről a kérdésekről faggattuk Gyarmathy Éva pszichológust.
Miközben a felnőtt-társadalom úgy tekint magára, mint a tudás egyedüli birtokosára, ön a Digitális nemzedék című konferencián arra próbálta felhívni a figyelmet, hogy talán lenne mit tanulni a fiatalabb generációktól.
Mi az, amiben érdemes lenne odafigyelnünk rájuk?
|
|
2012/ Tari Annamária pszichoterapeuta |
Széni Katalin |
2017.06.10. 14:28 |
Túl korán válnak felnőttessé
Igaz-e, hogy érettebbek a mai gyerekek az őket megelőző nemzedékekhez képest?
Hogyan befolyásolják felnövekedésüket az őket körülvevő digitális eszközök?
Miben mások az ő problémáik?
Többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk Tari Annamária pszichoterapeutával, a tavaly decemberben megjelent Z generáció című könyv szerzőjével.
Ennek a nemzedéknek a társas viselkedésében meghatározó szerepet töltenek be a különböző digitális kütyük.
Miért olyan nehéz számukra elszakadni ezektől a tárgyaktól?
|
|
2012/ Mailáth Nóra pszichológus |
Széni Katalin |
2017.06.10. 14:13 |
Magukat vigasztalják
Másképp játszanak, olvasnak, tanulnak a mai gyerekek?
Mitől és miben különböznek az előző generációtól?
Ezekről a kérdésekről faggattuk Mailáth Nóra pszichológust, a közelmúltban megrendezett Digitális nemzedék című konferencia egyik előadóját.
A pszichológia már régóta beszél arról, mennyi mindent megmutat, hogyan játszik egy gyerek. Milyen tapasztalataid vannak ezen a téren? Miben mások a Z generációs gyerekek játékai?
|
|
|